Lotus Elite värde?

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Robbanwrx
Användare

Lotus Elite värde?

Post by Robbanwrx »

Blev ägare till en Elite 501 -80 igår! :)
Fick den i present av min snälle morbror. Det är en av de fem som Wendels tog in på 80-talet. Den silvriga. Skicket är överlag bra förutom lacken som är sliten.
Vad betingar en sådan i värde nu för tiden?
Mvh Robban
Elite 501
Flugviktaren
Användare

Re: Lotus Elite värde?

Post by Flugviktaren »

Ekonomiskt är väl inte värdet så översvallande men det är ju en underbar sjuttiotalsdesign! Jag är själv mycket förtjust i den. Dock verkar de trögsålda, den här har till exempel legat på blocket i månader nu trots att den ser fin ut och priset inte är alltför högt: http://www.blocket.se/stockholm/Lotus_E ... w=3&last=1

Johnny
Esprit Turbo SE -90
Johnny
Esprit Turbo SE -90
Robbanwrx
Användare

Post by Robbanwrx »

Tack för ditt svar. Är inte 501,an mer värdefull än en vanlig? Det har jag fått för mig iallafall?
Elite 501
Flugviktaren
Användare

Post by Flugviktaren »

De mest värdefulla är ju de ursprungliga, sent femtio och tidigt sextiotal. I alla fall så vitt jag vet så är det inga av de senare Eliterna som givit några större pengar. Och tyvärr är det ju lika dyrt att sköta bilar som har ett begränsat ekonomiskt värde som det är att sköta eftertraktade varför de billigare ofta inte får den skötsel de behöver. Därav att jag själv inte skaffat någon trots att jag faktiskt tycker att de är skitfräcka!

Johnny
Esprit Turbo SE -90
Johnny
Esprit Turbo SE -90
Robbanwrx
Användare

Post by Robbanwrx »

Ok. Jag är väldigt nöjd med min. Riktigt snygg och väldigt orginell. Men är det någon som ger mig rätt bud för den så kanske jag säljer!
Elite 501
Flugviktaren
Användare

Post by Flugviktaren »

Känner du till tisdagsträffarna i Lödde? Skulle gärna titta lite på den om du åker förbi där.

Johnny
Esprit Turbo SE -90
Johnny
Esprit Turbo SE -90
Robbanwrx
Användare

Post by Robbanwrx »

Jadå. Det blir nog en tripp dit.
Elite 501
Rikard
Forumberoende

Post by Rikard »

Hej,

Beteckningen 501 betyder att det är grundmodellen av Elite utan extrautrustning. 502 står för att det är en bil med AC (har jag för mig att det var iaf), 503 har AC samt servostyrning och 504 betyder automatlåda. Din bil har väl dock skinnklädsel, vilket är lite ovanligt och eftertraktat. Är lacken dålig drar det dock helt klar ned värdet eftersom det är väldigt dyrbart att lacka om glasfiberbilar om man ska göra det ordentligt. 30-50000 tycker jag det låter som, om du hittar rätt köpare.

/Rikard
Rikard
Forumberoende

Post by Rikard »

Förresten kan jag tillägga att 1980 är brytåret för serie 1 och serie 2,2 av Eliten. S2,2 är förbättrad med Getragväxellåda, galvaniserad ram, karossändringar osv. och följdaktligen också lite mer värd. Din bil är en S1:a och faktiskt tror jag att det är den sista S1:an som byggdes, vilket kanske kan vara något för en samlare.

/Rikard
Robbanwrx
Användare

Post by Robbanwrx »

30 000:- låter ju alldeles för lite. 50 000:- och uppåt låter mer rimligt efter att ha frågat runt en del. Min bil är helt original och oskruvad och har bara rullat ca: 4000 mil. Hur många sådana finns kvar?
En högerstyrd såldes för ett tag sedan för ca: 40 000:- och de är ju inte lika eftertraktade som vänsterstyrda. Iallafall i Sverige.
Jaja, får väl se vad det kommer in för bud. Blir det för lågt så stannar den kvar.
Min bil har servo (dock fungerar den inte av någon anledning)
Elite 501
Rikard
Forumberoende

Post by Rikard »

Det är en bil som är lite svår att värdera. Jag har sett fungerande exemplar på brittiska Ebay för 500 pund och jag har sett fina bilar för över 10000 euro på mobile.de. Jag har för mig att jag gav 80000:- för min bil för 10 år sedan, men den var riktigt fin och priserna har faktiskt sjunkit sedan dess.

Här är den med i Octanes prisguide iaf. Det låter som att din bil är någonstans mellan "average" och "good" i skicket. http://www.classicandperformancecar.com ... /?see=1828
Robbanwrx
Användare

Post by Robbanwrx »

Lite dumt att jämföra engelsksålda bilar med svensksålda bilar. En svensksåld måste ju stå högre i pris. Iallafall enligt min mening.
Jag hade mycket hellre haft en vänsterstyrd bil än en högerstyrd.
Kan tänka mig att priserna sjunkit en del på tio år men jag ger mig f*n på att dom kommer att stiga ordentligt igen om tio år!
Elite 501
Puttriken
Forumberoende

Post by Puttriken »

Inte för att jag vill vara "sån", men lite märkligt är det att du motargumenterar på det viset
som du gör med folk som vet vad dom pratar om.
Rikard sa bla.:
"Jag har sett fungerande exemplar på brittiska Ebay för 500 pund och jag har sett fina bilar för över 10000 euro på mobile.de"
Rikard försöker visa hur svårt det kan vara att värdera en bil och säjer det genom att dra en
"lägsta nivå" på €500 i England (högerstyrt) ända upp till €10000 på mobil.de (tysk sajt=vänsterstyrt).
Annonsen från blocket som Johnny (Flugviktaren) har delat med sig på en Elite som är i bra skick men
obesiktigad och med slitna stolar för "endast" 45000:- vilket talar om att det kan vara svårsålt.
Annonsen har legat uppe sedan 12 juni.

Allt det hänger på vid en försäljning är tillgång-efterfrågan och att rätt köpare ser just "din" bil och att
utgångspriset är satt på en vettig nivå.
Om du vill veta vad din bil är värd så är det bara att slänga ut en annons på din bil med ett pris som du
tycker är skäligt så får du se hur många det är som ringer. Om du inte vill sälja så är det bara att säja till
ev spekulanter att bilen är såld..
Patrik Törnqvist, Helsingborg.
Image
Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99
Robbanwrx
Användare

Post by Robbanwrx »

Puttriken: Allt som du skrivit i ditt inlägg vet jag mycket väl om.
Men varför är det fel att motargumentera? Om jag endast hade svarat ok tack så mycket för svaret så hade ju tråden dött ut direkt.
Förvisso är det inte mycket skrivet på detta forum jämfört med andra som jag läser på. Det är kanske så ni vill ha det här?

Jag tackar för era svar.
Elite 501
Rikard
Forumberoende

Post by Rikard »

Det är lugnt för min del, jag förstår att man kan ha olika uppfattning om en bils värde  :wave: Det beror som sagt på vad någon människa vill betala för just den bilen vid det tillfället. Och visst är en vänsterstyrd bil värd lite mer i Sverige än motsvarande högerstyrd.

Jag tänker inte heller sälja min Elite. Jag tycker fortfarande efter mina år med den att det är en av de häftigaste familjeräcers som finns (iaf på den här sidan om en Espada). Men jag tror inte att den kommer öka så där väldans i värde, då är det nog bättre att satsa på en Esprit av äldre modell istället.

Jag har haft en Maserati Biturbo också och även det är en bil som är tekniskt avancerad och som var dyr när den var ny, men som ändå står lågt i värde om man jämför med t.ex. Porschar eller BMW M3/M5.
Post Reply