Lotus Elise S2 type 25 i Sverige?
Re: Lotus Elise S2 type 25 i Sverige?
Hmm, konstigt att de fortfarande kollade OBD-koderna på din bil. På min -00 S1 har de aldrig gjort det. Jag tror att detta har diskuterats i en annan tråd tidigare, och Patrik N (vår ban-ansvarige) hade kollat upp det. Patrik, kan du klarlägga vad som gäller?
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Hej
Olle Är det inte så att Elise S1 inte är obd kompatibel?
Utan du måste ha ett special instrument för att se sensorer? Och då endast live.

Olle Är det inte så att Elise S1 inte är obd kompatibel?
Utan du måste ha ett special instrument för att se sensorer? Och då endast live.
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1
- EXCEL,PATRIK.
- Forumveteran
Hej.
Tyvärr så käner jag inte till vad som gäller. Kan inte dra mig till minnes att jag har diskuterat det tidigare. Men jag kan komma ihåg fel också.
Hälsningar
Patrik
Tyvärr så käner jag inte till vad som gäller. Kan inte dra mig till minnes att jag har diskuterat det tidigare. Men jag kan komma ihåg fel också.
Hälsningar
Patrik
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
Står så här på Bilprovningens hemsida:
Länk: http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... ument&m=36Vår miljökontroll
Bilprovningens nya elektroniska miljökontroll, OBD*-kontroll, genomförs sedan hösten 2009 på bensindrivna personbilar från 2002 samt dieseldrivna personbilar från 2004, med en maxvikt på 3 500 kilo.
Kontrollen genomförs med hjälp av ett diagnosverktyg som kopplas in i ett uttag som normalt sitter under instrumentpanelen. Verktyget läser ut samtliga registrerade felkoder som påverkar bilens utsläpp. Bilprovningens utrustning är anpassad för att uppfylla den föreskrivna standarden ISO 15031 och är inte alltid densamma som bilverkstäder använder.
Felkoder
Bilprovningen underkänner alla fordon som får en så kallad bekräftad felkod. Det omfattar felkoderna P0001 – P0499 samt felkoden P0650. I praktiken innebär detta att felet måste åtgärdas eller repareras oavsett om felkoden har varit registrerad under en lång eller kort tid. En felkod som registrerats i bilens omborddiagnossystem kommer att vara registrerad så länge felet inte har åtgärdats och sedan släckts med hjälp av ett diagnosinstrument. Detta kan till exempel göras av en bilverkstad.
Övriga felkoder anges på protokollet under "Bra att veta". Detta är felkoder från bilens övriga system, exempelvis växellåda eller klimatanläggning.
Läs mer om felkoderna i vår protokollsinformation >>
Anmärkningen "Omborddiagnossystem, anslutning/uppkoppling kan inte ske"
Anmärkningen ”Omborddiagnossystem, anslutning/uppkoppling kan inte ske” innebär att vår utrustning inte får ett standardiserat svar från fordonet vilket resulterar i ovanstående anmärkning. Fordonet ska då enligt föreskriften underkännas.
Har du frågor kan du vända dig till vår Kundtjänst.
*OBD står för On Board Diagnostic, vilket på svenska har översatts till Omborddiagnos.
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld