Sportbilar..

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
User avatar
Puttriken
Forumberoende
Posts: 256
Joined: Sat 08 Jan, 2011 21:28
Location: Helsingborg
Contact:

Sportbilar..

Post by Puttriken »

Vad finns det för roliga 2-sits sportbilar, -95 eller nyare, som man kan få för under 150k?
Patrik Törnqvist, Helsingborg.
Image
Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99
User avatar
STELL
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1059
Joined: Wed 08 Jan, 2003 11:12
Location: STOCKHOLM
Contact:

Re: Sportbilar..

Post by STELL »

Borde du inte få en Elise eller en speedster för de pengarna
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
User avatar
Puttriken
Forumberoende
Posts: 256
Joined: Sat 08 Jan, 2011 21:28
Location: Helsingborg
Contact:

Re: Sportbilar..

Post by Puttriken »

STELL wrote:Borde du inte få en Elise eller en speedster för de pengarna
Elise är att föredra. Jag är mest nyfiken på vad det kan finnas för alternativ.
Patrik Törnqvist, Helsingborg.
Image
Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99
User avatar
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran
Posts: 643
Joined: Mon 17 Feb, 2003 12:25
Location: Genarp, Skåne.
Contact:

Re: Sportbilar..

Post by EXCEL,PATRIK. »

Alternativ?????????????
Klart att du ska leta Lotus.
En Elise S1, högerstyrd bör du kunna få.
Annars får du gå bak i tiden. Esprit, Excel, Eclat, Elite, Elan2+.

Hälsningar
Patrik
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
User avatar
Puttriken
Forumberoende
Posts: 256
Joined: Sat 08 Jan, 2011 21:28
Location: Helsingborg
Contact:

Re: Sportbilar..

Post by Puttriken »

EXCEL,PATRIK. wrote:Alternativ?????????????
Klart att du ska leta Lotus.
En Elise S1, högerstyrd bör du kunna få.
Annars får du gå bak i tiden. Esprit, Excel, Eclat, Elite, Elan2+.

Hälsningar
Patrik
:-D
När det kommer till Lotus så är det faktiskt bara Elise (och Exige) som intresserar mig. Dom gamla modellerna
har ett utseende som inte riktigt passar mig. Förövrigt så är jag envis med mitt krav att jag vill sitta på
vänster sida och ratta min bil. :winking:

Men hur är det med japanska sportbilar? Dom jag känner till är MX5, S2000 och MR2 (som är tillverkade efter -95).
Patrik Törnqvist, Helsingborg.
Image
Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3660
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Sportbilar..

Post by Nillet »

Min är till salu.  :beer:
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Sportbilar..

Post by Stefan_A »

Som före detta Speedsterägare kan jag varmt rekommendera att du tar en titt på en sådan. Väcker onekligen uppmärksamhet, så inget för den blyge. Om du absolut vill ha en vänsterstyrd bil så är det nog svårt att hitta något med motsvarande körglädje för de pengarna.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
Johanna
Forumberoende
Posts: 198
Joined: Thu 04 Mar, 2010 09:36
Location: Torna Hällestad, Skåne
Contact:

Re: Sportbilar..

Post by Johanna »

Det borde räcka att du provsitter en MX-5 för att inse att den kan strykas ifrån listan, såvida du inte gillar att sitta trångt. Elisen är klart mer rymlig och bekväm samtidigt som långa personer faktisk kan titta under ovankanten till framrutan istället för rakt på :shock:
User avatar
Falk
Forumberoende
Posts: 259
Joined: Sat 26 Jun, 2010 19:51
Location: Bromma
Contact:

Re: Sportbilar..

Post by Falk »

Puttriken wrote:...Förövrigt så är jag envis med mitt krav att jag vill sitta på
vänster sida och ratta min bil. :winking:
Vari bottnar denna skepsis mot RHD kan man undra...?
Jag måste säga att det inte alls var så knepigt att anamma högerstyrning. Det enda som först var en aning knepigt var att växla med "fel hand" i krävande situationer, typ när det sladdar och far på bana eller när jag kör slalom och jag samtidigt måste växla från t.ex. 3'an till 2'an inför någon tajt böj eller knivig kon-passage. Fast nu börjar det också gå riktigt bra efter lite praktiserande.

I trafiken var det aldrig några konstigheter...  :up:

:steer:
User avatar
tomakarl
Forumberoende
Posts: 192
Joined: Fri 19 Nov, 2010 18:51
Location: Linköping
Contact:

Re: Sportbilar..

Post by tomakarl »

Du får en Elise S2 i England, med låga mil för dom pengarna.
Om du inte har kört en Elise, gör det, då finns det ingen tvekan om vad du ska ha!
Att sitta på "the right side", är inga som helst problem.
En halvtimme i vårt lugna trafiktempo, så är du inkörd.

Har du några frågor kring importen,hör gärna av dig. Jag har just importerat en S2 från England.

För 150k finns inget annat val än Elise S2!
Tomas Karlsson

Porsche Cayman S -10
Har tidigare ägt: Lotus Elise Type 25 -02, Jaguar XK8, MGF, Triumph Spitfire, MGB........
User avatar
Puttriken
Forumberoende
Posts: 256
Joined: Sat 08 Jan, 2011 21:28
Location: Helsingborg
Contact:

Re: Sportbilar..

Post by Puttriken »

Johanna wrote:samtidigt som långa personer faktisk kan titta under ovankanten till framrutan istället för rakt på :shock:
I Z3:an så tyckte jag att ovankanten var för låg, tom för mig som inte är längre än 176cm. Är det lika illa
i Miatan? (Modellen fr -98 och framåt).
Falk wrote: Vari bottnar denna skepsis mot RHD kan man undra...?
Att det går att vänja sig ganska fort betvivlar jag inte, men Jag tycker att det känns "fel" att sitta på
höger sida och köra. Jag har suttit som passagerare (i LHD) och försökt att föreställa mig hur det skulle
vara att sitta på höger sida och köra men tycker att det känns obehagligt. Hur brukar passagerare
uppleva det att sitta nära mittenstrecket i en RHD?
tomakarl wrote:Om du inte har kört en Elise, gör det, då finns det ingen tvekan om vad du ska ha!
Har tyvärr inte haft nöjet att varken köra eller åka med i en Elise, har bara provsuttit en S1. Bor det
någon i närheten av Borås så man skulle kunna få prova? (Inte bara Elise).
Patrik Törnqvist, Helsingborg.
Image
Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Sportbilar..

Post by Cat7even »

RHD vs LHD det tar inte många minuter att vänja sig. Så fort du börjar placera bilen med hjälp av höger vägkant så är du hemma. Dessutom i Elisen sitter du nästan i mitten. Största problemet är när man växlar mellan bilar går ibland till fel dörr....Pröva du kanske till och med kommer att gilla det?
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
User avatar
STELL
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1059
Joined: Wed 08 Jan, 2003 11:12
Location: STOCKHOLM
Contact:

Re: Sportbilar..

Post by STELL »

Ang LHD kontra RHD, så är jag personligen av åsikten att det känns konstigare att vara passagerare i en RHD, och INTE få "bestämma, Än att framföra samma fordon. :shock:
Största problemet är precis som Lars nämner initialt växlingen.
Jag har aldrig ägt ett RHD fordon , men erfarenhet av goda vänner som haft engelska sjukan sedan mitten av 70-talet. :steer:
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
User avatar
Rikard
Forumberoende
Posts: 187
Joined: Tue 17 Dec, 2002 16:02
Location: Sthlm
Contact:

Re: Sportbilar..

Post by Rikard »

Det som kan vara lite jobbigt med att köra högerstyrt är att det är svårt att se något innan man ska köra om en lastbil. Annars föredrar jag nästan högerstyrt i en brittisk bil, det känns mer "rätt" (finns ingen anglofilsmiley va?).
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Re: Sportbilar..

Post by Lasse H »

Patrik !

Titta närmare på Nillets bil ! Det begärda priset ligger en bra
bit under din angivna maxnivå och bilen är i gott skick (ja, jag har
kört den. Mer än en gång). Dessutom har Nillet uppgraderat bilen
på flera viktiga punkter. Med andra ord är den redo för riktigt
sportbilsbrukande. Med detta menar jag att den ska köras både på
väg och bana. Dessutom sitter ratten på rätt sida i Nillets bil.
Delar din tveksamhet om att köra bilen från passagerarsidan ! :-D
Fast det är säkert bara en vanesak. Men en extremt låg bil, högerstyrd
i högertrafik underlättar inte omkörningarna.

Efter att ha ägt både S1 och S2 så är jag inte reservationslöst
beredd att skriva under på att S2 "är det enda alternativet".
Tycker faktiskt att S1 har har fler fördelar än nackdelar i den
jämförelsen. Fast båda modellerna är, liksom Speedster, mycket
trevliga sportbilar som inte skäms för sig varken på banträffarna
eller på landsvägen.

Z3/Z4 och Miata ?? Efter att ha läst vad du skrivit här och i andra
trådar så tror jag att du, om du köper någon av dessa bilar, redan från
början kommer att känna att du inte köpt det du egentligen ville ha.
Detta trots att Z3/Z4 och Miata inte är dåliga bilar. Valet av sportbil
handlar mycket om känslor och är inte alltid (någonsin ?) rationella
beslut.

Om du i ordet sportbil betonar "sport" mer än "bil" så kanske du ska
titta på Seven ? Fula och opraktiska ? Absolut, men också fantastiska
körmaskiner och så långt från "hairdressers car" som man kan komma.
Fast i ärlighetens namn är det nog svårt att hitta en äkta Seven (mao
Lotus eller Caterham) för 150 tusen. Även om du kan tänka dig en
betydligt äldre bil än 1995. Efter medio 1975 är alla Seven gjorda av
Caterham.

Lycka till med funderandet kring sportbilsval !

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest