Final i ERCup den 2/10 på Knutstorp

Här pratar vi om Lotus:ar i motorsport, men även annat inom motorsport.
Post Reply
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1407
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö

Final i ERCup den 2/10 på Knutstorp

Post by oodsell »

Detta är visserligen lite Off Topic, men eftersom Forum admin berättar om hur det går med sitt tävlande med Porsche 944, så tänkte jag berätta lite om mitt körande med en gammal Volvo 240 vid sidan om mitt Lotus åkande.

Vårt team Flying Fellows ligger efter fem 6-timmarstävlingar på andra plats i serien, och ser nu fram emot finalen på Knutstorp den 2/10. Vi hoppas givetvis kunna bärga en pallplats, men att vinna blir svårt om inte den ledande BMW:n får stora tekniska problem.

Vi körde i söndags på ett blött Sturup och fick problem med understyrning in i kurvorna och överstyrning vid gaspådrag. Vi misstänkte diffbromsen och väl hemma så kunde vi konstatera att den hade packat ihop, så den var mer som en ESAB-diff. Vi har dock redan bytt diffklumpen, och efter lite översyn av bilen så ska vi kunna åka mot Knutstorp med en segerchans. Alla är välkomna att komma och heja, - det är fri entré. Mer info finns på http://www.ercup.se

Jag bifogar några bilder från Sturup där man tydligt ser våra problem med överstyrning ut ur kurvorna.
Attachments
_MG_5512[1].jpg
_MG_5844[1].jpg
_MG_5514[1].jpg
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3660
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Final i ERCup den 2/10 på Knutstorp

Post by Nillet »

Läser man reglerna för denna forumdel så är det absolut tillåtet att prata om sitt eget tävlande.  :up:
Tycker själv att det är lite pinsamt att jag aldrig sett er köra och skall göra mitt yttersta för att komma och titta på Knutstorp.
Har ni knackat ut bulan från Sturup?
Image
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1407
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö

Re: Final i ERCup den 2/10 på Knutstorp

Post by oodsell »

Vi hade en precis likadan bula i samma skärm från den fjärde deltävlingen på Falkenberg, så vi börjar bli vana. Jodå, den är utbucklad och hela bakskärmen fram till den främre dörren är av en ganska mjuk glasfiber så det är ganska enkelt att buckla ut igen.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran
Posts: 643
Joined: Mon 17 Feb, 2003 12:25
Location: Genarp, Skåne.

Re: Final i ERCup den 2/10 på Knutstorp

Post by EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Var på Knutstorp i söndags och tittade på KM3 (MSCC) Så¨även om jag bor nära Sturup så kunde jag inte komma och titta denna gången. Pratade med en som jag känner som var flaggvakt på Sturup och han kunde berätta om påkörningen av er bil, och även att bilen började att bete sig lite konstigt. Nu vet vi varför.
Lyckatill på Knutstorp.

Hälsningar
Patrik.
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1407
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö

Re: Final i ERCup den 2/10 på Knutstorp

Post by oodsell »

Ikväll har vi lastat "gamla Bettan" på "Långben" som nu är redo för att på söndag morgon kl 05.00 sätta kursen mot Knutstorp. Jag har också varit på macken och tankat 240 liter V-power så släpvagnen med bensin, snabbtankanläggning, verktyg och reservdelar är också lastad och klar.

Serieställningen inför finalen är följande (26 team anmälda, seger ger 70 poäng):
1. Surprise Racing, BMW M3 (6 cyl 2-liters BMW motor), 313 p
2. Flying Fellows, Volvo 240 (4 cyl 2,5 liters Volvo motor), 288 p
3. Citius Motorsport, Toyota MR2 (4 cyl 2-liters Toyota motor), 285 p
4. Femiett Racing, Volvo 240 (4 cyl 2,5 liters Volvo motor), 282 p
5. 2Fast 4 You, Opel Ascona (4 cyl 2,5 liters Volvo motor), 280 p

Om vi ska kunna vinna så krävs det att ledande Team Surprise drabbas av teknisk eller mental breakdown, men vi ska i alla fall slåss för en total pallplats! Kom gärna och heja!
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3660
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Final i ERCup den 2/10 på Knutstorp

Post by Nillet »

Tog en, nej två turer till Knutstorp idag. Båda mina systersöner ville ju åka en sväng...
Vi fick bland annat se vår sekreterare snurra lite.
Om jag fattade saken rätt blev det plats på pallen även om det inte blev överst.  :up:
Attachments
IMG_6408.jpg
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1407
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö

Re: Final i ERCup den 2/10 på Knutstorp

Post by oodsell »

Där var du påpasslig Nillet! Men det var ju faktiskt BMW:n som petade runt mig i kurvan efter startrakan genom att inte bromsa i tid. Ingen större skada skedd, så jag var iväg igen efter 10 sekunder. Vi kom 5:a i racet men lyckades ta andraplatsen i mästerskapet! Fullständiga resultat på www.ercup.se
Attachments
Vinnare i mästerskapet Surprise Racing BMW M3 (361 p), 2:a Flying Fellows Volvo 240 (349 p), 3:a 2 Fast 4 U Opel Ascona (347 p).
Vinnare i mästerskapet Surprise Racing BMW M3 (361 p), 2:a Flying Fellows Volvo 240 (349 p), 3:a 2 Fast 4 U Opel Ascona (347 p).
CIMG4127 - Kopia.JPG (219.42 KiB) Viewed 7472 times
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Post Reply