Östgötaträff i Maj?

Träffar, bankörningar, möten etc.
tomakarl
Forumberoende

Östgötaträff i Maj?

Post by tomakarl »

Jag har funderingar på att dra igång en Lotusträff i Östergötland i början på Maj. Är det något man kan få sanktionerat från klubben? Tanken är att bjuda in fler klubbar, men endast engelska bilar. Man samlas på lämpligt känt ställe, kanske flygvapenmuseet, och åker en runda på östgötaslätten i friskt tempo. Kanske avslutar på något trevligt ställe för fika och bilprat. Finns det någon som kan tänka sig att hjälpa till?
Tomas Karlsson

Porsche Cayman S -10
Har tidigare ägt: Lotus Elise Type 25 -02, Jaguar XK8, MGF, Triumph Spitfire, MGB........
oodsell
Ordförande i Lotusklubben

Re: Östgötaträff i Maj?

Post by oodsell »

Det går mycket bra att ordna en utflykt på detta sätt. Vi har flera medlemmar klubben som gör liknande träffar i t ex Skåne, Stockholm och Göteborg, och det behövs egentligen ingen sanktion från klubben. Men det är bra om du skickar några rader till vår webmaster Stefan så han kan lägga ut inbjudan på hemsidan.

I nästa nummer av Winners Choice har jag skrivit en artikel om just detta att fler medlemmar borde ordna utflykter för medlemmar i närområdet, och lite tips om hur man kan gå tillväga. Medlemsmatrikelns lista sorterade på postnummer är t ex en bra källa till att hitta deltagare.

Lycka till!
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Falk
Forumberoende

Post by Falk »

Kanske i samband med att LMS har banåka på Sviestad...
Då skulle det vara intressant. Så kan man ta det friska åkandet på banan...

:steer:  :up:
tomakarl
Forumberoende

Post by tomakarl »

Ett förslag på datum är söndagen den 13 Maj. Skulle det funka?

Falk: Tanken är att samla fler engelska bilklubbar för en träff, kanske inte i första hand banåkning.
Banåkning är vi lite bortskämda med i Linköping, både Mantorp och Sviestad i närheten. Det finns möjlighet nästan varje vecka att lufta bilen på banan!

PS Hör gärna av er om ni kan tänka er att hjälpa till.......
Tomas Karlsson

Porsche Cayman S -10
Har tidigare ägt: Lotus Elise Type 25 -02, Jaguar XK8, MGF, Triumph Spitfire, MGB........
Falk
Forumberoende

Post by Falk »

tomakarl wrote:...Falk: Tanken är att samla fler engelska bilklubbar för en träff, kanske inte i första hand banåkning.
Banåkning är vi lite bortskämda med i Linköping, både Mantorp och Sviestad i närheten. Det finns möjlighet nästan varje vecka att lufta bilen på banan!...
Jag förstår tanken.  :wave: Ni Öschöttar är lyckligt lottade...  :up:
Tänkte dock att man kanske kunde kombinera... Däckssparkning för dem som lagda åt det hållet och banåka för såna som gillar att köra bil. Brukar alltid väcka banåkaintresset hos någon stackare som ännu inte sett ljuset... :steer:

Personligen åker jag hellre och fikar i Dieselvolvon.Tystare och bekvämare. :evilgrin10:

:winking: :winking:
STELL
Svårt Lotus-beroende

Post by STELL »

Hoppas min bil rullar tills dess
:steer:
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
Uboivie
Stamgäst

Post by Uboivie »

Låter jättekul! Roligast vore absolut att kombinera med bankörning
Ulf Boivie
Forumberoende

Post by tomakarl »

Det är inte direkt kö av frivilliga att hjälpa till..........
Typ ingen.
Tragiskt.
Tomas Karlsson

Porsche Cayman S -10
oodsell
Ordförande i Lotusklubben

Post by oodsell »

Thomas, låt dig inte nedslås av att det inte anmält sig några frivilliga. Det behöver inte vara så ambitiöst så att det behövs så mycket förberedelser. Bestäm en tid och en samlingsplats och offentliggör det på klubbens forum och hemsida (via webmaster Stefan A). Sedan kan det vara bra att ha ett förslag på runda med ett bra fikaställe på vägen, och om du vill lyxa till det något intressant mål (t ex ett museum (Motala bilmuseum?), en bilaffär (Lotusimportören i Mjölby?) eller något liknande. Sedan är det bara att hoppas på skapligt väder!
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Nillet
Forumadministratör

Post by Nillet »

"Just do it!"  :up:

"How to do it":
- Hitta på ett evenemang.
- Fixa det själv (det vill säga: var inte ambitiös i början)
- Bestäm datum och posta på forum, hemsida och om tid finns i medlemstidning.
- Ha låga förväntningar och njut av de få som dyker upp.
- Prova igen året efter och ha lika låga förväntningar.
- Tredje året har du så låga förväntningar så det kommer fler än förväntat för nu är det en tradition.

Detta gäller för alla aktiveiteter i föreningar/klubbar (enilgt min erfarenhet).
Detta är sagt som uppmuntran även om det inte ser ut så...

PS Jag gav tyvärr upp efter andra året...
http://lccs.nu/forum/viewtopic.php?f=11&t=3133
http://lccs.nu/forum/viewtopic.php?f=11&t=3485
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
HallgF
Användare

Post by HallgF »

tomakarl wrote:Det är inte direkt kö av frivilliga att hjälpa till..........
Typ ingen.
Tragiskt.
Hejsan, jag har i ett annat sammanhang (en annan tråd) erbjudit mig att hjälpa till vid ett eventuellt Östgötaevenemang! Har missat denna konversation, men mitt intresse gäller givetvis även detta initiativ. Jag är ny i klubben, ny i forumet och nybliven ägare till en Elise och fick min Facebookanmälan godkänd igår.... But, here we go! Jag bor i Kolmården, alltså norra Östergötland, men med en Lotus är man ju Linköping på nolltid :shock:
En tur på "slätta" (som vi brukar kalla Linköping med omnejd) med fika/lunch och några andra attraktioner vore nog inte så dumt. Lite tips, råd och träning på banåkning står högt på min önskelista. Jag har haft en del roliga bilar, men är i sanning bara "landsvägstränad", vilket ju varken är bästa platsen, sättet eller resultatet  :eyes2:
Nåväl, den 13/5 är noterat och låt oss hålla dialogen igång!

Häslningar
Fredrik Hallgren
-----------
Fredrik Hallgren - Elise S1 -00 när det är bråttom - BMW 118Da när det inte hastar!
Per Mo
Forumveteran

Post by Per Mo »

Hej verkar intressant, det är ju inte så långt i en Lotus :lol:

Är aktiv i en fotoföreningen där jag har ordnat några aktiviteter där antalet deltagare har varierat mellan 5 och 25. Vad som styr själva deltagandet tror jag är hur allvarlig/svår aktiviteten är. Där det kommit få har det varit tävlingsmoment medan där det har kommit många har det varit utflykt med avslutning på fik i stan.
Mazda Miata ND 2.0 -19 2025-20?? :steer:
Lotus Elise Sport 220 april MY17 2017-20?? :steer:
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017  :race:
BMW Z3 2.8 2003-2011  :race:
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
Håkan B
Moderator

Post by Håkan B »

Hejsan,
Ett kul initiativ som vi Stockholmare kan ta oss till över dagen!
Och som Olle och Nillet beskriver det, så är det inte alls nödvändigt med ett mäktigt
program... En mötesplats, en tänkt tur (som man kanske provkört innan) ett stopp för fika
och ev. någon sevärdhet på vägen eller som mål. Alltså inget stort jippo.

Jag tror deltagarantalet påverkas stort av hur vädret är den aktuella dagen. Därför kan det
vara bra att ha en alternativdag om det skulle bli busväder...

Men, om du vill ha hjälp med något (på distans), så kontakta gärna mig om du vill.

Vi ses till våren!
Håkan Bengtsson, Ansvarig för Bankörning LCCS
Tidigare Esprit-frälst men just nu en Honda-Elise S1, Exige 360 Cup, Zero 7 samt Formel Ford 1600 tävlingsbilar Royale RP21, Van Diemen RF76, Reynard F83. Även delägare i frugans Emira :laugh: :flag:
tomakarl
Forumberoende

Post by tomakarl »

Då var tid och plats bestämt!

Söndagen den 13 Maj kl 10:00, vid flygvapenmuseet i Linköping.
Programmet blir enkelt. Vi träffas vid ovan angiven mötesplats. Kör en runda på krokiga vägar. Stannar på lämpligt ställe och inmundigar medhavd fika.

Min frustration över att det i vanlig ordning alltid saknas frivilliga när man ska göra något ideellt, har lagt sig något.

Jag har fått erbjudande om hjälp från mina klubbkompisar i MG-klubben.
Tomas Karlsson

Porsche Cayman S -10
claes.hult
Stamgäst

Post by claes.hult »

Bra!
Skriver in det i nya almenackan.
Blir en tidig start den morgonen, precis som jag gillar.
Ses/Claes Hult
Entusiast 1973 med Elan
Idag Elise S2 Race Tech (såld)
Och Exige Lotus Motorsport
Post Reply