Lotus LMP2

Här pratar vi om Lotus:ar i motorsport, men även annat inom motorsport.
Post Reply
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3660
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Lotus LMP2

Post by Nillet »

Badge engineering för en LMP2 i World Endurance Championship.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/97239
Image
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1407
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö

Re: Lotus LMP2

Post by oodsell »

Jag är inte helt imponerad av denna typ av varumärkesdegradering. Kan man sätta sitt varumärke på vad som helst? Historien förskräcker med t ex BMC's olika varumärken på samma bilar på 70-talet, och nu har vi Fiat/Chrysler som sätter olika dekaler på bilarna hej vilt. Det blir Lancia av en Dodge och Maserati SUV av en Chrysler. Jag kan tyvärr inte påstå att Volvo är så mycket bättre som tänker sätta Volvo loggan på en silhouette kaross med rörram och en Nissan V6-motor i svenska TTA-serien i år.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
BjörnO
Stamgäst
Posts: 62
Joined: Tue 25 Sep, 2007 19:07
Location: Skanör
Contact:

Re: Lotus LMP2

Post by BjörnO »

Att man aldrig lär sig. Dåtiden förskräcker, vet ingen som har lyckats med sådana knep.
Lotus Elise S1 Sport 190 med Saab Turbo 900 Cab 1987 som dragbil
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala

Re: Lotus LMP2

Post by Cat7even »

BjörnO wrote:Att man aldrig lär sig. Dåtiden förskräcker, vet ingen som har lyckats med sådana knep.
Nja inte för att jag tycker att Lotus satsningen känns speciellt kul." worlds best handling and lightest stickers" :laugh:

Men konceptet är gjort förut och med gott resultat som exempel kan Ferrari som tog över Lancia D50 tas
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne

Re: Lotus LMP2

Post by Lasse H »

Svor inte Colin Chapman en gång på att Lotus aldrig
mer skulle ställa upp i Le Mans ?? Efter hjulbultsbebaklet.

Fast om man nu ska tävla där, och varför inte, så hade det ju
varit roligare tycker jag om man hade ställt upp i ngn av de lägre
klasserna med ex vis en välpreparerad Exige V6.
Som man nu gör påminner om när Bentley målade om en Audi.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3660
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Lotus LMP2

Post by Nillet »

Det är släppt lite bilder på nya LMP2:an.
Den har till och med fått ett typnummer (128), märkligt med tanke på att det är "badge engineering".
Den är byggd enligt reglerna för LMP1, så det kanske blir en LMP1 senare?
http://www.thelotusforums.com/latest-ne ... -the-t128/
Image
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo

Re: Lotus LMP2

Post by Stefan_A »

Gick inget vidare på Silverstone i helgen, plats 29 resp. 31. Fullständiga resultat här: http://www.fiawec.com/races/6-hours-of- ... hrono.html
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Post Reply