Min koppling slirar när jag försöker spinna loss bakhjulen. Bilen har endast gått 3000 mil och landsvägskörd. Har inga problem att växla för övrigt och kopplingspedalen känns ok. När jag testar att trycka ner kopplingen och snabbt släppa upp den under acceleration biter den som den ska. Är det dags att byta eller kan det vara något annat fel.
Bilen är trimmad till 180 hk med grymt vrid så att få hjulspinn bör inte vara några problem.
Tacksam för tips.
Patrik
Koppling Elise S2
Koppling Elise S2
Patrik
Re: Koppling Elise S2
Det finns väl en risk att du råkat ut för det som många gör är man börjar trimma sin motor. Hela kedjan motor, koppling och transmission är i en produktions bil anpassad för en Viss effekt och moment. När man ändrar på en länk i kedjan så hänger inte de andra med.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Tror inte det är där problemet ligger. Bilen klarar effekten utan problem. Lotus kör väl samma koppling och låda till sin 190hk version av k-series motor. Pratade med Morgan på Bennets idag och vi kom fram till att kopplingen ok. Bara jag som vill ha en vassare koppling som passar bättre till motorns karaktär.
Ps Elisen förtjänar högre effekt än original som är väl blygsam. (enligt mig)
Min motor har blivit f-n så mycket bättre och harmonerar mycket bättre med bilen. Vissa säger att man förlorar vrid på och kan upplevas som slö på låga varv men min går otroligt fint i hela registret. Det får jag tacka Halvarsson Racing för en bra mappning.

Ps Elisen förtjänar högre effekt än original som är väl blygsam. (enligt mig)
Min motor har blivit f-n så mycket bättre och harmonerar mycket bättre med bilen. Vissa säger att man förlorar vrid på och kan upplevas som slö på låga varv men min går otroligt fint i hela registret. Det får jag tacka Halvarsson Racing för en bra mappning.
Patrik
- Marcus N
- Forumveteran
Nä kopplingen på exige och 340r är "uprated" finns både orginal rover och ap
Lotus Elise -97
Byter nog till ap i höst. Bennets hade tokfullt lång tid framöver. Kanske betyder att fler fått upp ögonen för denna underbara lilla bil.

Patrik
Vill man spinna loss hjulen kan alltid köpa en amerikansk bil....;)
Tomas Karlsson
Porsche Cayman S -10
Har tidigare ägt: Lotus Elise Type 25 -02, Jaguar XK8, MGF, Triumph Spitfire, MGB........
Porsche Cayman S -10
Har tidigare ägt: Lotus Elise Type 25 -02, Jaguar XK8, MGF, Triumph Spitfire, MGB........
Ibland kan kopplingsarmen kärva på bilar som stått stilla ett tag. Symptomen blir slirande koppling eftersom armen inte går tillbaka fullt. Det är i bussningen det kärvar i så fall. Kanske kan vara idé att kolla.
Alltså vid 15, 16, 17 på bilden.
Alltså vid 15, 16, 17 på bilden.
- Attachments
-
- clutch.jpg (89.88 KiB) Viewed 10732 times
Lotuslös