Lotus Excel SE -89

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
Post Reply
PeterH
Forumberoende

Lotus Excel SE -89

Post by PeterH »

Allting började med att jag satt och fikade med Erik Håkansson på Centralen, vi satt och väntade på en bekant som skulle komma med tåget. Plötsligen börjar Erik yra om Lotus, James Bond och möjligheten att köpa en Lotus, jag svarade: "go for it" och resten av Eriks story är ju känd från senaste Winners Choice.

Jag har själv drömt om en Lotus sen den dag i slutet av sextiotalet när jag såg en Lotus Europa hemma på gatan där jag växte upp, Ronnie Peterson och Lotus 72 var nästa steg i min Lotusdröm men när jag provkörde Eriks Excel var saken klar, en sån ska jag ha så en månad senare kom jag hem med min egen Lotus Excel SE från 1989.

Image

Efter lite forskning stog det klart att jag skulle ha en 89a eller nyare med senaste faceliften och HC motorn. Sökte runt på brittiska sidor som eBay, Pistonheads, Auto Trader, Car and Classic osv osv, slutligen hittade jag "min" bil på Auto Trader och kom snabbt överens med säljaren, handpenning betalades och sen började problemen. Askmolnet från Island gjorde flygning till UK omöjlig eller osäker och efter någon veckas ångest valde jag att boka båtresa med DFDS Tor Line fraktbåt tur och retur Göteborg - Tillbury. Säljaren mötte upp i Tillbury och hela hämtningen gick smärtfritt utan problem.
Väl i Göteborg blev det en fika hos Olle på Volvo och sen bar det av upp mot Stockholm.

Image

Notera C70 till vänster i bild, gissa vems den är :lol:
Väl hemkommen så stog det klart att bilen inte riktigt var så fin som utlovats av säljaren men det får vi väl leva med, bilen visade sej sakna bromsar i bak, avgassystemet var delvis helt slut, vindrutetorkaren var ur funktion osv osv.
Fick fart på bromsarna med nya nya klossar runt om och ett envist bearbetande av oken i bak, skarvade ihop avgassytemet tillfälligt med flexrör från Biltema, bytte drivvajern i torkarmotorn och sen fick den fyra nya däck och en tillfällig registrering från Transportstyrelsen.

Image

Har sedan haft bilen hela sommaren som daily driver och i augusti klarades reg.besiktning av utan minsta problem, nu sover hon under överdrag i ett uppställningsgarage i Alby söder om Stockholm.

Image

Vi får se vad det blir av henne nästa sommar....... :flag:
Peter Hällström
You can't handle a car like a human being.... It needs love!
Pierre@Frennesson.se
Stamgäst

Re: Lotus Excel SE -89

Post by Pierre@Frennesson.se »

Hej!

Jag har nyligen köpt en Excel SE av 1987 års modell och måste byta bromsbelägg bak. Eftersom jag ser att du gjort detta, undrar jag om du vet var jag får tag på nya belägg eller vilka som passar?

Mvh
Pierre
PeterH
Forumberoende

Post by PeterH »

Grattis till bilvalet  :up:

Jag gick in på Mekonomen och dom tog hem beläggen till min, jag har mina gamla kvar i kartongen men jag kommer inte åt den förens efter helgen i bästa fall.
Peter Hällström
PeterH
Forumberoende

Post by PeterH »

Kollade runt lite och blir genast osäker på vad jag köpte vart, det var kanske klossarna fram jag köpte på Mekonomen och att jag beställde klossarna bak hos http://www.sjsportscars.co.uk/
Peter Hällström
STELL
Svårt Lotus-beroende

Post by STELL »

Grattis till trevligt bilval  :up:
Paul matty sportscars är också ett bra alternativ.

Många frågor ang dessa bilar kan också besvaras av morgan på Bennets i Stenkullen
 :bow:
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
Pierre@Frennesson.se
Stamgäst

Tack för era tips!

Hittade också Sjsportscars hemsida och ska beställa därifrån tänkte jag, så hoppas jag att det blir rätt! :)

En ytterligare fråga är om någon har något bra tips på någon som är duktig på att synka förgasarna?

Allt gott!
STELL
Svårt Lotus-beroende

Post by STELL »

Kolla med Lasse Wickenberg i Sollentuna
Han finns i Matrikeln
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
Pierre@Frennesson.se
Stamgäst

Stort tack för tipset!
Uboivie
Stamgäst

Post by Uboivie »

Annars finns Christos på Autokinito i Uppsala. Han ställer in förgasare med precisionen hos en hjärnkirurg och har rullande landsväg. Han jobbar vanligtvis med alfor, ferraris, maseratis och en och en annan Lotus...
/Ulf
Ulf Boivie

Post by Cat7even »

Pierre@Frennesson.se wrote:Tack för era tips!

Hittade också Sjsportscars hemsida och ska beställa därifrån tänkte jag, så hoppas jag att det blir rätt! :)

En ytterligare fråga är om någon har något bra tips på någon som är duktig på att synka förgasarna?

Allt gott!
Gör själv skaffa en syncrometer eller ännu hellre 2 st kalibrerade finns hos http://kgtrimning.com/ under förgasare.

Sedan kan man alltid undra varför de inte är synkade. har synkskruven rört sig, glapp slitet smuts etc
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Pierre@Frennesson.se
Stamgäst

Stort tack för era tips!

Tror i och för sig inte att de är helt osynkade, utan vill bara få dem perfekt så att jag får ut maximal effekt från motorn! :lol:
PeterH
Forumberoende

Post by PeterH »

Idag har jag sålt min Lotus så nu är jag Lotus-lös :bigcry:

Jag vill passa på att önska nya ägaren lycka till med Excelen, en fantastiskt rolig bil ute på vägen :steer: :happy07: :steer:

P.g.a att jag håller på att flytta både mej själv och mitt företag 15 mil västerut har jag valt att sälja Lotusen nu när jag hittade en bra och entusiastisk köpare, jag tror detta är bäst för alla parter, mej, köparen och icke minst Lotusen som nu lär få den uppmärksamhet som hon förtjänar.

Blir det nån ny Lotus? Inte alls omöjligt men inte just nu, vi får se......jag är sugen dels på en nyare Excel, gärna en Celebration från 92 men sen har jag en gammal dröm från bardomen.
Jag har till dags dato hunnit avverka två "omöjliga" drömmar från barndommen, en E-type som numera har en ny ägare och nummer två är en BMW R90S -75 i orenoverat originalskick som jag har kvar, den tredje och än så länge ofullbordade bardomsdrömmen är en Lotus Europa, vi får se hur det blir med den saken :-D
Peter Hällström
STELL
Svårt Lotus-beroende

Post by STELL »

Tråkigt att du är Lotuslös, men du förklarade ganska bra förutsättningarna tidigare.
hoppas du kommer tillbax.
:-D
Stort tack för senast
 :beer:
Angus bil rasade men han hämtar den just nu Ska köra från Mjölby till färjan imorgon.
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
PeterH
Forumberoende

Post by PeterH »

Tack för senast själv  :beer: otroligt trevliga dom däringa britterna.......

Jag hörde om deras otur och så har jag PMat lite med Angus så jag är rätt insatt i det hela........snacka om otur.....
Peter Hällström
Post Reply