Jag har själv drömt om en Lotus sen den dag i slutet av sextiotalet när jag såg en Lotus Europa hemma på gatan där jag växte upp, Ronnie Peterson och Lotus 72 var nästa steg i min Lotusdröm men när jag provkörde Eriks Excel var saken klar, en sån ska jag ha så en månad senare kom jag hem med min egen Lotus Excel SE från 1989.

Efter lite forskning stog det klart att jag skulle ha en 89a eller nyare med senaste faceliften och HC motorn. Sökte runt på brittiska sidor som eBay, Pistonheads, Auto Trader, Car and Classic osv osv, slutligen hittade jag "min" bil på Auto Trader och kom snabbt överens med säljaren, handpenning betalades och sen började problemen. Askmolnet från Island gjorde flygning till UK omöjlig eller osäker och efter någon veckas ångest valde jag att boka båtresa med DFDS Tor Line fraktbåt tur och retur Göteborg - Tillbury. Säljaren mötte upp i Tillbury och hela hämtningen gick smärtfritt utan problem.
Väl i Göteborg blev det en fika hos Olle på Volvo och sen bar det av upp mot Stockholm.

Notera C70 till vänster i bild, gissa vems den är
Väl hemkommen så stog det klart att bilen inte riktigt var så fin som utlovats av säljaren men det får vi väl leva med, bilen visade sej sakna bromsar i bak, avgassystemet var delvis helt slut, vindrutetorkaren var ur funktion osv osv.
Fick fart på bromsarna med nya nya klossar runt om och ett envist bearbetande av oken i bak, skarvade ihop avgassytemet tillfälligt med flexrör från Biltema, bytte drivvajern i torkarmotorn och sen fick den fyra nya däck och en tillfällig registrering från Transportstyrelsen.

Har sedan haft bilen hela sommaren som daily driver och i augusti klarades reg.besiktning av utan minsta problem, nu sover hon under överdrag i ett uppställningsgarage i Alby söder om Stockholm.

Vi får se vad det blir av henne nästa sommar.......