Är det någon som har erfarenhet av dessa kit?
http://www.eliseparts.com/products/show ... ifter-kit/
Funkar det bra?
Är det värt pengarna?
Hur komplicerat är det att installera?
M v h / Tomas
Quickshifter Kit & Gear Linkage Kit
Quickshifter Kit & Gear Linkage Kit
Tomas Karlsson
Porsche Cayman S -10
Har tidigare ägt: Lotus Elise Type 25 -02, Jaguar XK8, MGF, Triumph Spitfire, MGB........
Porsche Cayman S -10
Har tidigare ägt: Lotus Elise Type 25 -02, Jaguar XK8, MGF, Triumph Spitfire, MGB........
Re: Quickshifter Kit & Gear Linkage Kit
Kortare spak är kasst enligt min åsikt, räcker med att satsa på gear-linkage kittet med bättre bussningar i bakre växel mekanismen
Tack
Joachim
Tack
Joachim
Vi bytte och det blev klart enklare att växla, men om det beror enbart på växlingsmekanismen eller den kortare växelspak är svårt att avgöra eftersom vi bytte allt samtidigt. Bjarne fixade bytet på en eftermiddag, det kan vara rostigt för att det har suttit där länge, att fixa det är inräknat i eftermiddagen. Bortplockning av "undertray", lyft av bilen och sedan kommer man åt underifrån.
Mvh. Johanna
Mvh. Johanna
Tack för tipsen.
Jag uppfattade inte att det var en kortare växelspak med i kittet, endast en utväxling som gör slaget kortare.
Jag ska provköra min kompis Elise som vi är på väg hem med från England. Den har båda kiten installerade.
Jag uppfattade inte att det var en kortare växelspak med i kittet, endast en utväxling som gör slaget kortare.
Jag ska provköra min kompis Elise som vi är på väg hem med från England. Den har båda kiten installerade.
Tomas Karlsson
Porsche Cayman S -10
Porsche Cayman S -10
Jag har nu kört 70 mil med bilen som har båda kitten installerade.
Och jag kan hålla med om att en kortare växelspak inte lockar direkt.
Däremot tyckte jag om känslan i spaken, lite tightare och precist.
Så det får nog bli ett bussningskit i alla fall.
Och jag kan hålla med om att en kortare växelspak inte lockar direkt.
Däremot tyckte jag om känslan i spaken, lite tightare och precist.
Så det får nog bli ett bussningskit i alla fall.
Tomas Karlsson
Porsche Cayman S -10
Porsche Cayman S -10
En annan sak att titta på om man har degig växling är växelvajrarna. I mitt fall hade de både hög friktion och låg styvhet pga att kardelerna gått av successivt. Började med dålig växlingskänsla som sedan gick över i att det blev svårare och svårare att få i 5:an och backen, och tillslut gick ena vajern av vilket innebar att 3:an och 4:an var de enda växlar som återstod.
Gjorde gott med nya kablar!
Dock upplever jag att PG1:ans mekanism i sig knappast är den tightaste, så oavsett vad man hittar på utanför lådan lär det aldrig bli supertight känsla.
mvh/Ragnar
Gjorde gott med nya kablar!
Dock upplever jag att PG1:ans mekanism i sig knappast är den tightaste, så oavsett vad man hittar på utanför lådan lär det aldrig bli supertight känsla.
mvh/Ragnar
Lotus Exige Cup 240 '06