Undvika HGF - Är detta något att ha?
Re: Undvika HGF - Är detta något att ha?
Aha ja nu är det redan hemma och klart så nu kan jag inte ändra mig :)
Det finns många med åsikter kring PRRT, samt kring varför K-motorerna får HGF. Rörig djugel att sätta sig in i, speciellt om man själv inte är så kunnig på motorer.
Min högst personliga åsikt är att PRRT:en (tillsammans med nödvändiga slangar) är ett mycket vettigt tillskott för att jämna ut tryck och flöde i motorn innan och i samband med termostatöppning.
Sen angående HGF så är det väl få som argumenterar emot att konstruktionen på 1,6 och 1,8 litersversionen av K-serien blir väldigt toleranskänslig, och detta i kombination med att motorerna har en tendens att överåldra topplocken gör det hela än värre. Ska man reda ut detta ordentligt krävs i princip hårdhetsprovning av topplocket för att verifiera att man ger sig själv bästa förutsättningar för att undvika framtida problem. Har skrivit några korta rader om det i min bilbyggartråd på rejsa.nu:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=42406&start=167
Min högst personliga åsikt är att PRRT:en (tillsammans med nödvändiga slangar) är ett mycket vettigt tillskott för att jämna ut tryck och flöde i motorn innan och i samband med termostatöppning.
Sen angående HGF så är det väl få som argumenterar emot att konstruktionen på 1,6 och 1,8 litersversionen av K-serien blir väldigt toleranskänslig, och detta i kombination med att motorerna har en tendens att överåldra topplocken gör det hela än värre. Ska man reda ut detta ordentligt krävs i princip hårdhetsprovning av topplocket för att verifiera att man ger sig själv bästa förutsättningar för att undvika framtida problem. Har skrivit några korta rader om det i min bilbyggartråd på rejsa.nu:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=42406&start=167
Lotus Exige Cup 240 '06
Som alla sa tidigare, det var nog enklare med klampen av. Som tur är är det inte jag själv som gör det här dock :) något annat man ska passa på att byta när ändå allt är av? Tänkte byta vattenpump och kamrem i samma veva.
- Attachments
-
- LS.jpg (86.96 KiB) Viewed 14874 times
Allt jobb med lådan är lättre med clam off
Också lättare att rengöra och fixar bärarmarna
Med vänlig hälsning,
Joachim
Också lättare att rengöra och fixar bärarmarna
Med vänlig hälsning,
Joachim
Vad ska jag använda för NM när jag drar toppen? Är med den nya oilrailen, längre bultar samt MLS-packningen! Tacksam för snabbt svar då allt håller på att sättas ihop just nu :)
Är btw den 5-lagerspackningen från eliseparts med tillhörande bultar och rail!
Är btw den 5-lagerspackningen från eliseparts med tillhörande bultar och rail!
Så nu är allt ihop, dock ett litet problem. Insåg att locket läcker lite lite hela tiden så har beställt en ny sådan samt även en ny sån "blå" givare då min STACK aldrig visar tempen innan 75grader och den svajjar rätt kraftigt.
Dock till den skumma delen nu, bilen ligger på ca 92-94 grader när jag kör runt lugnt så fort jag stannar börjar den klättra igen. Kan det vara locket som inte håller uppe trycket som gör detta? Eller vad kan det bero på, allt ska vara luftat enligt konstens alla regler.
Dock till den skumma delen nu, bilen ligger på ca 92-94 grader när jag kör runt lugnt så fort jag stannar börjar den klättra igen. Kan det vara locket som inte håller uppe trycket som gör detta? Eller vad kan det bero på, allt ska vara luftat enligt konstens alla regler.
- nickeluring
- Forumberoende
Vet inte hur den ska fungera på din modell, men på min så visar den inte tempen förrän den kommer upp i 70 grader. Det ska vara så. Kolla manualen.Ter wrote:... så har beställt en ny sådan samt även en ny sån "blå" givare då min STACK aldrig visar tempen innan 75grader och den svajjar rätt kraftigt....
70 grader är oxå gränsen där motorn tillåter att växla kamläge. Innan dess är kamväxlingen spärrad.
Lite knäppt att inte visa tempen innan motortempen nått en viss nivå tycker jag...men bra med kamväxlingsgränsen.
Nicke
Elise R
Elise R
Så nu har jag luftat allt igen, som alla skrev tog ju förevigt innan det kom ut något där fram. Allt såg fint ut tempen gick ner och la sig stabilt på ca 90 grader. Så fort jag åkte iväg ut på motorvägen igen så steg tempten och la sig på ca 93-95, sjunker så fort man gasar lite. Är det forfarande luft i systemet då? Eller kan det vara något annat?
- Nillet
- Forumadministratör
Hade lite tid över och försökte sätta mig in i kylsystemet (MG) med hjälp av denna sida:
http://www.mgf.ultimatemg.com/group2/co ... es/HGF.htm
Men jag ser inte flödet framför mig...
Saknas det inte en slang på detta flödesschema? Det rinner ut ur motorn men inte in i motorn, skall det inte vara en slang från vattenpumpen till motorn också?
Får väl gräva ner mig i detta vad det lider...

http://www.mgf.ultimatemg.com/group2/co ... es/HGF.htm
Men jag ser inte flödet framför mig...
Saknas det inte en slang på detta flödesschema? Det rinner ut ur motorn men inte in i motorn, skall det inte vara en slang från vattenpumpen till motorn också?
Får väl gräva ner mig i detta vad det lider...
Nu har jag ägnat hela dagen återigen åt att försöka lufta systemet, nu kommer det verkligen inte ut något mer varken bak eller fram, har hissat upp bilen både bak och fram hela dagen också :)
Bilen ligger på ca 91-94 grader när man kör den normalt 70-100 km/h så fort man stannar börjar den klättra upp mot hundra direkt, visserligen tar fläkten ner den till runt 92 igen sen. Har ju satt på ett PRRT-kit, ny blå sändare och luftat allting enligt manualen 3 gånger nu. Samt även tömt ut där fram efter lite körning på väg osv. Tittar man på denna http://wiki.seloc.org/a/Normal_running_temperature ska den ju ligga runt 82-84 vilket är tio grader lägre än vad min gör nu.
Finns det någon som har några tips? Någon i Sthlms-området som är vass på K-motorer som kanske kan kika på det?
ps. är det så att min bil går varmare med kompressorn?
Bilen ligger på ca 91-94 grader när man kör den normalt 70-100 km/h så fort man stannar börjar den klättra upp mot hundra direkt, visserligen tar fläkten ner den till runt 92 igen sen. Har ju satt på ett PRRT-kit, ny blå sändare och luftat allting enligt manualen 3 gånger nu. Samt även tömt ut där fram efter lite körning på väg osv. Tittar man på denna http://wiki.seloc.org/a/Normal_running_temperature ska den ju ligga runt 82-84 vilket är tio grader lägre än vad min gör nu.
Finns det någon som har några tips? Någon i Sthlms-området som är vass på K-motorer som kanske kan kika på det?
ps. är det så att min bil går varmare med kompressorn?
Nu gjorde jag om samma veva idag igen (4e gången) och givetvis så puffar det ut superlite luft i nippeln där fram. Vad kan det vara? Är det bara hålla på sådär eller? Såg på Seloc om folk som hållt på i flera veckor med att göra samma sak.
- Nillet
- Forumadministratör
Frågade efter tips på SELOC eftersom jag tänker tävla med min (MG TF).
De rekommenderade PRRT och även denna: http://www.eliseparts.com/products/show ... ooler-kit/
Denna värmer oljan innan termostaten öppnar och kyler oljan när termostaten öppnar (överkapacitet finns i kylsystemet).
De rekommenderade PRRT och även denna: http://www.eliseparts.com/products/show ... ooler-kit/
Denna värmer oljan innan termostaten öppnar och kyler oljan när termostaten öppnar (överkapacitet finns i kylsystemet).
Har i dagarna börjat provköra min nya motor, som då bland annat innehåller PRRT. Dock med något annan slangdragning än hos de flesta andra, då jag bland annat kör torrsump och en laminova-värmeväxlare mellan olja och vatten:
http://gallery.seloc.org/albums/userpic ... AG0711.jpg
Min motortemp lägger sig stabilt på straxt över 80 grader. Lämnar jag motorn på tomgång så klättrar temperaturen upp mot ~90 grader, där jag sagt till styrsystemet att starta fläkten för att hålla temperaturen stabil. Än så länge tycker jag kylsystemet verkar fungera mkt stabilt, och jag hade heller inga stora problem med avluftning trots lite speciellt PRRT montage.
http://gallery.seloc.org/albums/userpic ... AG0711.jpg
Min motortemp lägger sig stabilt på straxt över 80 grader. Lämnar jag motorn på tomgång så klättrar temperaturen upp mot ~90 grader, där jag sagt till styrsystemet att starta fläkten för att hålla temperaturen stabil. Än så länge tycker jag kylsystemet verkar fungera mkt stabilt, och jag hade heller inga stora problem med avluftning trots lite speciellt PRRT montage.
Lotus Exige Cup 240 '06
Fick det här svaret:
"
Bleeding the PRRT is a real pain...persist wiith the bleeding as its likely that there is an air lock in there somewhere. I fitted one to my S2 tt190 and it made for higher and more variable temps than the standard stat. Took weeks for it to settle, daily bleeding to rad and engine bleed nipples over a few hundred miles."
Känns ju jävligt skumt, men är väl bara göra det. Har ju som sagt gjort allting by the book hela tiden med luftningen så tycker det är mycket märkligt att den aldrig ger med sig. Som sagt finns det någon i Sthlms-området som kan kolla på detta mot rimlig ersättning?
"
Bleeding the PRRT is a real pain...persist wiith the bleeding as its likely that there is an air lock in there somewhere. I fitted one to my S2 tt190 and it made for higher and more variable temps than the standard stat. Took weeks for it to settle, daily bleeding to rad and engine bleed nipples over a few hundred miles."
Känns ju jävligt skumt, men är väl bara göra det. Har ju som sagt gjort allting by the book hela tiden med luftningen så tycker det är mycket märkligt att den aldrig ger med sig. Som sagt finns det någon i Sthlms-området som kan kolla på detta mot rimlig ersättning?
Hej Slå en pingel någon av de närmaste dagarna så kan vi se om vi hittar ngn tid vi kan se om vi kan få ordning på det.
Har du mätt värmen i kylet? Med en ir mätare kan du kolla om du har flöde dvs hela kylaren blir varm + kolla att slangen som går från motorn till expansionskärlet inte är igensatt mig når du på 070 1437773.
Har du mätt värmen i kylet? Med en ir mätare kan du kolla om du har flöde dvs hela kylaren blir varm + kolla att slangen som går från motorn till expansionskärlet inte är igensatt mig når du på 070 1437773.
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1