Cortina
Re: Cortina
Lotus Cortina Mk 1 är "Lite" speciella, sedan blev de mer lika produktionsbilarna, då de blev för Extrema /Dyra att bygga.
Det kryllar av kopior och oäkta chassinummer. Så idag finns fler Lotus Cortinor än som faktiskt byggdes.
Lite som AC Cobra utan övriga lämförelser.
Kolla länken nedan
http://en.wikipedia.org/wiki/Lotus_Cortina
Det kryllar av kopior och oäkta chassinummer. Så idag finns fler Lotus Cortinor än som faktiskt byggdes.
Lite som AC Cobra utan övriga lämförelser.
Kolla länken nedan
http://en.wikipedia.org/wiki/Lotus_Cortina
STELLAN
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
Intressant läsning, tack för länken!
Vet du om det finns något lätt sätt att skilja en oäkting från en äkta?
Vet du om det finns något lätt sätt att skilja en oäkting från en äkta?
Patrik Törnqvist, Helsingborg.

Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99

Till att börja med så ska en Lotus Cortina ha en Twin Cam motor och bakaxel med spiralfjädrar, till skillnad från t ex Cortina GT som har stötstångsmotor och bladfjädrad axel. Sedan har Lotus Cortina en helt annan instumentpanel än andra Cortinor. Det går ju att bygga om en vanlig Cortina till att bli som en Lotus Cortina men om man vill tävla i historisk racing så måste man ju också ha några originalpapper från en Lotus Cortina. Att få tag på en bra Twin Cam motor kan nog vara en affär på över 100.000 kr, så det är en anledning till att de är så dyra.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Då det förekommer fler bilar med samma chassi# (=Oäkta) , och med äkta spec, så blir sånt svårt.
Tyvärr är chassi# förfalskningar på bilar som är intressanta på något sätt inom racing, inte direkt ovanligt
Men de för bilen unika delarna , som karossdelar i alu , motor/växellåda och bakaxel. är ganska säkra tips,. sen vet jag att man på grund av annan bakvagn fick göra ganska stora karossingrepp för infästningen.
Nu har jag inte läst igenom 100%-igt.
Men jag har för mig att de absolut första bilarna hade bakaxel i aluminium. Men den sprack tämligen ofta då den inte var förstärkt tillräckligt jämfört med orginal dito. Och försvann därför ur produktionen, Detta kan jag dock inte gå ed på , men har läst det tidigare.
Så även att bygga en "Äkta" kopia blir ganska dyrt.
Lotus Cortinor är ganska vanliga inom svensk racing, ett ypperligt tillfälle att se dem är på Knutstorp i samband med Svensk Sportvagnsmeeting i Juli varje år.
Tyvärr är chassi# förfalskningar på bilar som är intressanta på något sätt inom racing, inte direkt ovanligt
Men de för bilen unika delarna , som karossdelar i alu , motor/växellåda och bakaxel. är ganska säkra tips,. sen vet jag att man på grund av annan bakvagn fick göra ganska stora karossingrepp för infästningen.
Nu har jag inte läst igenom 100%-igt.
Men jag har för mig att de absolut första bilarna hade bakaxel i aluminium. Men den sprack tämligen ofta då den inte var förstärkt tillräckligt jämfört med orginal dito. Och försvann därför ur produktionen, Detta kan jag dock inte gå ed på , men har läst det tidigare.
Så även att bygga en "Äkta" kopia blir ganska dyrt.
Lotus Cortinor är ganska vanliga inom svensk racing, ett ypperligt tillfälle att se dem är på Knutstorp i samband med Svensk Sportvagnsmeeting i Juli varje år.
STELLAN
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
Roligt att få veta lite mer om Lotus historia. Jag kan inte minnas att jag har sett en
Cortina på riktigt, men dom ser väldigt tuffa ut.
Tack för informationen!
Cortina på riktigt, men dom ser väldigt tuffa ut.
Tack för informationen!

- Nillet
- Forumadministratör
Inspiration från 1964: http://www.youtube.com/watch?v=bWp-0TuY4Sk
Nillet wrote:Inspiration från 1964: http://www.youtube.com/watch?v=bWp-0TuY4Sk
Vi har skrivit ganska mycket om Lotus Cortina under årens lopp i Winners Choice.
Kolla in artiklar i bl.a följande nummer av tidningen:
1/96 3/00 4/04 2/09
Med hälsningar
Dane
Jag tror att Puttriken har tittat på den här;)
http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Lo ... ?ca=14&w=3
Är den äkta månntro?
/ Tomas
Är den äkta månntro?
/ Tomas
Tomas Karlsson
Porsche Cayman S -10
Har tidigare ägt: Lotus Elise Type 25 -02, Jaguar XK8, MGF, Triumph Spitfire, MGB........
Porsche Cayman S -10
Har tidigare ägt: Lotus Elise Type 25 -02, Jaguar XK8, MGF, Triumph Spitfire, MGB........
Jag tycker mig känna igen bilderna. Det är en Mk2
Om det är den bilen jag tror att det är , så är den äkta OCH har racinghistoria.
Jag kommer inte ihåg föraren, men tror det var någon typ Påven eller liknande som dog för något år sedan.
Det var i alla fall någon som körde i Sverige och internationellt.
Är det den bilen , så har ägarna varit Fabriken ,Föraren, Dödsboet och nu en ägare sedan något är. Och den har väldigt få mil på mätaren, eftersom den varit undanställd större delen av tiden
Denna är alltså troligen en äkta fabriksbil och som såldes av dödsboet.
Om det är den bilen jag tror att det är , så är den äkta OCH har racinghistoria.
Jag kommer inte ihåg föraren, men tror det var någon typ Påven eller liknande som dog för något år sedan.
Det var i alla fall någon som körde i Sverige och internationellt.
Är det den bilen , så har ägarna varit Fabriken ,Föraren, Dödsboet och nu en ägare sedan något är. Och den har väldigt få mil på mätaren, eftersom den varit undanställd större delen av tiden
Denna är alltså troligen en äkta fabriksbil och som såldes av dödsboet.
STELLAN
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
Sedan är ju inte Mk2 karossen lika eftertraktad som Mk1. Förmodligen är den tyngre och den används knappast alls i historisk racing. Men som sagt, - en bra Twin Cam motor kan kosta nästan lika mycket som denna bil.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
- Nillet
- Forumadministratör
Om jag förstått rätt så var det inte så stora skillnader mellan Lotus och Ford på mk2, medan det var stora skillnader på mk1.
Historisk racing har väl en "magisk" gräns vid -65, vilket gör att mk2 hamnar i en mindra attraktiv historisk klass.
Historisk racing har väl en "magisk" gräns vid -65, vilket gör att mk2 hamnar i en mindra attraktiv historisk klass.
Todee...?tomakarl wrote:Jag tror att Puttriken har tittat på den här;)
Är den äkta månntro?
/ Tomas
Det är roligt att surfa runt på blocket och kolla bilar, alltid hittar man något som man vill ha!
Jag skulle kunna tänka mig att ha en liten 60-talsbil och ha som sommar-vardags-bil.
Får väl bara få ordning på Elisen först, men man kan väl drömma så länge..

Då är väl Cortinan jättebra!Puttriken wrote: Jag skulle kunna tänka mig att ha en liten 60-talsbil och ha som sommar-vardags-bil.
Jag drömmer ibland om att köpa en billig Cortina och hänga i nån modernare drivlina, typ Ford Duratech. Och sen lacka den som en Lotus Cortina. Inte äkta, men kul!
Lotuslös
Ja det dyker ju upp en del Cortinor ibland som är överkomliga för en rätt så låg summa och din idé låter intressant.DJ wrote: Då är väl Cortinan jättebra!
Jag drömmer ibland om att köpa en billig Cortina och hänga i nån modernare drivlina, typ Ford Duratech. Och sen lacka den som en Lotus Cortina. Inte äkta, men kul!