Jag skrev om den äventyrliga hemtransporten av min Elan i Winners Choice 4/07. Åren har rullat förbi och renoveringen av bilen har passerat halvtid - tror jag? Chassit är i stort sett klart - bromsrör och några mindre kompletteringar kvarstår. Det stora och mödosamma arbetet har varit att få ordning på karossen. Ett års slipande av sex lager av lack: omlackering, slipgrund, gelcoat, spackel och andra underliga substanser som Lotusfabriken lagt på har slutligen avlägsnats. Sisyfos-arbetet fick slutligen sin belöning när jag fick ett foto av den nylackerade karossen från lackfirman. Mitt råd till alla som går i funderingar på att renovera en glasfiberkaross är: tänk en gång till! Det är ett otroligt mödosamt, skitigt och nervpåfrestande arbete. Du måste vara noggrann, försiktig, ha ett stort tålamod, gott öga och och känsla i händer och fingrar, annars blir det lätt fel och du har ännu mer arbete framför dig
Jag har haft ovärderligt hjälp av Morgan på Bennets med införskaffande av alla nya delar och goda råd.
Elanen har nu förstärkt ram. Quaife diffbroms, drivaxlar i stål, ställbara Koni bak, TT Racing-stötdämpare fram, 26 R krängningshämmare, nya cv-joint drivaxlar, ny vindruta med mera, med mera.
Kanske rullar den nästa sommar - vi får se.