Köpråd högerstyrd lotus
Köpråd högerstyrd lotus
Jag har sedan fått upp ögonen för lotus och börjar nu bli seriös spekulant. Jag har varit och tittat på ett gäng Esprit och någon Xl och känner nu att det börjar bli dags för att komma till beslut. Saken är den att jag har en ganska snäv budget, och har där av börjat titta på högestyrda bilar. Det ligger en Esprit från 88 på blocket vilken ser fin ut, men jag känner mig ganska osäker på hur mycket man ska betala för en högerstyrd kontra en vänsterstyrd. Är det 50.000 eller snarare 100.000 av på priset? Jag har haft högerstyrd jagga tidigare vilket har fungerat bra, och vill nu ha så mycket bil för pengarna som möjligt. Jag känner mig ganska vilsen i processen och vore jätte tacksam för lite råd.
- EXCEL,PATRIK.
- Forumveteran
Re: Köpråd högerstyrd lotus
Hej.
Första rådet som gäller vilken bil det än är som man funderar på att köpa är. Köp den dyraste och bästa som du har råd med. Det är alltid dyrare att renovera och reparera än vad man tror. En svensk såld bil är att föredra, Lotus importören Wendels valde att ta in bilar som var fullutrustade.
Om valet står mellan Esprit och Excel så vet jag att jag är "lätt" färgad
Excel är bilen att ha så klart. Varför.
- Ovanligare. drygt 2000st tillverkade under tio års tid.
- Praktisk. Går att lasta en hel del i bakluckan och ta med fru och små barn på en tur.
- Ballans i bilen som få bilar kommer i närheten av.
Sen kan man önska en lite större och stakrakre motor. Går att fixa. Excel är en bil som fungerar väldigt bra på vanlig väg, men även lätt bankörning. Jag har själv kört några bandagar med min bil.
Om detta är till hjälp vet jag inte. Mer ett råd om vilken bil än om höger resp vänster styrt.
Lycka till i bilvalet.
Hälsningar
Patrik
Första rådet som gäller vilken bil det än är som man funderar på att köpa är. Köp den dyraste och bästa som du har råd med. Det är alltid dyrare att renovera och reparera än vad man tror. En svensk såld bil är att föredra, Lotus importören Wendels valde att ta in bilar som var fullutrustade.
Om valet står mellan Esprit och Excel så vet jag att jag är "lätt" färgad

Excel är bilen att ha så klart. Varför.
- Ovanligare. drygt 2000st tillverkade under tio års tid.
- Praktisk. Går att lasta en hel del i bakluckan och ta med fru och små barn på en tur.
- Ballans i bilen som få bilar kommer i närheten av.
Sen kan man önska en lite större och stakrakre motor. Går att fixa. Excel är en bil som fungerar väldigt bra på vanlig väg, men även lätt bankörning. Jag har själv kört några bandagar med min bil.
Om detta är till hjälp vet jag inte. Mer ett råd om vilken bil än om höger resp vänster styrt.
Lycka till i bilvalet.
Hälsningar
Patrik
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
- oodsell
- Ordförande i Lotusklubben
Angående vänster- eller högerstyrd. Jag har en av varje och har inga problem att byta mellan dem. Bilarna är så olika ändå så man anpassar sig lätt. En högerstyrd Lotus är nog ca 50.000 kr billigare att köpa, men å andra sidan så får du mindre för den när du ev behöver sälja. Så vill du köpa en bil för att behålla några år så tycker jag en högerstyrd nog är mer prisvärd.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Tack för era svar. Det var en fin exel rhd ute för ett tag sedan, jag har för mig att den köptes av någon på forumet (jag har tjuvläst här ett tag) och nu finns det en Esprit ute för 136 från 88, vilken jag tycker verkar mycket fin. (jag ska titta på den i helgen) jag hade en annan rhd gå gång vilken var billigare men den är redan såld.
Själv vill jag verkligen skaffa en bil att ha för en längre tid framöver, det är bara det att man inte vill göra en dålig affär då jag inte direkt är gjort av pengar.... det blir min första louts.
Vad det beträffar de praktiska detaljerna så får det vänta, det dröjer nog inan jag skaffar barn etc
.
Själv vill jag verkligen skaffa en bil att ha för en längre tid framöver, det är bara det att man inte vill göra en dålig affär då jag inte direkt är gjort av pengar.... det blir min första louts.
Vad det beträffar de praktiska detaljerna så får det vänta, det dröjer nog inan jag skaffar barn etc

Med bakgrund att det bara skiljer 50k mellan höger och vänster borde väl en rhd bil i riktigt fint skick kunna ligga på runt 150000 utan att skämmas.... enligt säljaren ska bilen vara i toppskick.
http://www.blocket.se/helsingborg/Lotus ... 7.htm?sa=1
Jag har blivit tipsad om att titta extra noga efter sprickbildningar i karossen, är det någon som kan beskriva det mer utförligt. Jag gissar att det är gummibussningen mellan kaross och ram.
http://www.blocket.se/helsingborg/Lotus ... 7.htm?sa=1
Jag har blivit tipsad om att titta extra noga efter sprickbildningar i karossen, är det någon som kan beskriva det mer utförligt. Jag gissar att det är gummibussningen mellan kaross och ram.
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
Angående höger eller vänsterstyrning så har jag själv både en lhd & en rhd lotus i garaget.
Men om jag var du å står inför mitt första lotusköp så hade jag hellre satsat på en LHD bil, köper du en Esprit så köper du en sportbil & dom kommer bäst till sin rätta om man kör dom "aktivt". Enligt min mening så blir det betydligt lättare och roligare aktivkörning om du sitter på vänster sida, fler och säkrare omkörningar
När det gäller Esprit så tror jag inte att karossen är det som du ska titta mest på, då dom i 90% av fallen är väldigt fina i karossen.
Motorn är nog det som kan komma att vålla dig dom största kostnaderna om den inte är i ordning. Tyvärr så dras Esprit liksom andra exklusiva sportbilar med "dyra verkstadskostnader" vilket medför att en del ägare snålar med underhållet.
Så det gäller att vara noggran när du tittar på din tilltänkta bil, kolla alla vätskor, kör bilen HÅRT på provkörningen (men låt den bli varm först), bilen SKALL kännas stabil !!! Lyssna på motorn & kolla på avgaserna, på en Esprit med turbo lönar det sig att kolla in under bilen med en ficklampa och se så att grenröret inte är skadat, dom är gjutna och tenderar att drabbas av sprickor. Att byta grenröret kräver att motonr lyfts ur (= nu börjar det kosta pengar...) plus att grenröret själv kostar runt 10000 SEK.
Bli inte skrämd nu, det är ingen rocket sience att äga en esprit eller XL och med rätt kontakter behöver det inte bli så dyrt heller. Men det är lätt att man stirrar sig blind på utsidan & den är som sagt nästan alltid fin, ta med en kompis när du kollar på bilen. 4 ögon ser mer än 2 och det är bra med ett bollplank som kan säga NEJ när ditt hjärta skriker JA !
Lycka till !
Men om jag var du å står inför mitt första lotusköp så hade jag hellre satsat på en LHD bil, köper du en Esprit så köper du en sportbil & dom kommer bäst till sin rätta om man kör dom "aktivt". Enligt min mening så blir det betydligt lättare och roligare aktivkörning om du sitter på vänster sida, fler och säkrare omkörningar

När det gäller Esprit så tror jag inte att karossen är det som du ska titta mest på, då dom i 90% av fallen är väldigt fina i karossen.
Motorn är nog det som kan komma att vålla dig dom största kostnaderna om den inte är i ordning. Tyvärr så dras Esprit liksom andra exklusiva sportbilar med "dyra verkstadskostnader" vilket medför att en del ägare snålar med underhållet.
Så det gäller att vara noggran när du tittar på din tilltänkta bil, kolla alla vätskor, kör bilen HÅRT på provkörningen (men låt den bli varm först), bilen SKALL kännas stabil !!! Lyssna på motorn & kolla på avgaserna, på en Esprit med turbo lönar det sig att kolla in under bilen med en ficklampa och se så att grenröret inte är skadat, dom är gjutna och tenderar att drabbas av sprickor. Att byta grenröret kräver att motonr lyfts ur (= nu börjar det kosta pengar...) plus att grenröret själv kostar runt 10000 SEK.
Bli inte skrämd nu, det är ingen rocket sience att äga en esprit eller XL och med rätt kontakter behöver det inte bli så dyrt heller. Men det är lätt att man stirrar sig blind på utsidan & den är som sagt nästan alltid fin, ta med en kompis när du kollar på bilen. 4 ögon ser mer än 2 och det är bra med ett bollplank som kan säga NEJ när ditt hjärta skriker JA !
Lycka till !
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Tack för alla råd. Jag har läst en del och känner nu att jag börjar få koll på vad jag ska titta på. Enligt säljaren så ska bilen vara tipptopp, om så inte är fallet så kommer det inte att bli affär.
Känns ändå betryggade att detta med karossen inte var något större orosmoment då jag inte hört mycket om det på det brittiska forum jag läst på. Det som jag vet att jag ska titta extra uppmärksamt på är:
Grenrör
Temperaturgivare i motorn (inga fellarm)
Plastdetaljer invändigt
Att alla fläktar går.
Växellådans funktion och skick
Dokumentationen
Gummibussningar mot karossen
Fyll gärna på.
Mitt stora huvudbry är hur mycket jag ska betala för bilen. Jag bedömer att en esprit turbo från 88 i bra skick är värd ca 180-220 (LHD) om det är en RHD så kanske 50-70 av på priset är rimligt. Där av borde detta vara ett bra köp. Anledningen till min oro är att jag inte har så pass stora ekonomiska marginaler så att jag vill känna att jag ska kunna bli av med bilen utan att göra en hissnande förlust. I detta skulle jag vara tacksam för mer råd. Gärna via PM om det inte känns bekvämt att uttala sig i forumet.
Känns ändå betryggade att detta med karossen inte var något större orosmoment då jag inte hört mycket om det på det brittiska forum jag läst på. Det som jag vet att jag ska titta extra uppmärksamt på är:
Grenrör
Temperaturgivare i motorn (inga fellarm)
Plastdetaljer invändigt
Att alla fläktar går.
Växellådans funktion och skick
Dokumentationen
Gummibussningar mot karossen
Fyll gärna på.
Mitt stora huvudbry är hur mycket jag ska betala för bilen. Jag bedömer att en esprit turbo från 88 i bra skick är värd ca 180-220 (LHD) om det är en RHD så kanske 50-70 av på priset är rimligt. Där av borde detta vara ett bra köp. Anledningen till min oro är att jag inte har så pass stora ekonomiska marginaler så att jag vill känna att jag ska kunna bli av med bilen utan att göra en hissnande förlust. I detta skulle jag vara tacksam för mer råd. Gärna via PM om det inte känns bekvämt att uttala sig i forumet.
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
Att sälja en Esprit är oftast inte något som går i en handvändning, speciellt inte en högerstyrd så i ditt fall är det köparens marknad.
Däremot så ska du nog tänka efter en extra gång om du tror att det kan bli så att du behöver sälja den hastigt, för då är det du som sitter i en trång sits & då är det nog bättre att sitta med en LHD bil.

Däremot så ska du nog tänka efter en extra gång om du tror att det kan bli så att du behöver sälja den hastigt, för då är det du som sitter i en trång sits & då är det nog bättre att sitta med en LHD bil.

Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Frågan är om du kan mecka själv? En Lotus från 80-talet kommer gå sönder om du använder den, hur fin den än är. Lagar du den själv är inte delarna så dyra om du beställer från England, men det är ofta tidskrävande och lite komplicerat att mecka dit dom. Tänker du inte göra allt själv tycker jag inte du ska köpa en Esprit på snäv budget, de är dyra att lämna in på verkstad och behöver ganska ofta lagas/justeras. Saker som kamremsras, topplockspackningsbyten, kopplingsbyten, växellådsras etc. är inte helt ovanligt och sådana verkstadsbesök kan dra iväg bortåt 50000:-.
En Excel är lite mindre komplicerad och något billigare att hålla rullande, men framförallt är de 50-75 tusen billigare i inköp, så då har du ju mer att lägga på underhåll och oförutsedda utgifter.
En Excel är lite mindre komplicerad och något billigare att hålla rullande, men framförallt är de 50-75 tusen billigare i inköp, så då har du ju mer att lägga på underhåll och oförutsedda utgifter.
Tack Rickard och Rikard för era råd. Det är trevligt att se att det finns så pass många Excel entusiaster. Jag har alltid gillat excel men känner nu att jag vill åt något lite mer 30årskris mässigt. Jag är född på mitten av 80talet men mina senaste hobbybilar har varit en XJ6 och en MB SLC (typiska gubbilar).
Anledningen till att jag ska köpa en ny bil är att jag har ett tomt garage som inte används. Jag försöker in i det längsta att skruva så mycket själv som jag kan. Men har ingen teknisk bakgrund så jag lär mig varje gång. Jag tror att det är rätt spår med lotus, jag måste säga att de verkar extremt prisvärda.
Målsättningen med bilägandet är långsiktigt. Men jag vet hur det är, vi har precis köpt hus och rätt vad det är måste jag väl bygga ett nytt badrum... Självklart är jag villig att gå lite back på bilen. Men jag lever i den tron att det finns en magisk gräns där en Esprit i bra skick helt enkelt blir såld, även om det är RHD.
Min tanke är att åka och titta på bilen. Är den i fint skick på alla sätt så köper jag den.
Anledningen till att jag ska köpa en ny bil är att jag har ett tomt garage som inte används. Jag försöker in i det längsta att skruva så mycket själv som jag kan. Men har ingen teknisk bakgrund så jag lär mig varje gång. Jag tror att det är rätt spår med lotus, jag måste säga att de verkar extremt prisvärda.
Målsättningen med bilägandet är långsiktigt. Men jag vet hur det är, vi har precis köpt hus och rätt vad det är måste jag väl bygga ett nytt badrum... Självklart är jag villig att gå lite back på bilen. Men jag lever i den tron att det finns en magisk gräns där en Esprit i bra skick helt enkelt blir såld, även om det är RHD.
Min tanke är att åka och titta på bilen. Är den i fint skick på alla sätt så köper jag den.
Det blir roligare med en bild(stulen), tror det är lättare att förstå min drift då 

Kolla så det inte finns sprickor i karossen vid dörrarnas gångjärn.
Vad jag förstår kan dessa vara knöligare än andra sprickbildningar att reparera.
Lycka till vid ett eventuellt köp.

Vad jag förstår kan dessa vara knöligare än andra sprickbildningar att reparera.
Lycka till vid ett eventuellt köp.

F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
Min personliga åsikt, och den är inte i unik hoppas jag är att det gäller samma för bilar som med din tjej / sambo / fru. Välj med hjärtat
och inte med hjärnan. Du har redan mentalt köpt en RHD Esprit och kan inte få den ur skallen. Men det är jättebra att höra med andra vad dom tycker så man inte har blivit totalt blind. Gäller i allt man gör. Vad gäller meckandet så är det ingen raketforskning, en del saker tar bara lite lääääääängre tid. Så är det en bil du måste ha för att ta dej någonstans, så är det en lite sämre ide. Tycker du det är kul att lära dej lite annorlunda tekniska lösningar, så är det en bättre ide. Lycka till.

Det är bättre med en bil som krånglar lite ibland, än en som jämt är ful !!
Stefan Andersson Falkenberg Esprit S3 -87
Stefan Andersson Falkenberg Esprit S3 -87