Det är svårt att svara på, då det är helt induviduellt beroende på vilka förutsättningar man har i form av kunskap och utrymme/verktyg.
Själv så tycker jag att det hela har varit rätt enkelt (enklare än vad jag trodde från början) får väl klassa in mig själv som en "vanlig hemma meckare" har tillgång till de verktyg som behövs och utrymme (räcker i princip med enkla handverktyg, lite tryckluft underlätta livet) skulle väl klassa det på en skala 1-10 på medelsvårt 5-6.
Men som sagt det är min uppfattning och vi har alla olika synsätt på vad som är enkelt eller svårt
Då har prylarna från England kommit och det blev lite meckande i garaget även igår kväll, nu är det klart i fronten och bara clamen kvar att montera, idag och i helgen blir det att göra klart inne i bilen så jag räknar mer eller mindre att bilen ska vara helt ihop plockad tills på söndag
Passade även på att klä in den tråkiga solblekta panelen med lite kolfiberfolie
Hur lite plats är det fram...? Skulle det var möjligt att montera batteriet fram (när man ändå är där och river lixom)? (Förstår inte hur gubbarna på Lotus tänkte när de satte ett 20-kilos batteri allra längst bak i bilen...)
Speedstrarna/Vx220 har väl batteriet fram - eller?
Det kan nog bli lite trixigt, omöjligt är det nog inte men man får förmodligen vända värmepaketet då luftutblåset in till kupén kommer i vägen och då är det frågan om man får dit luftslangen då den kommer att hamna rakt under bromsservot? har man AC så får man förmodligen räkna med att sopa bort den helt eller om man kan få till någon specialdragning av rör och slangar, men som sagt det kommer att bli väldigt tajt då allt (bromsservo, bromscylinder, värmeslang och AC) kommer att hamna på samma plats för att då kunna skapa ett tillräckligt stort utrymme för ett batteri.
Då börja det även bli klart invändigt, fattas bara stolarna, lite mattor och konsolen för växelspak och handbroms (den var för övrigt restad så vi får väl se när den dyker upp?) imorgon kommer den av pallbockarna och uppstart/varmkörning står på schemat
Verkligen imponerande fart du har på konverteringen! För mig är det nästan en månads projekt att byta bromsbelägg.....
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Finns som sagt ingen "lista" man kan ju gå igenom parts listan på tex http://www.deroure.com om man nu vill byta precis allt till LHD men jag misstänker att det kommer att bli väldigt dyrt, vissa saker går att modifiera så man behöver inte köpa precis allt nytt, sedan beror det även på vilken inredning man har, om man har AC eller ej samt vilken årsmodell.
Jag kan bistå med den lista som jag har handlat efter om någon är intresserad, men jag kan ju inte säga att det kommer att passa 100% till just din bil.
Återigen tycker jag det är toppen att du dokumenterat jobbet och lagt det här på forumet! Och så håller jag med övriga: snabbt jobbat!
Det vore kul att se listan även om jag saknar A/C och har gamla instrumentpanelen. Jag har tittat på deroure och inser också att man ska nog inte köpa allt först; en del måste gå att lösa utan att köpa nytt. Om du vill får du gärna skicka listan, jag vet inte om pm är ett bra sätt att posta en lista på?
Idag har jag hackat is på garageuppfarten. Vår uppfart ligger åt helt fel håll så man måste hjälpa våren lite på traven. Grannen mittemot's uppfart är helt torr medan vår har ett tjockt istäcke. Inget för Toyo 888...
Ska försöka att få ihop en lista som jag kan lägga upp, om du saknar AC så kommer det att underlätta en hel del och bli billigare, dock så kommer det att bli mer pyssel med den "gamla" instrumentpanelen och här kommer delarna att skilja sig åt på t.ex aluminium panelerna, misstänker oxå att det kan behövas nya paneler för ljusknapparna osv?
Jo det är ju fortfarande snö ute, men det var bra för min del så jag kunde testa ABS:en samt få ur så mycket som möjligt av den gamla bromsvätskan innan bytte till den slutgiltiga ATE bromsvätskan!