Villkorsändring - Bilsport och MC, ingen bankörning!

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
Thuring
Användare

Villkorsändring - Bilsport och MC, ingen bankörning!

Post by Thuring »

Hej alla!

Jag fick precis hem förnyelsebrevet från Bilsport och MC med en bilaga som säger att vagnskadeförsäkringen nu inte längre täcker om bilen framförs på en bana eller inhägnat område.
Jag ringde till dem och fick det bekräftat att all körning på motorbana (oavsett tidtagning eller ej) är per 1:e maj förenat med ogiltig vagnskadeförsäkring. Detta är ju riktigt synd med tanke på vår träff på knutstorp den 12:e maj. Alla som har försäkrat sin bil genom bilsport och MC och har förnyelsedatum innan dess kommer att omfattas av de nya villkoren och därmed inte vara försäkrade denna dagen.

Är det någon som vet om det finns andra försäkringsbolag som har liknande entusiastförsäkring och som även täcker vid bankörning (enligt de gamla reglerna där all form av tidtagning utesluts)?

vh,
Fredrik Thuring
yroll
Forumberoende

Re: Villkorsändring - Bilsport och MC, ingen bankörning!

Post by yroll »

Thuring wrote:Hej alla!

Jag fick precis hem förnyelsebrevet från Bilsport och MC med en bilaga som säger att vagnskadeförsäkringen nu inte längre täcker om bilen framförs på en bana eller inhägnat område.
Jag ringde till dem och fick det bekräftat att all körning på motorbana (oavsett tidtagning eller ej) är per 1:e maj förenat med ogiltig vagnskadeförsäkring. Detta är ju riktigt synd med tanke på vår träff på knutstorp den 12:e maj. Alla som har försäkrat sin bil genom bilsport och MC och har förnyelsedatum innan dess kommer att omfattas av de nya villkoren och därmed inte vara försäkrade denna dagen.

Är det någon som vet om det finns andra försäkringsbolag som har liknande entusiastförsäkring och som även täcker vid bankörning (enligt de gamla reglerna där all form av tidtagning utesluts)?

vh,
Fredrik Thuring
Har för mig att länsförsäkringar går med på det, ring och kolla!
Nillet
Forumadministratör

Post by Nillet »

Lite generellt kan man säga att inget bolag försäkrar en bil på bana.
Förr har man kunnat förhandla med sitt lokala Länsförsäkringar, vet att det är svårare nu.
Förr gällde Saluansvar på bana, tror inte de gör det numera.

Kör försiktigt!
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
Hans49
Stamgäst

Post by Hans49 »

Lite generellt kan man säga att inget bolag försäkrar en bil på bana.
Förr har man kunnat förhandla med sitt lokala Länsförsäkringar, vet att det är svårare nu.
Förr gällde Saluansvar på bana, tror inte de gör det numera.

Kör försiktigt!
Helt rätt Nillet. Jag har åxo hört av mig till ett antal bolag o det blev nobben. Däremot har jag haft kontakt med ett engelskt bolag som kan ta försäkring enbart för bankörning. Med våra mått mätt är det dyrt (svenska bilförsäkringar är förhållandevis billiga på Lotus) att ta en banförsäkring. De har åxo tävlingsförsäkringar. Är någon intresserad trots allt, hör av er till mig.

Kör aktivt på banan så går det förmodligen bra ändå.
Köpte ny Elan 1971, men varit utan sen -73..................men nu Exige 260 cup -10:)
mrabarth
Stamgäst

Post by mrabarth »

Löste min banförsäkring för ca 1 månad sedan hos Länsförsäkringar (Östgöta) 800 kr/ säsong.
Sedvanliga förbehåll ang. tidtagning osv.
mvh
Christer c
Christer Claesson
Elise 111R -04
MG Midget Mark1 -63
Monark Monarscoot-58 ;-))
yroll
Forumberoende

Post by yroll »

mrabarth wrote:Löste min banförsäkring för ca 1 månad sedan hos Länsförsäkringar (Östgöta) 800 kr/ säsong.
Sedvanliga förbehåll ang. tidtagning osv.
mvh
Christer c
De är mig veterligen de bästa att ha o göra med!
Per Mo
Forumveteran

Post by Per Mo »

Kan man ta en försäkring bara för bankörning i Östgöta Länsförsäkringar trots att man inte bor i deras distrikt? Eller har de delat upp Sverige i de olika bolagen? Vilket de inte borde kunna med tanke på konkurrenslagen. Har i och för sig inte kollat med Länförsäkringar Västmanland de kanske också har banförsäkring?  :nothing:
Mazda Miata ND 2.0 -19 2025-20?? :steer:
Lotus Elise Sport 220 april MY17 2017-20?? :steer:
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017  :race:
BMW Z3 2.8 2003-2011  :race:
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
yroll
Forumberoende

Post by yroll »

Per Mo wrote:Kan man ta en försäkring bara för bankörning i Östgöta Länsförsäkringar trots att man inte bor i deras distrikt? Eller har de delat upp Sverige i de olika bolagen? Vilket de inte borde kunna med tanke på konkurrenslagen. Har i och för sig inte kollat med Länförsäkringar Västmanland de kanske också har banförsäkring?  :nothing:
Tanken är väl att de ska ha samma utbud i hela landet, men tyvärr så är det väl kanske inte hela sanningen...
MichaelH
Stamgäst

Post by MichaelH »

Länsförsäkringar Bergslagen säger att de inte har någon Banförsäkring hos dom. Och eftersom de är 23 friståendebolag så verkar varje del göra som de själva vill. :(
Och det gick inte att teckna denna försäkring hos Östgöta om man inte var skriven där.  :bang:
Lotus Elise -98,
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Post by EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Jag har länsförsäkringar på min Lotus och de gånger som jag har kört bandagar så har jag ringt och pratat med försäkringsbolaget och varit noga med att betona att det inte är tävling eller träning inför tävling, utan förarträning på bana. Det har dom godtagit och skrivit in datum för förarträningen i min försäkring.

Hälsningar
Patrik
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
MichaelH
Stamgäst

Post by MichaelH »

Har Bilsport och MC på min Lotus och där verkar ju de nya villkoren helt klara tyvärr. Kanske ska gå tillbaka till Länsförsäkringar. Tyvärr är de ju dubbelt så dyra. :(
Och de spontan turer ner till LMS för prova på Bankörnings kvällarna blir ju då oförsäkrat vilket fall som helst.  :down:
Lotus Elise -98,
MichaelH
Stamgäst

Post by MichaelH »

Pratade med Bilsport och MC (förövrigt väldigt trevliga). Vagnskada är tyvärr uteslutet men personskada ersätts i alla fall. Dock med något högre självrisk (1/10 prisbasbelopp). Det är ju i alla fall den viktigaste biten.
Lotus Elise -98,
yroll
Forumberoende

Post by yroll »

Ringde länsförsäkringar bergslagen, de sa att det är omöjligt att ha en banförsäkring då lagen säger att trafikförsäkring ej gäller inom inhängnat område oavsett vad man gör, utställning, träning, tävling, parkering.....
Han läste även upp lagstycket samt hänvisade till TFF.se, men även om han verkar ha rätt så finns det ju andra som ger banförsäkringar :S
Post Reply