Problem Cobra Larm Elise S1

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
MichaelH
Stamgäst

Problem Cobra Larm Elise S1

Post by MichaelH »

Hej!

Efter att underhållsladdaren i vintras lade av och batteriet laddades ur totalt (fick byta batteri) så får jag inte igång larmet. Startspärren går ju i automatiskt och jag kan ju häva den med den lilla magnet stickan och köra som vanligt. Men kan inte använda larmdosan att larma av/på. Har testat att larma av med magnetpinnen och koppla bort batteriet inom 20s och koppla in igen osv. Har läst alla trådar på forumet jag kan hitta i ämnet och försökt med verkstadsmanualens instruktioner men lyckas inte lösa det. :(
Har någon några fler idéer ?
Finns det något relä som kan ha gått sönder? (Fick byta relät till strålkastarna efter batterihaveriet)

/Micke
Lotus Elise -98,
Nillet
Forumadministratör

Re: Problem Cobra Larm Elise S1

Post by Nillet »

Vet inte om det hjälper men byta batteriet i nyckeln/sändaren.
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
MichaelH
Stamgäst

Post by MichaelH »

Sändaren verkar vara ok. Lilla röda lampan lyser när jag trycker på knappen. Men kanske värt ett försök?
Lotus Elise -98,
oodsell
Ordförande i Lotusklubben

Post by oodsell »

Är det originallarmet du har eller något eftermonterat? På originallarmet ska man ju trycka på öppnaknappen 5 gånger efter att strömmen har varit bruten, men det har du väl redan provat?
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
MichaelH
Stamgäst

Post by MichaelH »

Det är original larmet. Jo, har redan provat det :(.
Lotus Elise -98,
DJ
Moderator

Post by DJ »

Mitt larm strulade också, så jag tog bort det och skaffade en bygel till startspärren. Bygeln går att köpa som originaltillbehör av Lotus om man inte vill koppla själv. Den står listad som mer eller mindre obligatoriskt tillbehör vid bankörning, i manualen.
Det är en plugg till kabelhärvan som har två byglar, en till bränslepumpen och en till startrelät om jag minns rätt.

Daniel
Lotuslös :(
MichaelH
Stamgäst

Post by MichaelH »

Jo, kikade på det i verkstadsmanualen. Men jag vill gärna ha ett fungerande larm på bilen. Det ger folk som försöker stoppa ner handen i bilen när den står parkerad på stan ett rejält tinnitus ett par minuter :winking:
Lotus Elise -98,
MichaelH
Stamgäst

Post by MichaelH »

Problemet löst :-D . Hittade en annan sida i manualen skilde sig tydligen på de olika modellerna av cobra alarm så nu efter att programmerat om larmdosan på rätt sätt så fungerar allt som det ska igen. Dosan hade tappat kodningen på nåt sätt när batteriet dog.
Lotus Elise -98,
Post Reply