Köpråd exige/elise

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
Halcyon
Användare

Köpråd exige/elise

Post by Halcyon »

Hej ska jag väl som nykomling här först säga. Mats heter jag och jag är en 38år gammal gbgare.

Efter att ha under många år suktat över en lotus ser det nu ut som att ett inköp ska bli av i vår. Målet med köpet är att ersätta tankarna på mc, efter att ha kört under flera år är min sambo inte lika road som jag, för att citera henne så sa hon. Du gör vad du vill men vi har barn nu, kan du inte köpa en sportbil istället.....den volleyn missar man inte:)
Så nu har jag börjat kika på en bil dels för cruising men även för banåka lite. Jag gillar exige 2 men undrar lite om den funkar att köra aktivt i? Utanför banan? Eller är den race?
Att det är svårt att gå i och ur, jag tycker det är charmigt:)
Har sett att vissa byggt om rhd till lhd, känns som ett trevligt projekt vintern 2014-15, vad bör en exige 2004 rhd eller nyare kosta från uk och är det någon årsmodell eller fel man ska kolla upp? Budget är ca 150000kr

/Mats

Re: Köpråd exige/elise

Post by Cat7even »

Med den budget du har är en exige svår att hitta.
Å andra sidan kan man :331: säga att exigen är en elise m tak på :evilgrin10:
Exige/Elise funkar kalas på och av banan exige s1 är däremot hardcore men de ligger definitivt inte inom budget
För priser se pistonheads.com
Utan att veta dina tidigare preferenser men du riskerar att bli drabbad av ha begär oavsett vilken bil det blir.
Mvh Johan
PS elise s1 är betydligt råare ds.
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Josen
Forumveteran

Post by Josen »

S2 K är rätt rå också :)  :banana:

Tror att en Exige 2 utan kompressor går att hitta för 150' i princip samma bil som en Elise S2 R ( 190 hk ) med med Exige karossen.
Kört några och är trevliga :)
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
oodsell
Ordförande i Lotusklubben

Post by oodsell »

Håller med Johan att 150.000 kr är för lite för att hitta en vettig Exige. Men det räcker bra för att hitta en bra högerstyrd Elise S1 eller S2 med Rovermotor, och då har du möjligheten att få lite rufs i håret när det är fint väder. En Exige utan AC kan bli ganska varm att åka i på sommaren. Sedan är det en smaksak om man tycker S1 eller S2 är att föredra. Rovermotorn räcker gott för att ha roligt både på väg och på bana. Motoreffekt är överskattat jämfört med bra väghållning, så lägg hellre lite pengar på chassiförbättringar än på att få ut några extra hästkrafter. Sedan vänjer man sig snabbt att köra högerstyrt, men om du vill ha lite att göra i garaget på vintern så går det relativt enkelt att konvertera till vänsterstyrt.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Josen
Forumveteran

Post by Josen »

Här är en NA Exige för ca 150' men den är nog inte hemma i Sverige för under 170'...

http://www.pistonheads.com/classifieds/ ... ng/1641614

Här är några S2 111 R något billigare - samma som ovan men Elise karossen i princip

http://www.pistonheads.com/classifieds/ ... ng/1641634

http://www.pistonheads.com/classifieds/ ... 04/1762659
Joachim Osbeck
Halcyon
Användare

Post by Halcyon »

Tack för alla goda råd.
Risken är nog att man köper sig ett stort problem med de billigaste exigebilarna:/
Hittade denna som va såld.
http://www.ebay.co.uk/itm/Lotus-Exige-1 ... 4d0ddc7d92

Måste man byta lyktinsatser på uk-bilar?
Är mätaren graderad i miles och km/h?
Tänker mig budget 150000kr för bil
Hemtransport import ca 8000kr
Ombyggnation rhd till lhd ca 20000kr som jag inte tänker mig lägga pengar på innan höst 2014...så egentligen utanför budget

Men som ni säger e nog en elise det bättre köpet för mig.
Effekt är sekundärt med. Driftsäkerhet är viktigt så en toyotamotor vore bäst...

Post by Cat7even »

Se upp med vilka du köper av tvr Dean och uklotus är tydligen ökända.
Lyktor byts eller byggs om. Mätaren i din budgetklass är graderad i Miles och km/h.
Ombyggnad bör du göra direkt annars är risken att du struntar i den!
Frågade min son som kör vår bil efter 2 månader om han tyckte vi skulle bygga om.
Svaret blev varför då?
Driftsäkerhet, ja Rovermotorn har ett delvis välförtjänt rykte om att inte fungera.
Råkade själv ut för topplockspackningsras i somras. Lyckades halta hem med ok temperatur. Bytte packning över en helg sedan igång igen. Toyotamotorerna sägs vara skottsäkra men finns ett antal dyra ras i England pga dålig oljetillförsel på bana. Samma ras med Rovermotorn gräver inte samma stora hål plånboken.

Lycka till
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Halcyon
Användare

Post by Halcyon »

Många bra råd och tips.
Förstår att exige har en hardtop, eller har jag misstagit mig?
Är det någon skillnad i styvhet mellan exige och elise?
Jag tänker mig ju mest köra på vägen med bilen och då likt en mc bara som nöjesfordon, kanske elisen matchar mina ändamål bäst ändå även om jag tycekr exige är något råare i looken.
Är det någon här som turbokonverterat en roverbestyckad elise eller är det lättare att byta motor i fall?
Forumveteran

Post by Graf Orlok »

Det är ingen skillnad på styvhet mellan Elise o Exige. De har t o m samma manual. Hard topen tas av lika på båda och den innebär lite skruvande då det inte finns några snabbkopplingar. Med en liten tillsats kan du även använda en Elise-soft-top till Exigen.

Jag började mina sportbildsdrömmar med ungefär samma budget som du har, men det slutade med att jag köpte en top-notch Exige S för rejält över min budget, nästan det dubbla. Men jag ångrar mig inte en sekund!
Planerna att byta till LHD las på hyllan efter första åkturen och enda anledningen att göra det nu är i såfall värdet på bilen...

Lyktor behövs bytas på 2006:or och framåt, men räcker med att mecka om på äldre bilar. Mätaren är i Miles och Km, med förbehållet att Km-siffrorna är små och svåra att se när det går fort ;) Jag har markerat upp viktiga hållpunkter som 30, 50, 70 och 110 för att snabbt hitta rätt.

Lycka till!
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Halcyon
Användare

Post by Halcyon »

Graf Orlok wrote: Jag började mina sportbildsdrömmar med ungefär samma budget som du har, men det slutade med att jag köpte en top-notch Exige S för rejält över min budget, nästan det dubbla. Men jag ångrar mig inte en sekund!
Planerna att byta till LHD las på hyllan efter första åkturen och enda anledningen att göra det nu är i såfall värdet på bilen...
Jag håller på att ska köpa hus samtidigt som jag kollar på en Lotus, dock måste jag köpa huset innan bilen, därav inget inköp innan våren...så om ni har bilar att sälja kan jag säga att jag inte kan köpa förrän i vår. Jag måste ha ett eget garage först, två hyrgarage i gbg a 1000kr/st gör ingen glad:(

Jag vet att det kommer nog sluta med att budgeten bryts, brukar bli så. Skulle bygga en landsvägscykel baserad på en kinaram....dens kulle bara kosta 15000kr....det blev en värsting för 40000kr...det är lätt att lägga till bara lite till och någt mer...
Rhd är helt ok med, kört en del i jobbet och det är bara vid omkörningar som det är jobbig. Men hur ofta kör man om, man ligger väl alltid först;)
Last edited by Halcyon on Sat 12 Oct, 2013 06:14, edited 1 time in total.
Ordförande i Lotusklubben

Post by oodsell »

Det är nog vanligare att sätta på kompressor än att turbokonvertera motorn. Här i Göteborg finns det två Elise S1 med kompressor, men det är väl inget jobb som man gör över en helg. Men som jag hävdat tidigare så behövs det inte en massa hästkrafter för att ha kul med en Elise.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Halcyon
Användare

Post by Halcyon »

oodsell wrote:Det är nog vanligare att sätta på kompressor än att turbokonvertera motorn. Här i Göteborg finns det två Elise S1 med kompressor, men det är väl inget jobb som man gör över en helg. Men som jag hävdat tidigare så behövs det inte en massa hästkrafter för att ha kul med en Elise.
Nej en sådan effektkonvertering är inget jag kommer satsa på direkt, först ska jag kunna köra bilen fullt ut.
Angående RHD > LHD så hittade jag denna sajt med delar så jag kan få en liten uppfattning om kostnaden om man köper allt nytt.

http://www.elise-shop.com/s2-rover-rhd- ... 17_69.html
Moderator

Post by Stefan_A »

Det skiljer en hel del i kostnad för konvertering mellan S1 och S2 pga fler delar som behöver bytas på den senare. Elise-shop har även kit till S1.

Sedan håller jag med Olle om effekt kontra väghållning. Jag hade fantastiskt roligt med min gamla Opel Speedster (146 hk). Där lade jag istället pengarna på ställbara dämpare, ställbar krängningshämmare samt R-däck på lätta fälgar. Undviker man långa raksträckor så är det ett mycket underhållande koncept.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Josen
Forumveteran

Post by Josen »

Håller med om att effekt behövs inte för att ha kul med en Elise

Väghålning och körträning är grejen :) Ofta man ser en äldre S1 med bra chafför kör ifrån +300 hk bilar på banorna  :up:
Joachim Osbeck
Halcyon
Användare

Post by Halcyon »

Låter härligt. Jag gillar att man kan få en så potent bil för hyfasade pengar.