Köpa min första Lotus (Elise 111r?)

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
merl
Stamgäst

Re: Köpa min första Lotus (Elise 111r?)

Post by merl »

Accepterar de extern digital mätare så kan du ladda ner valfri app till din mobil som visar hastighet med hjälp av gps och fäst den i rutan :)
abbe wrote:Tydligen visar mätarna endast mph. Km visas för sträckan men inte hastigheten. Är det någon här som vet att en 2009-års Elise kan visa km/h på den digitala delen av hastighetsmätaren?

Vet inte riktigt annars hur jag ska göra för eftersom bakgrunderna till hastighetsmätarna som jag hittat är endast för bilar före 2008.
Mathias Erlandsson - Saffron yellow Lotus Exige S240
abbe
Forumberoende

Post by abbe »

...!

Jag har bokat hotell, flyg, sett till att bilen finns på flygplatsen när jag landar, försäkringar osv osv. Igår var pengarna på mitt Icabanken-konto och eftersom man endast kan överföra 100 000 kr per gång fick jag ringa Icabanken för personlig service.

Kvinnan på utlandsbetalning sa att det inte är smart att överföra i GBP eftersom pengarna kanske inte hinner komma in från tisdagmorgon till torsdag kväll när affären sker. Dessutom kostar det 100 kr för att betala i annan valuta än Euro.

Jag svarade att jag inte har en susning om hur sådant fungerar eftersom jag aldrig gjort det. Hon övertalar mig att använda Euro och jag påtalar flera gånger det exakta beloppet som ska finnas på det engelska kontot. Hon säger att det kan skilja lite upp eller ner beroende på kurs men det är små belopp. Jag säger att det är OK och i värsta fall tar jag ut de få GBP som skiljer på flygplatsen.

På tisdagkvällen hör engelskmannen av sig och säger att det saknas £864 eller 9300 kr av köpsumman.

Efter lite forskning på nätet visar det sig att det troligen är Barclay bank, engelskmannens bank, som har en kass växlingskurs mellan Euro och GBP.

Idag har jag ringt Icabanken och de säger att de inte kan ta ansvar för andra bankers växlingar. Jo, menar jag på, men jag blev övertalad att skicka i Euro när jag egentligen ville skicka i GBP och att jag var noga med beloppet. Just nu sitter banken och lyssnar på ljudinspelningar från vårt samtal igår.

Man kan ju räkna ut med lilltån att de "inte kan ta på sig något ansvar" för detta...
Peter - Elise SC
Graf Orlok
Forumveteran

Post by Graf Orlok »

Aj! Vilken ångest!
Nå, man får väl hoppas att ljudinspelningarna visar att det var de som övertygade dig att ändra till Euro. Det vore ju trist om hela affären får en så trist start.
Håller tummarna!
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Cat7even
Forumveteran

Post by Cat7even »

Surt men berätta mer om BILEN!
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
abbe
Forumberoende

Post by abbe »

Mycket samtal nu på morgonen...

Engelskmannen menar på att vi har ett avtal som ska hållas och pengarna har inte kommit in till fullo, vilket är mitt ansvar. Givetvis är det mitt ansvar, svarar jag, och säger att jag driver så hårt jag kan min bank för att lösa detta på bästa sätt. Jag kan tyvärr inte göra mer än så nu men jag har sagt att i värsta fall har jag pengar med mig på flyget eller tar vi ut i automat.

Bilen ja! Det är mycket roligare.

2009 Elise SC vit med touring pack, hard och softtop, svarta lättviktsfälgar (som jag gärna byter bort mot metallfärgade), 3600 mil, någon smårepa men annars i bra skick. 5 mm kvar på bromsarna. 2 mm kvar på däcken. 2bular twin-tip sports exhaust och TRD airbox, vilket jag inte är så glad över eftersom jag har läst att luftfilter är inte alltid bättre än original samt att bilen låter mer.

Planen är just nu att jag så fort det går ljudisolerar bilen och fixar ljusinställningarna.
Peter - Elise SC
Patriks
Forumberoende

Post by Patriks »

Hej Peter!
Grattis till nya bilen.

Själv är jag färsking i klubben, så detta blir mitt premiärinlägg på forumet. Min första Lotus, en vit Elise R -07 LHD, är nu på G att fraktas hit från England. I mitt fall är det inga problem med speedon då mätaren har båda skalorna. Men i leta-bil-fasen surfade jag runt lite för hitta lösningar på problemet om det bara skulle finnas mph på mätaren, och hittade bl. a. denna länk till ett företag som "skräddarsyr" nya mätartavlor: http://www.heiler-tachodesign.de/Lotus_1#.UxgeT62YaUk . De borde kanske kunna ta fram en fungerande tavla till dig?
Känske har du redan surfat in där, annars hoppas jag den kan vara till hjälp för dig.

Vi kanske ses på vägarna nånstans då framöver, eller på någon träff?

Patrik Söderqvist
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Jacob
Stamgäst

Post by Jacob »

Om bilen har kompressor så tror jag inte att TRD boxen gör någon stor skillnad på insugsljudet. Det är bra att det sitter 2bular system på bilen då Jim's avgassystem är av bra kvalité och oftast går att packa om.

Är man lite händig så fixar man strålkastarna själv.
2002 Honda SC CC Elise Type 49
abbe
Forumberoende

Post by abbe »

Nu är jag hemma efter 150 mil.

Har aldrig kört en Lotus innan men har läst allt jag har kunnat på nätet i 2 månader. Dock var jag mycket överraskad över vilken fantastisk bil det är. DEN ÄR SUPERGRYM!!!!!

Man får förtroende för Lotus eftersom de verkar vara på "rätt" sida om vad som utlovas, eller så är mitt ex bra för 240 km/h gör den utan problem fullastad med två pers upp för backen enligt GPSen. Jag maxade den på 257 enligt GPS fast det blev trafik så jag fick släppa. Tror att om man skulle pressa den på en lång sträcka så bör den klara en bit över 260 km/h. Jag är ingen galning så jag testade att köra fort ett par gånger när vägen var fri i Tyskland, om någon undrar. :nono:

Enda nackdelarna är:
1. Svårt att se bilar i döda vinklar.
2. Växellådan är svår och sladdrig. Förstår inte hur de kan ha misslyckats så med känslan i spaken? Gissar på att det har med drive-by-wire att göra?
3. Att höga bilar bländar en bakifrån på kvällen.

Minimala problem till en annars otrolig bil som är över mina höga förväntningar!

Lite bilder från Tyskland: http://mony71.blogspot.se/2014/03/fick- ... et-ar.html
Peter - Elise SC
bengtl
Stamgäst

Post by bengtl »

Kul att bilen gör vad den ska.....och att du gillar den.

För pkt två, sladdriga växel lägen, så finns det lite tips på fixar:
http://www.sandsmuseum.com/cars/elise/e ... index.html
http://forums.seloc.org/viewthread.php? ... 604&page=1
Kan ju vara så att du har hittat fram till infon på egen hand, eller förre ägaren.....det gjorde skillnad till det bättre på min bil.
Graf Orlok
Forumveteran

Post by Graf Orlok »

Wow :bold:
Grattis! Vad kul att du fick den upplevelsen av att köra den. Jag känner igen vartenda ord du säger från när jag köpte min. Körde den iof från Finland så att maxa den har ännu inte blivit tal om... Min växellåda är det enda negativa jag kan känna. Döda vinklar finns det till och med fler av i Exigen, men man vänjer sig. Hjärtat har hoppat upp en hel del gånger när jag mött bussar på våra smala vägar i området, särskilt på kvällen när man får hela ljuspaketet etsat rakt genom huvudet eftersom man sitter så lågt, och man blir blind just i det ögonblick man måste ha mest koll. Bakifrån har dock aldrig varit ett problem då jag inte har någon sikt bakåt... ;)
Underbart att höra att allt gick bra! Antar att bankproblemet också löste sig.

(och tack Bengt L för länkarna! Det måste genast undersökas.)
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
abbe
Forumberoende

Post by abbe »

Tack Graf. :)

Jag minns att jag läste något om växellådan men tänkte inte mer på det. Nu när man kört mer slås man varje gång av att den är svårarbetad.

Supertack för länkarna. Lär ha 3 veckor jag inte får köra bilen som jag kan modda lite.

Förresten, däcken är slut. Vad rekommenderar ni? Semi-slick känns lite väl tilltaget eftersom jag till 99,5% kommer köra på vägen.

En sak till som jag funderat över. Backspegeln i mitten sitter lite snett åt fel håll. Är det någon som har flyttat den eller man bryr sig inte? (vet att jag kan vara en sån detaljmänniska)
Peter - Elise SC
abbe
Forumberoende

Post by abbe »

Bankproblemet...

Hade nästan glömt det...

Nej, nu är det krig med Icabanken. Jag postade på deras Facebook-sida om hur de behandlar sina kunder. Folk har börjat dela och det är vissa som har gett banken kritik (t.o.m. en som sagt att han ska lämna banken nu).

Enligt supporten på sidan ska nu mitt ärende högprioriteras av deras chefsjurist. Tja, fina ord men jag önskar endast att de håller sina ord. Det gör vi andra normala människor/företag så varför ska inte banken det?

Jag tog ut pengarna direkt när jag landat så han fick mellanskillnaden kontant.
Peter - Elise SC
abbe
Forumberoende

Post by abbe »

Patriks wrote:Hej Peter!
Grattis till nya bilen.

Själv är jag färsking i klubben, så detta blir mitt premiärinlägg på forumet. Min första Lotus, en vit Elise R -07 LHD, är nu på G att fraktas hit från England. I mitt fall är det inga problem med speedon då mätaren har båda skalorna. Men i leta-bil-fasen surfade jag runt lite för hitta lösningar på problemet om det bara skulle finnas mph på mätaren, och hittade bl. a. denna länk till ett företag som "skräddarsyr" nya mätartavlor: http://www.heiler-tachodesign.de/Lotus_1#.UxgeT62YaUk . De borde kanske kunna ta fram en fungerande tavla till dig?
Känske har du redan surfat in där, annars hoppas jag den kan vara till hjälp för dig.

Vi kanske ses på vägarna nånstans då framöver, eller på någon träff?

Patrik Söderqvist
Tack, japp, klart vi ska ses. Jag hoppas bilen är registrerad till första träffen så man kan snacka lite skit. :)
Peter - Elise SC
Cat7even
Forumveteran

Post by Cat7even »

Graf Orlok wrote:Wow :bold:
Grattis! Vad kul att du fick den upplevelsen av att köra den. Jag känner igen vartenda ord du säger från när jag köpte min. Körde den iof från Finland så att maxa den har ännu inte blivit tal om... Min växellåda är det enda negativa jag kan känna. Döda vinklar finns det till och med fler av i Exigen, men man vänjer sig. Hjärtat har hoppat upp en hel del gånger när jag mött bussar på våra smala vägar i området, särskilt på kvällen när man får hela ljuspaketet etsat rakt genom huvudet eftersom man sitter så lågt, och man blir blind just i det ögonblick man måste ha mest koll. Bakifrån har dock aldrig varit ett problem då jag inte har någon sikt bakåt... ;)
Underbart att höra att allt gick bra! Antar att bankproblemet också löste sig.

(och tack Bengt L för länkarna! Det måste genast undersökas.)
Backspegeln ska ej sitta centrerad!
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
abbe
Forumberoende

Post by abbe »

Håller med men det känns som att den sitter på fel sida nu?

Jag vill se de som kör om, dvs på min vänstersida.

Nu när spegeln sitter till vänster blir det bättre vinkel åt höger istället.
Peter - Elise SC
Post Reply