Köpte rutlist från Europa Engineering som inte passade, men har
Fönsterlist Europa
Fönsterlist Europa
Har lackat om min Europa till en mer iögonfallande och hopsättningen har gått bra ända tills den sista detaljen ska monteras: framrutan. En inte helt oviktig detalj.
äntligen hittat en som verkar passa. Problemet är att ruthörnen är så skarpa att de skulle behövas vulkas ihop för bättre hållbarhet. Har nu lämnat in listen till Sohlberg & Matsson i Saltsjö-Boo för att de ska limma listen i hörnen. Det optimala skulle vara att vulka den i hörnen men det går inte. Min fråga är, är det någon som har ett bättre förslag? Vet ni någon list till någon annan bil som kan funka?
Jag hade ett liknande problem med listen till bakrutan på Plus 2:an. Du har väl en gummilist där man trycker ned en kromad "T-profil" som låser rutan?
Gummilisten var alldeles för lång, så vi fick skarva den i de nedre hörnorna. Vi limmade själva med cyanokrylat-lim (sådant som härdar så fort de inte finns något syre, förr fanns det ett märke som hette "Hot Stuff"). Dessa skarvar har hållit utan problem sedan någon gång 1998.

För att få låslisten på plats tillverkade vi ett eget verktyg liknande det som finns i verkstadhandboken (i alla fall Plus 2:ans). För att underlätta använde vi sedan rikligt med diskmedel som smörjning.
Mvh,
P-O
Gummilisten var alldeles för lång, så vi fick skarva den i de nedre hörnorna. Vi limmade själva med cyanokrylat-lim (sådant som härdar så fort de inte finns något syre, förr fanns det ett märke som hette "Hot Stuff"). Dessa skarvar har hållit utan problem sedan någon gång 1998.

För att få låslisten på plats tillverkade vi ett eget verktyg liknande det som finns i verkstadhandboken (i alla fall Plus 2:ans). För att underlätta använde vi sedan rikligt med diskmedel som smörjning.
Mvh,
P-O
Har ingen kromad T-profil som trycker ner rutan. Har nu låtit Sohlberg & Mattsson limma rutlisten i hörnen (kunde i o för sig göra det själv men skulle då vara tvungen att köpa en tub som jag aldrig använt mer). Ska nu bli spännande att se om glasmästaren kan få i rutan nu. Jag håller tummarna, rapport kommer. Vore väl själva f-n om man inte ska få köra någonting med Europan i år!