Söker handligar till min Europa

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
ducceman
Användare

Söker handligar till min Europa

Post by ducceman »

Hej Lotus-människor.
Har förgäves försökt få fram lite fordonshandlingar till min Europa, men tyvärr har det visat sig omöjligt eftersom jag inte vet det ursprungliga reg.numret. Hade jag bara haft det hade Landsarkivet kunna gräva fram allt ifrån kärran var ny. Finns det någon här i klubben som har en aning om hur jag skall gå till väga för att få tag i dom efterlängtade papperna?
Vet att bilen har snurrat runt mest här i södra Sverige, flera ägare i Malmö bl.a. Tror även att det var den Europan jag var i Kristianstad och provkörde för ca. 30 år sedan, vita Europor från 1969 växer ju inte på träd precis.
Är det någon som har något förslag vore jag mer än tacksam. Reg.nr: FNN689.
Önskar alla Lotus-fantaster en skön sommar med mycket åka!  :wave:
Christer Svensson. Han med den vita Europan
MrUlf
Användare

Re: Söker handligar till min Europa

Post by MrUlf »

Har du något mer minne från Europan i Kristianstad.
Bodde där då.
Namn?
Plats?

MVH,

Ulf
oodsell
Ordförande i Lotusklubben

Post by oodsell »

För drygt tio år sedan gav jag mig den på att hitta alla tidigare ägare till min Triumph TR3 -57, och efter ett par veckors forskande så hade jag lyckats hitta alla tidigare 13 ägare före mig. Men jag gick baklänges i tiden och började med att ringa till dåvarande bilregistret (det är väl Transportstyrelsen nu) för att få reda på det reg nr som bilen haft vid övergång till det nya nummersystemet på 70-talet. Om du får tag på det så kan du sedan kontakta länsstyrelsen i det länet och forska vidare bakåt i tiden via gamla regbevis. I vissa fall har länsstyrelserna lämnat över sina register till Landsarkivet. Det borde gå att komma fram den vägen.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Stefan_A
Moderator

Post by Stefan_A »

Jag har gjort precis som Olle på tidigare bilar. De har uppgift på övergången från gammalt till nytt nummer. Tyvärr beror det på vem du får tag på hur tjänstvilliga de är. Men stå på dig så skall du se att det löser sig.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Jag är ju förrförrförra ägaren till din europa och du fick ju namnet till han som jag köpte den av. Men innan dess blev det svårt. Så vitt jag förstått det så såldes bilen ny hos wendels och sen gick den i malmö trakten tills jag köpte den.

:flag:
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
ducceman
Användare

Post by ducceman »

[quote="Rickard"]Jag är ju förrförrförra ägaren till din europa och du fick ju namnet till han som jag köpte den av. Men innan dess blev det svårt. Så vitt jag förstått det så såldes bilen ny hos wendels och sen gick den i malmö trakten tills jag köpte den.

Ja han har jag varit i kontakt med och dessutom en kille till i Malmö vars namn och adress stod på en lapp i dörren på den vita, han hade tydligen köpt den av en kusin eller något sådant. Fast Rickard, jag tror inte Wendels var generalagent för Lotus 1969. Det var nog Sportvagnsimporten i Göteborg vid den tidpunkten. Men det har mindre betydelse, fast det vore ju extra kul om kärran är såld ny i Sverige.
Tack föresten ni som har tipsat mig, kan nog vara till stor nytta framför allt att man kanske kan få tag i det gamla regnumret sen kan nog Landsarkivet gräva fram mer info.
ducceman
Användare

Post by ducceman »

MrUlf wrote:Har du något mer minne från Europan i Kristianstad.
Bodde där då.
Namn?
Plats?

MVH,

Ulf
Har för mig att det var en lite bilfirma i utkanten av staden, men som sagt, "många broar har runnit under vatten" sedan dess ;0)
ducceman
Användare

Post by ducceman »

oodsell wrote:För drygt tio år sedan gav jag mig den på att hitta alla tidigare ägare till min Triumph TR3 -57, och efter ett par veckors forskande så hade jag lyckats hitta alla tidigare 13 ägare före mig. Men jag gick baklänges i tiden och började med att ringa till dåvarande bilregistret (det är väl Transportstyrelsen nu) för att få reda på det reg nr som bilen haft vid övergång till det nya nummersystemet på 70-talet. Om du får tag på det så kan du sedan kontakta länsstyrelsen i det länet och forska vidare bakåt i tiden via gamla regbevis. I vissa fall har länsstyrelserna lämnat över sina register till Landsarkivet. Det borde gå att komma fram den vägen.
Tack för tipset. Skall jobba på det efter semestern, verkar som om jag kan gräva fram ett gammalt regnummer så kan det nog ta mig en bra bit framåt.
Post Reply