Hej,
Skall ta ut min Elise S1 på bana (Ring Knutstorp) för första gång.
Någon som har förslag på lämpliga däcktryck?
Har vanliga Yokohama däck.
Har hyffsat mycket erfarenhet av bankörning.
Tackar på förhand
Ulf
Lämpligt däcktryck för Elise på bana
Re: Lämpligt däcktryck för Elise på bana
Svårt att säga generellt, beror på mycket runt omkring och hur hårt man kör.
Men vi brukar landa på 1.9 -> 2.1 bar i varmtryck när det är bra , vilket ger ca 1.4-> 1.7 bar kallt .
Det viktiga är att titta på däcken och se hur slitbilden ser ut och att de blir "klistriga", bilen är lätt fram och jag upplever det svårt att få upp värme fram. Ju mera luft man puttar in desto högre temp kommer ( till viss gräns )
Allra bäst är om man köper en temp-mätare och kontrollerar däcken efter pass ( gärna så fort det går ) man mäter ytter, mitten, inner och strävar efter samma temp över däcket. http://www.jula.se/ir-termometer-50c-350c-405053
För att får det helt jämnt justerar man camber och lufttryck
Ett R-däck skall ligga på 70-80 grader i arbetstemp men det hinner man inte mäta då det svalnar ner fort.
Men vi brukar landa på 1.9 -> 2.1 bar i varmtryck när det är bra , vilket ger ca 1.4-> 1.7 bar kallt .
Det viktiga är att titta på däcken och se hur slitbilden ser ut och att de blir "klistriga", bilen är lätt fram och jag upplever det svårt att få upp värme fram. Ju mera luft man puttar in desto högre temp kommer ( till viss gräns )
Allra bäst är om man köper en temp-mätare och kontrollerar däcken efter pass ( gärna så fort det går ) man mäter ytter, mitten, inner och strävar efter samma temp över däcket. http://www.jula.se/ir-termometer-50c-350c-405053
För att får det helt jämnt justerar man camber och lufttryck
Ett R-däck skall ligga på 70-80 grader i arbetstemp men det hinner man inte mäta då det svalnar ner fort.
-
olof.eriksson
- Stamgäst
Olof Eriksson
Lotus Elise S2 2003
Lotus Elise S2 2003
Om inte alla har koll på omvandling från psi till bar eller kPa så är rekommendationerna på Seloc ungefär:
kalla däck 22/24 psi fram/bak = 1,5/1,7 bar (kPa)
varma däck (bana) 26/28 psi = 1,8/1,9 bar (kPa)
Det stämmer ganska väl med mina erfarenheter också med Yokohama A048 MH
kalla däck 22/24 psi fram/bak = 1,5/1,7 bar (kPa)
varma däck (bana) 26/28 psi = 1,8/1,9 bar (kPa)
Det stämmer ganska väl med mina erfarenheter också med Yokohama A048 MH
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Tack för er input.
Uppskattat.
MVH,
Ulf
Uppskattat.
MVH,
Ulf