Hej!
Har letat lite här på forumet men hittar inget vettigt (eller så är det jag som inte hittar :) )
Finns det någon som mappar Elise/Exige (SC, Toyhojta(2zz-ge)) här i sverige?
Eller har någon av er köpt en färdig "map" omprogrammering till ECU som kan rekommenderas? (givetvis beroende på vilka modifieringar som gjorts med motor etc.)
Tänkte börja med IC, Spridare, Bränslepump, (ev. remhjul till kompressor)...
Ha en fin helg.
Mvh,
Andreas
Mappning ?
- Graf Orlok
- Forumveteran
Re: Mappning ?
Min Exige är ommappad hos Christopher Neil Ltd i England. Eller snarare ny cup-ECU och nya spridare osv. Det hela gick då (2011) på 16 000:-
Från 220HK till 260HK. Har inga siffror på Nm, men vridet är fantastiskt och mycket jämnt genom hela registret. Det blir tok-knuff direkt!
Det hela gjordes av förra ägaren när han hämtade bilen från England.
Från 220HK till 260HK. Har inga siffror på Nm, men vridet är fantastiskt och mycket jämnt genom hela registret. Det blir tok-knuff direkt!
Det hela gjordes av förra ägaren när han hämtade bilen från England.
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
TS Motor i Skåne mappar om de flesta bilar och har en bra rullande landsväg. Men det är ju en bit att åka.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Jag "mappade" om min Exige hos PPF, nu har jag 210hk på drivhjulen.
Vet inte vad det motsvarar i motorn men borde vara ca 240hk.
Fick framförallt ett bättre mellanregister på bilen.
Har efter detta montera ny intercooler, men vet inte om jag ska gå vidare.
Vet inte vad det motsvarar i motorn men borde vara ca 240hk.
Fick framförallt ett bättre mellanregister på bilen.
Har efter detta montera ny intercooler, men vet inte om jag ska gå vidare.
- Attachments
-
- Lotus1.jpg (10.25 KiB) Viewed 12923 times
-
- Lotus2.jpg (11.48 KiB) Viewed 12923 times
Laggen
OK, tack för svaren, då har jag lite hum om var och hur jag kan börja leta :)
Har hittat "färdiga" mappningar etc. (omrogrammering av ECU) hos div firmor, men inget i sverige.
Har lurat lite på Visionfunctions 280whp "kit" men det är ju alltid bäst att få den mappad på plats med de modifieringar som gjorts efter just sin egen bil. Men klart att en omprogrammering med ett "generellt" program kan ju funka också..... (runt 1200$)
Eller så byter man sprutet och mappar själv :) (dock så kostar det ju en hel del mer)
Många vägar att gå på :) ..........
Men ni är nöjda med de olika respektive tillvägagångssätten.... Hur har dessa olika sätt, funkat med besiktingen? Inget trassel där?
Klart allt är ju lite vad man är ute efter också.
Mvh,
Andreas
Har hittat "färdiga" mappningar etc. (omrogrammering av ECU) hos div firmor, men inget i sverige.
Har lurat lite på Visionfunctions 280whp "kit" men det är ju alltid bäst att få den mappad på plats med de modifieringar som gjorts efter just sin egen bil. Men klart att en omprogrammering med ett "generellt" program kan ju funka också..... (runt 1200$)
Eller så byter man sprutet och mappar själv :) (dock så kostar det ju en hel del mer)
Många vägar att gå på :) ..........
Men ni är nöjda med de olika respektive tillvägagångssätten.... Hur har dessa olika sätt, funkat med besiktingen? Inget trassel där?
Klart allt är ju lite vad man är ute efter också.
Mvh,
Andreas
Jag "forskade" i olika varianter på temat mappning Exige, jämförde ett tiotal olika lösningar och fastnade till slut för ett EFI X2 P&P system från DRS. Riktigt nöjd med den lösningen, så här långt grymt bra service -har tom fått uppgraderingar när jag varit på banan (mitt i natten i CA
). Jag har heller inte behövt mappa bilen i bänk, jag skickar data och får färdiga mappar tillbaka.
Passade samtidigt på att montera extra spridare före kompressorn. På bana använder jag E85 och spriten kyler insugsluften. Även där hade DRS en färdig lösning. Enkelt att gå mellan bensin och E85 också, bara en switch som byter mellan två färdiga mappar. Just E85 sprut före kompressorn kan rekommenderas starkt, går att applicera relativt enkelt och billigt på vilken kompressorladdad bil som helst i princip.
Valet att byta system var för att kunna växa vidare. Möjligen en högre engångskostnad, men flexiblare. Just nu bygger jag ny motor med annan kompressor (skruv). Har även köpt en sek låda och ville ha ett system som supporta blip och cut.
Annars finns färdiga mappar att köpa som inkluderar en typ av upplåsning av standardsystemet, då kan man mappa vidare själv. Plus att vem som helst kan mappa i bänk. Finns dock inte till black dash.
Och just ja -bilen är besiktad så här
Det sitter på en -07 Exige
/Stefan
Passade samtidigt på att montera extra spridare före kompressorn. På bana använder jag E85 och spriten kyler insugsluften. Även där hade DRS en färdig lösning. Enkelt att gå mellan bensin och E85 också, bara en switch som byter mellan två färdiga mappar. Just E85 sprut före kompressorn kan rekommenderas starkt, går att applicera relativt enkelt och billigt på vilken kompressorladdad bil som helst i princip.
Valet att byta system var för att kunna växa vidare. Möjligen en högre engångskostnad, men flexiblare. Just nu bygger jag ny motor med annan kompressor (skruv). Har även köpt en sek låda och ville ha ett system som supporta blip och cut.
Annars finns färdiga mappar att köpa som inkluderar en typ av upplåsning av standardsystemet, då kan man mappa vidare själv. Plus att vem som helst kan mappa i bänk. Finns dock inte till black dash.
Och just ja -bilen är besiktad så här
/Stefan
Stefan
Hej Stefan,mycket intressant!
Vad hade din bil för effekt från fabrik?
Vad blev bedömd slut effekt med E85 samt vanligt bränsle?
Kan du inte lägga upp lite mer info om din bil?
Mvh
Andreas
Vad hade din bil för effekt från fabrik?
Vad blev bedömd slut effekt med E85 samt vanligt bränsle?
Kan du inte lägga upp lite mer info om din bil?
Mvh
Andreas
Laggen
Det är en Exige 220 s, 2 bular header, Ferrita system (finns nu för tiden färdiga att köpa efter mitt bygge, Ferritta och 2bular har även visst samarbete) Men stora skillnaden blev med bytet av styr och bränslesystem. Den här mappen ska ge 260-270 whp. Vad det blev vet jag inte,som sagt inte bänkat den. Men det var en stor skillnad! Man känner sig inte lika frånåkt på rakorna av turboporscharna längre
Det intressanta med E85 är kyleffekten, både på insugsluften och internt i motorn. Plus att det sällan spikar.... Det går åt lite soppa, jag använder 4x1000 spridare plus 2x750 i kompressorn. Att använda extra E85 i kompressorn borde gå att göra på ett vanligt standardsystem med lite smarta val av spridare.
Den här vintern var det planerat med ny motor och låda, men förseningarna har gjort att jag ger mig med en chargecooler från proalloy och ett 72 mm kompressorhjul (ska ladda ungefär 0,75-0,8) Bör kunna ge över 300 whp -få se om det håller
Får väl lägga en tråd... och inte hänga ut detta i en tråd om mappning -sorry. Men om någon är intresserad så går det bra att PM:a så kan jag förklara mera.
Det intressanta med E85 är kyleffekten, både på insugsluften och internt i motorn. Plus att det sällan spikar.... Det går åt lite soppa, jag använder 4x1000 spridare plus 2x750 i kompressorn. Att använda extra E85 i kompressorn borde gå att göra på ett vanligt standardsystem med lite smarta val av spridare.
Den här vintern var det planerat med ny motor och låda, men förseningarna har gjort att jag ger mig med en chargecooler från proalloy och ett 72 mm kompressorhjul (ska ladda ungefär 0,75-0,8) Bör kunna ge över 300 whp -få se om det håller
Stefan