Lotus Asbest
Lotus Asbest
Står en fet varningskylt i mitt motorutrymme på min lotus excel " VARNING ASBEST" Kan det stämma och vågar man åka i den? man blir ju lite rädd för asbest
- EXCEL,PATRIK.
- Forumveteran
Re: Lotus Asbest
Hej.
Var sitter skylten?
På min bil finns det ingen sådan varnings skylt, så antingen är det för bromsbeläggen eller så är det någon som tycker att det var roligt. Självklart ska du åka med bilen, ut och kör
Är du orolig för att du har asbest i dina broms belägg så byt ( Toyota Celica 1982-1985).
Hälsningar
Patrik.
Var sitter skylten?
På min bil finns det ingen sådan varnings skylt, så antingen är det för bromsbeläggen eller så är det någon som tycker att det var roligt. Självklart ska du åka med bilen, ut och kör

Är du orolig för att du har asbest i dina broms belägg så byt ( Toyota Celica 1982-1985).
Hälsningar
Patrik.
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
Trodde det var i glasfibret. står framme i motorutrymmet höger stänmkskärm
Jag misstänker att det kan vara en del packningar i motorn som kan innehålla asbest. Vill minnas att det diskuterades i mitten på 80-talet och att en del packningar ersattes av olika "flytande packningar" typ loctite. Dom gör ingen skada där dom sitter.
Det är bättre med en bil som krånglar lite ibland, än en som jämt är ful !!
Stefan Andersson Falkenberg Esprit S3 -87
Stefan Andersson Falkenberg Esprit S3 -87
Okej det var ju skönt att höra :D men om det är bromsbeläggen måste det väll bytas?
- Nillet
- Forumadministratör
Bromsbelägg med asbest förbjöds på 80-talet tror jag.
Har du så gamla bromsbelägg är det troligen en god idé att byta oavsett om de har asbest eller ej...
Asbest är inget trevligt, skall du hantera dessa varor skall du ta bort dem varsamt och se till att det inte dammar.
Har du så gamla bromsbelägg är det troligen en god idé att byta oavsett om de har asbest eller ej...
Asbest är inget trevligt, skall du hantera dessa varor skall du ta bort dem varsamt och se till att det inte dammar.
Okej och skaffa munskydd XD