Hejsan! -Borås lotus excel 87: 160 hp
Jag har nyligen blivit en Lotus ägare :D Jag har något konstigt system på min motor som jag inte kan komma på vad det är. Ser ut att vara någon sorts smog pump kanske? Den är en vakum slang från insuget som går ner till vid grenrören. Kan man ta väck det utan att förstöra hela bilen?
hade tänkt ta väck insuget som det är just nu och sätta öppna filter/stacks.
Har ni någon aning vad det är för något? jag verkar ensam i världen med det..
Lotus excel 87.
Re: Lotus excel 87.
Hejsan !
Välkommen bland Lotus 4-seater ägarna
Vi börjar med att jag nästan förutsätter att du hittat till
http://www.lotusexcel.net/
En sida som är för Lotus Elite, Eclat och Excel ägare.
Där kan du få många svar som är specifika för just våra bilar.
Men ibland får man lite "Godag yxskaft" svar även där.
Där har man bla testat olika varianter på luftfilter etc och kommit fram till att luftburken i orginal på våra bilar är det mest optimala, med tex ett K&N filter(33-27 84) Det finns ett filter specifikt till bilen. Mycket viktigt att behålla gummitätningen från det tidigare monterade filtret.Det finns även något orginalFilter från Jaguar XJS eller XJ 12 som passar hyggligt.
Jag misstänker att du talar om de "Slangar" som har med luftreningen att göra, och de går att montera bort. Patrik Nilsson gjorde det på sin bil för något år sedan, Mina var redan borta när jag köpte min första Excel, så Patrik kan kanske hjälpa dig med hur, på den biten.
Min bil kommer ut på vägarna i samband med Svenkt Sportvagns Meeting på Knutstorp första helgen i Juli, och där kommer med stör sannolikhet även Patrik ha med sin
Jag ser fram mot att se din bil på vägarna

Välkommen bland Lotus 4-seater ägarna

Vi börjar med att jag nästan förutsätter att du hittat till
http://www.lotusexcel.net/
En sida som är för Lotus Elite, Eclat och Excel ägare.
Där kan du få många svar som är specifika för just våra bilar.
Men ibland får man lite "Godag yxskaft" svar även där.
Där har man bla testat olika varianter på luftfilter etc och kommit fram till att luftburken i orginal på våra bilar är det mest optimala, med tex ett K&N filter(33-27 84) Det finns ett filter specifikt till bilen. Mycket viktigt att behålla gummitätningen från det tidigare monterade filtret.Det finns även något orginalFilter från Jaguar XJS eller XJ 12 som passar hyggligt.
Jag misstänker att du talar om de "Slangar" som har med luftreningen att göra, och de går att montera bort. Patrik Nilsson gjorde det på sin bil för något år sedan, Mina var redan borta när jag köpte min första Excel, så Patrik kan kanske hjälpa dig med hur, på den biten.
Min bil kommer ut på vägarna i samband med Svenkt Sportvagns Meeting på Knutstorp första helgen i Juli, och där kommer med stör sannolikhet även Patrik ha med sin
Jag ser fram mot att se din bil på vägarna

STELLAN
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
Re: Lotus excel 87.
Ahh okej tack :D Men den luftrensningen är det en sorts strypning?
Synd för jag hade gärna viljat höra motorljudet från insuget! Det blir ett sånt härligt muller, men orginal luftboxen är ju så isolerad :/
hade tänk att skaffa "stacks" till den kanske. från Lotusbits.
Finns det några strypningar på bilen original? Typ för litet avgasystem, snåla nålar i förgasarna eller något liknande?
Synd för jag hade gärna viljat höra motorljudet från insuget! Det blir ett sånt härligt muller, men orginal luftboxen är ju så isolerad :/
hade tänk att skaffa "stacks" till den kanske. från Lotusbits.
Finns det några strypningar på bilen original? Typ för litet avgasystem, snåla nålar i förgasarna eller något liknande?
- EXCEL,PATRIK.
- Forumveteran
- Posts: 643
- Joined: Mon 17 Feb, 2003 12:25
- Location: Genarp, Skåne.
- Contact:
Re: Lotus excel 87.
Hej.
Välkommen till Excel tokarna
För att ta dina frågor en åt gången.
1, Rör och slang mojset på motorn är avgasreningen. Går att ta bort, men inget man skryter om på bilprovningen. Det är tunna rör från grenröret upp till en kollektor slang och membranventiler till luftburken. Lättast är att hissa upp bilen i framkant, lossa tre bultar mellan grenrör och avgasrör, lossa ena motorfästet och med en domkraft försiktigt hissa upp motorn precis så mycket så du når att lossa rörnipplarna till avgasreningen. Klipp av rören platta till och vik, skruva tillbaka nipplarna med den vikta och nu täta rörbiten, alternativt är att göra en ny tät nippel. Slang och kollektor är bara att skruva bort, men ta det försiktigt när du lossar på bulten som även håller kamkåpan, det är lätt att man skadar gängan.
2, På min bil så har jag ersatt luftburken med ett Piper X sportfilter. Bara för att det låter så gott från förgasarna
Självklart har jag sparat varje liten del, så vill man ha en original bil så finns allt kvar. Ger inget mer i effekt men ett lite bättre gensvar vid gaspådrag.
3, Avgassystem finns det två typer av tunnt och ännu tunnare Jag har ett Ferrita sport system men fullflödes dämpare, Låter jätte skönt, I övrigt precis som i svar 2.
4, Några direkta strypningar finns inte vad jag vet. Vill du ha mer fart i din bil så titta på vad LotusBits har att erbjuda, inte billigt men säkert bra.
Ett litet råd på vägen
Kör bilen så mycket du vill och gärna lite till och lär känna din bil. Sen hade jag bytt bromsarna fram, jag har 310mm kittet http://www.pnmengineering.com/lotus-excel-brakes.html
Där efter så kan man ta en sak i taget, hjul och däck. Motor trim. Hjulupphängningar, osv.
Titta på PMN, Lotusbits, sj sportcar, paul matty, Där finns många roliga saker att köpa till bilen
Hälsningar
Patrik
Välkommen till Excel tokarna

För att ta dina frågor en åt gången.
1, Rör och slang mojset på motorn är avgasreningen. Går att ta bort, men inget man skryter om på bilprovningen. Det är tunna rör från grenröret upp till en kollektor slang och membranventiler till luftburken. Lättast är att hissa upp bilen i framkant, lossa tre bultar mellan grenrör och avgasrör, lossa ena motorfästet och med en domkraft försiktigt hissa upp motorn precis så mycket så du når att lossa rörnipplarna till avgasreningen. Klipp av rören platta till och vik, skruva tillbaka nipplarna med den vikta och nu täta rörbiten, alternativt är att göra en ny tät nippel. Slang och kollektor är bara att skruva bort, men ta det försiktigt när du lossar på bulten som även håller kamkåpan, det är lätt att man skadar gängan.
2, På min bil så har jag ersatt luftburken med ett Piper X sportfilter. Bara för att det låter så gott från förgasarna

Självklart har jag sparat varje liten del, så vill man ha en original bil så finns allt kvar. Ger inget mer i effekt men ett lite bättre gensvar vid gaspådrag.
3, Avgassystem finns det två typer av tunnt och ännu tunnare Jag har ett Ferrita sport system men fullflödes dämpare, Låter jätte skönt, I övrigt precis som i svar 2.
4, Några direkta strypningar finns inte vad jag vet. Vill du ha mer fart i din bil så titta på vad LotusBits har att erbjuda, inte billigt men säkert bra.
Ett litet råd på vägen

Där efter så kan man ta en sak i taget, hjul och däck. Motor trim. Hjulupphängningar, osv.
Titta på PMN, Lotusbits, sj sportcar, paul matty, Där finns många roliga saker att köpa till bilen

Hälsningar
Patrik
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
Re: Lotus excel 87.
Det heter "Pulse Air" finns på de flesta bilar sedan ~1990 som inte har EGR, det minskar inte effekten i bilen snarare tvärtom.
Det fungerar som så att när det uppstår vaccum i granröret så sugs luft in genom en backventil (slangarna) och skapar bättre förbränning, lägre utsläpp samt en konstgjord "4-1" effekt dvs mindre avgaser som går framåt i avgassystemet. går att plugga eller bara ta bort slangen mellan insuget och "boxen" inga avgaser kommer läcka ut där ändå.
Kanske gav det mer klarhet i systemet, annars finns ju google :)
Det fungerar som så att när det uppstår vaccum i granröret så sugs luft in genom en backventil (slangarna) och skapar bättre förbränning, lägre utsläpp samt en konstgjord "4-1" effekt dvs mindre avgaser som går framåt i avgassystemet. går att plugga eller bara ta bort slangen mellan insuget och "boxen" inga avgaser kommer läcka ut där ändå.
Kanske gav det mer klarhet i systemet, annars finns ju google :)
- EXCEL,PATRIK.
- Forumveteran
- Posts: 643
- Joined: Mon 17 Feb, 2003 12:25
- Location: Genarp, Skåne.
- Contact:
Re: Lotus excel 87.
Hej.
Det är säkert ett bra system för rening av avgaser, men attans så fult. Jag känner en bättre respons i motorn med ett grövre avgassystem och sportfilter på förgasarna. Ser så mycket trevligare ut när man lyfter på huven och man ser motorn, inte en massa slangar och rör.
Hälsningar
Patrik
Det är säkert ett bra system för rening av avgaser, men attans så fult. Jag känner en bättre respons i motorn med ett grövre avgassystem och sportfilter på förgasarna. Ser så mycket trevligare ut när man lyfter på huven och man ser motorn, inte en massa slangar och rör.
Hälsningar
Patrik
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
- oodsell
- Ordförande i Lotusklubben
- Posts: 1404
- Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
- Location: Särö
- Contact:
Re: Lotus excel 87.
Och ni ska snacka om slangar och rör.....
Detta är synen när man öppnar huven på min Isuzu Piazza Turbo -89 (Handling by Lotus). Vågar nog inte börja rota i det.....
Edit: Sorry, det gick tydligen inte att lägga in bilder i denna tråd.
Detta är synen när man öppnar huven på min Isuzu Piazza Turbo -89 (Handling by Lotus). Vågar nog inte börja rota i det.....
Edit: Sorry, det gick tydligen inte att lägga in bilder i denna tråd.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests