Bensinlukt i Elise S1

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
oodsell
Ordförande i Lotusklubben

Bensinlukt i Elise S1

Post by oodsell »

När jag körde på Sviestad i augusti i samband med Lotus Festival förra året så kände jag en svag bensinlukt i bilen. När jag sedan på väg till hotellet tankade fullt så rann det (droppade friskt) ut bensin under bilen. Jag körde försiktigt till hotellet och då verkade det ha slutat.

Under vintern har jag letat efter läckor i bränslepåfyllning och runt bränslepump men har inte hittat något. Efter att ha studerat servicemanualen om hur bränslesystemet är uppbyggt så börjar jag misstänka kanistern som ska ta upp bensinångor då man tankar. Den har ett ventilationsrör som går ut i fria luften.

Kan det vara så att vid bankörningen har kanistern fyllts upp med bensin, p g a stora sidaccelerationer och dåligt undertryck i insugningsröret (eftersom man mest kör på fullgas)? Och att bensinen har skvätt ut i ventilationsröret vid körningen, samt tryckts ut vid tankning fullt. Har någon annan upplevt något liknande (Josen?) eller sett något på t ex Seloc?
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Andy
Stamgäst

Re: Bensinlukt i Elise S1

Post by Andy »

Jag skulle kolla tanken de kan rosta Lotus hade ett problem med på fyllning slang där var en recall för detta. Kolkanister bruka inte ge problem så länge de har inte fått ett slang och sprucken.
hofverberg
Stamgäst

Post by hofverberg »

Jag har också detta problem med min bil.

Bankörning och frisk rondellkörning har framkallat bensindoft. Jag har inte haft läckage ut vad jag har sett.

Min teori har varit att det är någon slang kring påfyllningen som har torksprickor. Jag har kört i rondell och känt
bensindoft, stannat och försökt sniffa mig till problemet men inte funnit var det läcker ångor. Jag ska se om jag har kvar kolkanistern på min bil
men jag tror att den är demonterad.
oodsell
Ordförande i Lotusklubben

Post by oodsell »

Anders: Kanistern sitter ju på vänster sida i motorrummet bakom insugningssystemet. Jag misstänker den starkt.
Andy: Jag tror inte att rost är problemet på min bil då den stått inomhus i stort sett alltid och allt runt tanken ser friskt ut.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
hofverberg
Stamgäst

Post by hofverberg »

Kollade idag o fann att jag inte har någon kanister. Jag har kört lite rondell o motorvägspåfarter idag utan bensindoft. Det kanske är för kallt. I morgon är det träning m HMS på Knutstorp. Återkommer med doftrapport.
:flag:
Post Reply