När jag idag startade min excel. Så startade bilen och livet lekte. Ända tills jag skulle lägga i växeln. Jag kopplade men fick inte i någon växel. Stänger jag av bilen går det få i växlarna. Men det känna som kopplingen inte fungerar. Men när man trampar på den så känns det som vanligt fast inget händer.
Bilen har stått 10 år. Men jag har haft igång bilen varje år och åkt någon km. Och sist fungerade den perfekt. Någon som har någon bra förklaring?
Koppling fungerar ej.
Re: Koppling fungerar ej.
låter som ett underligt fel. Men eftersom slavcylindern till kopplingen på många bilar säger opp sig , så skulle jag primärt mäta att det ger utslag enligt verkstadshandboken.
På min bil så fungerade kopplingen inte alls, varken med motor igång eller avstängd, och det kom mitt under en omkörning
I det fallet var det själva kopplingen som var helt slut
Kanske ingen hjälp. men kanske lite att titta på-
På min bil så fungerade kopplingen inte alls, varken med motor igång eller avstängd, och det kom mitt under en omkörning
I det fallet var det själva kopplingen som var helt slut
Kanske ingen hjälp. men kanske lite att titta på-
STELLAN
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
Lamellen kan ha rostat fast i svänghjulet, har man varit med om några gånger... Ibland räcker det att starta bilen med växel i och kopplingen intryckt. Vid värre fall trycka in kopplingen under acceleration.
Stefan
Om det är ett litet oljeläckage i packboxen vid vevaxeln (ganska vanligt) så blir lamellen oljig och då kan den klistra fast mot svänghjulet när bilen inte används. Om det finns ett hål i botten av kopplingskåpan så kan man kanske komma åt att få emellan en skruvmejsel eller stämjärn för att få lamellen att släppa svänghjulsplanet. En annan möjlig orsak är att lagret i centrum av svänghjulet (som håller ingående axeln till växellådan) börjat kärva.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
När lamellen fastnar brukar den bästa och mest skonsamma metoden vara att "bogsera igång bilen" på hög växel om det inte räcker med att starta bilen med växeln i.
Lycka till, det kan sitta som berget ibland..
Lycka till, det kan sitta som berget ibland..
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT