S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Smeek
Stamgäst

S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)

Post by Smeek »

Hej alla glada!  :beer:

Äger som sagt nu en S2000 som jag älskar då jag gillar denna typ av bil. Liten, lätt, kompakt, billig i drift (typ), och ligger riktigt fint på vägen. :)
Letade väldigt länge efter en S2000 som var i skicket jag var ute efter och kontaktade en kille på Garaget.org som sedan sålde bilden till mig på våren. Jag åkte från Trollhättan hem till göteborgstrakten ca 12-13 mil en mörk och regnig kväll i mars och var livrädd att jag skulle spinna av vägen och dö :-D

Jag hade velat ha en S2000 i flera år och tillslut slog jag till på denna skönhet med då 5300 mil på klockan :) (2003'a)
Nu äger jag den och har det sköjj, helt underbart att cabba ner dem där varma soliga dagarna!

ImageImageImageImage

Jag har funderat lite nu det sista på något som jag hade kunnat ersätta den med och känns inte som det finns något som är så vasst, skriker så gött vid 9000 rpm, och som som känns så rätt. Jag gillar ju som sagt lite mindre bilar så har sneglat lite på BMW 1M. Det är inte direkt en liten bil men för att vara en BMW M-bil så är den liten med relativt smidig motor. Men jag har inte fått den där klockrena känslan över den direkt, kostar en hel del pengar med såklart.

Lotus elise vet jag ju vad det är (trodde jag iaf) :lol: Det jag hade som fördommar i mitt huvud innan jag läste på var att dem hade bra väghållning (noshit) MEN, att dem var lite opålitliga i motor osv. Antar att jag bara snappat upp något om Rover-motorn då. Men sen läste jag ju på att dem har Toyota motor! Så där började mitt japanska hjärta pumpa lite extra. Celica oxå! Ägde en Toyota Celica GT-i en gång i tiden. Min första bil! Underbar liten sak. menmen..

Så har jag kollat runt hårt och intensivt dem senaste dagarna som jag brukar göra med bilar (vill bara veta allt direkt) och kommit fram till att jag vill ha en Lotus Exige S, alternativt Lotus Exige S240. (fortfarande lite fundersam över dem korrekta modellangivelserna.)

LHD är ett måste (Jag vet att man sitter typ i mitten av bilen så det funkar bra men i en bil som man knappt ser någonting ur så kan det vara skönt att se nått alls!) så har sneglat lite över tyska marknaden på bilar. Ska ju inte köpa bilen förrän nästa säsong ändå (2016) så det är ingen panik men ville bara se lite hur det såg ut. Kan ju inte säga att det kryllar av Exige men får väl bara vara beredd på att punga ut lite extra när det smäller! (Ingen som tänker sälja sin våren 2016?? :):) )

Jag tycker dem är äckligt snygga, speciellt i dem skrikiga färgerna. Orange, gul, grön osv. Har fått reda på att dem drar till sig sjuk uppmärksamhet vilken jag kanske inte hade tänkt på, men det gör jag med min bil nu ändå så det ska väl inte vara några problem :-D

Denna bilen klickar allt verkligen, vet inte vad det är men har någon slags fetish för små bilar som är effektiva och sofistikerade. Har inte kört något på bana med hondan och har inte direkt planerat att göra det med Lotusen men hade väl varit ett brott mot lotuslagen att inte göra det :-D

Men vad tycker ni då? Hade ni kunnat rekommendera en Exige till en Hondaägare? :) Kommer garanterat att köpa en ändå så det spelar väl ingen roll!

Blev mycket text, men sånt är skoj!

Tack för mig!

MVH//Tobias Hederstad
Christopher Zell
Forumberoende

Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)

Post by Christopher Zell »

Välkommen in till Lotus-stugan,

jag är säker att du ska trivas.
Lotus är det nåt speciellt med inget snack men var medveten om att det är ändå en väldigt annorlunda bil mot en S2000.
Mittmotor, baktung, utan servo mm. - det blir rätt annorlunda känsla och körsätt. Det är en väghållningsbil för att krama kurvor så fort det går, inget för bussladdande.
Honda har ju fantastisk kvalitet, Lotus har så där kvalitet. Även om vi tittar på bilar med Toyotamotorn (de första kom 2004, sista året som Rovermotorn tillverkades paralellt) så är det en hel del smågrejer som kan trilskas, allt annat än japansk precision.
Rovermotorn är för övrigt en rätt så häftig motor, bara lite missförstådd. Och sen har vi ju problemet här hemma att det inte kryllar av ställen som är duktiga på dessa motorer samt att de som kan saknar konkurrens = dyrt. I England finns motorerna för en spottstyver och det finns massor av duktiga verkstäder som kan åtgärda de allvarligare problemen som topplockspackningen för väldigt rimliga pengar.

Hur som, alla dessa egenheter är lite av charmen, och man bör väl inte vara helt främmande för att skruva själv på sin bil - eller ha en del pengar på "if shit happens"-kontot. Delar är relativt billiga och allt är inte så komplicerat, utan problemet brukar vara att komma åt - vissa jobb kräver att man monterar ner främre eller bakre clam (karossdelen fram respektive bak som är i ett stycke) för att kunna komma åt. Att byta kylare t.ex. kräver att man plockar ner clam:en, vilket i sig inte är så svårt men tar en hel del tid. Ska man då lämna in det på verkstaden blir notan gärna dryg.

Låt dig inte avskräckas av detta, men fundera gärna hur du är som person. Är du ute efter en bil som du år in och år ut bara behöver stoppa i nyckeln och köra och inte skruvar alls själv, kanske inte en äldre Lotus utan garanti är det bästa valet.
Med det sagt, det finns massor med information och bra hjälp att få på nätet så man kan lära sig det mesta rätt lätt själv :)

Gällande LHD & RHD så är utbudet av LHD Exige extremt begränsat tyvärr och prislappen därefter. Mitt råd är att omvärdera detta, för då får du ett väldigt mycket större urval att gå på för att hitta "rätt" bil. RHD bilar går ju också att sälja tillbaka till UK som är största marknaden, det kan du inte med en LHD.
Har du möjlighet, försök att få provköra.

Exige 240 brukar oftast uppgraderas till 260 finns en uppgradering från fabrik till och med har jag för mig. Sen går detta plocka ut ännu mer men då krävs en del större ingrepp.

Jag hade satsat på 240 men allt beror ju på vad man har för budget. Kolla sen så bilen har de saker du vill ha t.ex.skalstolar med uttag för 4 punktsbälte, 4-punktsbälte, harness bar, anti spin osv. Att efterutrusta med t.ex. stolar och 4 punktsbälte blir lätt en dyr historia.

Fortsätt fråga på :)
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo Stage 4 - såld
Smeek
Stamgäst

Post by Smeek »

Tusen tack för det svaret! :-D

Tanken har hela tiden varit att köpa just S2'an, 2008 och uppåt och såvitt jag har förstått det så är det väldigt lite som behöver göras med denna motor och bil. Man ska låta bli att bli påbackad på parkeringsplatser typ :)

Har en budget på ca 350,000:-. För det borde jag hitta något fint exemplar här hemma eller tyskland tycker jag. Sen vet jag inte exakt hur stor prisskillnaden är mellan lhd och rhd . Kanske eventuellt finns firmor i Sverige som gör konvertering för en rimlig summa? Får man då ett bra pris så kan det ju vara värt det! Har dock hört det kan bli jobbigt med 2007'ans lampor och uppåt eller något sånt. Vill helst böka så lite som möjligt när det gäller detta.

Har väldigt svårt att se mig själva uppgradera denna bilen till över 240 häst då hondan har det nu och väger 400KG mer och går som fan :)
Ser helst att allting är orginal och vill om det går meka så lite som möjligt. Men som du säger får väl ha ett litet "if-shit-happens" konto sparat antar jag.

Jag tänker att det får bli den modellen som kommer upp då dem inte växer på träd. Om det nu blir S eller S240 får vi väl se :) Men jag känner att jag får gå upp några steg för att känna att det är värt det över hondan, för den är ingen slöis direkt heller :)
Per Mo
Forumveteran

Post by Per Mo »

Som sagt välkommen till Lotus. Bytte själv från BMW Z3 2.8 till Elise 111R och jag kan inte tänka mig att byta tillbaka för Lotusen är så mycket roligare i allt. Jag kör högerstyrt efter att ha letat ett tag och insett att det var dåligt och dyrt utbud på vänsterstyrda och jag tycker inte det är så stort problem efter jag lärde mig växla med "fel" hand.
Min är silver metallic vilket är en ganska diskret färg och jag har märkt att man märks även med den. Men det är inte negativt utan snarare att man måste prata lite om bilen och förklara vad det är.
Kom gärna på någon av träffarna som LCCS är med på titta under Evenemang här på forumet eller i kalendern på hemsidan.
Lycka till med letandet.
Mazda Miata ND 2.0 -19 2025-20?? :steer:
Lotus Elise Sport 220 april MY17 2017-20?? :steer:
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017  :race:
BMW Z3 2.8 2003-2011  :race:
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
Smeek
Stamgäst

Post by Smeek »

Per Mo wrote:Som sagt välkommen till Lotus. Bytte själv från BMW Z3 2.8 till Elise 111R och jag kan inte tänka mig att byta tillbaka för Lotusen är så mycket roligare i allt. Jag kör högerstyrt efter att ha letat ett tag och insett att det var dåligt och dyrt utbud på vänsterstyrda och jag tycker inte det är så stort problem efter jag lärde mig växla med "fel" hand.
Min är silver metallic vilket är en ganska diskret färg och jag har märkt att man märks även med den. Men det är inte negativt utan snarare att man måste prata lite om bilen och förklara vad det är.
Kom gärna på någon av träffarna som LCCS är med på titta under Evenemang här på forumet eller i kalendern på hemsidan.
Lycka till med letandet.
Tack så mycket! Ja det verkar verkligen som folk tycker dem är balla. :) Får ta mig en funderare över högerstyrningen. Har ju ett tag att fundera :) Ja det hade varit grymt att se några bilar i verkligheten. Tror bara jag har sett en på riktigt i Göteborg en gång i tiden, en röd :) Ska kika vad som kommer upp!
Göran
Svårt Lotus-beroende

Post by Göran »

Vill du ha vänsterstyrt så håll koll på www.mobile.de
Jag är övertygad om att "din bil" till "din budget" kommer att dyka upp där under det år som du planerar för........
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Christopher Zell
Forumberoende

Bilhallen i mjölby hade ju en orange exige skm var lhd koverterad förut.

Med din budget finns massor, rhd :)

Kolla på pistonheads där finns en fin ronnie peterson editio type 72
Eller fin fin "sprint" hos will blackham som är en bra säljare.
Eller en fin vit med soft top  :up:
Elise S2 Type 25 - såld
Graf Orlok
Forumveteran

Post by Graf Orlok »

Härligt att höra. Äger själv en 2007 Chrome Orange Exige S på 260hk (kallas oftast MY08 trots att den är gjord 2007, vet inte varför). ENORMT rolig att köra, och hittills inga större problem. Allting är ju på brittiskt vis fastskruvat, så man får ju gå över och dra åt en och annan skruv emellanåt (metaforiskt). Jag brukar just säga att man löser det mesta på den med en mejsel.

Jag kör högerstyrt och ser faktiskt inga som helst problem med det, trots farhågor. Växling kanske inte går lika kvickt och självklart med vänsterhanden, men i övrigt är det bara att tuta och köra! Omkörningar är inga problem då man sitter så nära mitten att man med lätthet kan luta sig över. Enda problemet är när man ska svänga ut på en större väg där påfarten är i lite vinkel. Då är det nästan omöjligt att se om det kommer bilar då hela vägen ligger i döda vinkeln. Jag har en fish-eye-spegel på min vänstra sidospegel för att underlätta lite, men just dessa svängar kräver lite extra.

Ligger som ett strykjärn på vägen och går som ett skott!
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Christopher Zell
Forumberoende

Håller med grafen, enda gången jag upplever rhd som ett smärre problem är just vid luriga påfarter eller rusningstrafik på flerfilig motorväg.
Då är det gött när man kör topless och kan sticka upp huvudet lite :)
Men man hittar en rutin för det också.
Däremot är det inte alltid andra bilar ser en så utgå från att du inte blir sedd. Där är det ju en fördel med en skrikig färg :)
Elise S2 Type 25 - såld
Smeek
Stamgäst

Post by Smeek »

Graf Orlok wrote:Härligt att höra. Äger själv en 2007 Chrome Orange Exige S på 260hk (kallas oftast MY08 trots att den är gjord 2007, vet inte varför). ENORMT rolig att köra, och hittills inga större problem. Allting är ju på brittiskt vis fastskruvat, så man får ju gå över och dra åt en och annan skruv emellanåt (metaforiskt). Jag brukar just säga att man löser det mesta på den med en mejsel.

Jag kör högerstyrt och ser faktiskt inga som helst problem med det, trots farhågor. Växling kanske inte går lika kvickt och självklart med vänsterhanden, men i övrigt är det bara att tuta och köra! Omkörningar är inga problem då man sitter så nära mitten att man med lätthet kan luta sig över. Enda problemet är när man ska svänga ut på en större väg där påfarten är i lite vinkel. Då är det nästan omöjligt att se om det kommer bilar då hela vägen ligger i döda vinkeln. Jag har en fish-eye-spegel på min vänstra sidospegel för att underlätta lite, men just dessa svängar kräver lite extra.

Ligger som ett strykjärn på vägen och går som ett skott!
Grymt! Får man ens plats i bilen 2 st fullvuxna karlar? :) stolarna är väl väldigt nära varandra? Jag har inte bestämt mig än, men lhd verkade vara ungefär samma pris i tyskland men utan samma utbud. Kanske hittade 3 st i UK för rätt pris, sen är ju färgen viktig med :)

Hade varit riktigt kul att se lite bilar i verkligheten. Jag kanske t.o.m hade nöjt mig med en Elise S. Tycker bara att exigen är så jävla snygg med det sluttande taket osv. Att den är lite råare bryr jag mig inte mkt om, även om det inte var nått nämnvärt som jag förstår. Hardtopen är ju klockren.

Ska skriva sen på köpes-tråden tänkte jag om någon vet med sig som ska sälja. Optimala hade ju såklart varit att köpa i Sverige :))
Graf Orlok
Forumveteran

Post by Graf Orlok »

Christopher Zell wrote:... Där är det ju en fördel med en skrikig färg :)
Yup, INGEN som missar en! ;)
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
Graf Orlok
Forumveteran

Post by Graf Orlok »

Smeek wrote:Grymt! Får man ens plats i bilen 2 st fullvuxna karlar? :) stolarna är väl väldigt nära varandra? Jag har inte bestämt mig än, men lhd verkade vara ungefär samma pris i tyskland men utan samma utbud. Kanske hittade 3 st i UK för rätt pris, sen är ju färgen viktig med :)

Hade varit riktigt kul att se lite bilar i verkligheten. Jag kanske t.o.m hade nöjt mig med en Elise S. Tycker bara att exigen är så jävla snygg med det sluttande taket osv. Att den är lite råare bryr jag mig inte mkt om, även om det inte var nått nämnvärt som jag förstår. Hardtopen är ju klockren.

Ska skriva sen på köpes-tråden tänkte jag om någon vet med sig som ska sälja. Optimala hade ju såklart varit att köpa i Sverige :))
Man får plats två fullvuxna, inga problem, men är båda lite kraftiga får man gnugga axlar... Däremot om man är storvuxen OCH upp emot 2 meter kan man få problem att komma i och ur både Elisen och Exigen. Fattar inte hur Jeremy Clarkson klarade det: https://www.youtube.com/watch?v=6mBEgkuEoew, han är ju inte direkt småväxt...

Jag ska försöka ta mig ner till Lotus i Göteborg under sommaren och jag får väl stanna förbi hos dig så får du sukta lite. ;) Eller kom upp i höst på Lotusfestivalen i Västergötland.
 :banana:
Last edited by Graf Orlok on Thu 04 Jun, 2015 13:35, edited 1 time in total.
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
abbe
Forumberoende

Post by abbe »

Smeek wrote: Grymt! Får man ens plats i bilen 2 st fullvuxna karlar? :) stolarna är väl väldigt nära varandra? Jag har inte bestämt mig än, men lhd verkade vara ungefär samma pris i tyskland men utan samma utbud. Kanske hittade 3 st i UK för rätt pris, sen är ju färgen viktig med :)

Jag är 185 cm/90+kg och polaren är 188 cm/95kg och vi hämtade min Elise från England med vinterkläder på oss utan problem. Är du över 195cm ska du inte köpa en Elise/Exige för då får du dåligt plats.

Har både hardtop och softtop. Det är en viss känsla att köra utan tak så det optimala är att ha bägge.
Peter - Elise SC
Smeek
Stamgäst

Post by Smeek »

abbe wrote:
Smeek wrote: Grymt! Får man ens plats i bilen 2 st fullvuxna karlar? :) stolarna är väl väldigt nära varandra? Jag har inte bestämt mig än, men lhd verkade vara ungefär samma pris i tyskland men utan samma utbud. Kanske hittade 3 st i UK för rätt pris, sen är ju färgen viktig med :)

Jag är 185 cm/90+kg och polaren är 188 cm/95kg och vi hämtade min Elise från England med vinterkläder på oss utan problem. Är du över 195cm ska du inte köpa en Elise/Exige för då får du dåligt plats.

Har både hardtop och softtop. Det är en viss känsla att köra utan tak så det optimala är att ha bägge.
Vad kul att du är typ exakt lika stor som mig och din kompis som min :) har faktiskt fått för mig att man har mer plats i lotusen än hondan, och det tror jag nog man har. Är liiiite för lång för hondan för optimal körställning så det har jag faktiskt inte oroat mig för :) bara hur dum jag kommer se ut när jag kliver in och ut!
Smeek
Stamgäst

Post by Smeek »

Graf Orlok wrote:
Smeek wrote:Grymt! Får man ens plats i bilen 2 st fullvuxna karlar? :) stolarna är väl väldigt nära varandra? Jag har inte bestämt mig än, men lhd verkade vara ungefär samma pris i tyskland men utan samma utbud. Kanske hittade 3 st i UK för rätt pris, sen är ju färgen viktig med :)

Man får plats två fullvuxna, inga problem, men är båda lite kraftiga får man gnugga axlar... Däremot om man är storvuxen OCH upp emot 2 meter kan man få problem att komma i och ur både Elisen och Exigen. Fattar inte hur Jeremy Clarksson klarade det: https://www.youtube.com/watch?v=6mBEgkuEoew, han är ju inte direkt småväxt...

Jag ska försöka ta mig ner till Lotus i Göteborg under sommaren och jag får väl stanna förbi hos dig så får du sukta lite. ;) Eller kom upp i höst på Lotusfestivalen i Västergötland.
 :banana:
Okejokej, nee jeremy är inte direkt kortväxt :)

Båda dem alternativen låter riktigt bra :) hade varit grymt kul att se i verkligheten. Hojjta till här bara om det skulle bli av! :)
Post Reply