Däck lite snabbt..

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Ser
Användare

Däck lite snabbt..

Post by Ser »

La in en tråd i köpes, men tänkte att någon kanske kikade här före....  :wave:

Lite panik, behöver max TW180 däck till en Exige till Mantorp på söndag. Hyra låna köpa ersätter med nya?!
Helst i dimensionerna 235/40 -17 och 205/45 -16

Blev lovad leverans men icke sa nicke....

Ring, maila om det finns några idéer kvickt
Med vänlig hälsning,
Stefan Ericsson
070-2217980
Stefan
oodsell
Ordförande i Lotusklubben

Re: Däck lite snabbt..

Post by oodsell »

Jag har inga däck att erbjuda, men tror att det är TW min 180 som du ska ha? Dvs du får inte ha för mjuka däck i den klass (Club?) du ska åka?

Ralphs Däck i Trollhättan brukar ha mycket på lager.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Ter
Forumberoende

Post by Ter »

Ska du köra Time Attack Festival? Är det klassen under R-däck då eller?
Ser
Användare

Post by Ser »

Japp, korrekt på båda. Ska vara "gatdäck" och tanken var mantorp på söndag.

Ralph var hjälpsam, men det är ju lite udda med min TW 180 och inte ett helt vanligt gatdäck. Verkar va omöjligt att få någon att skicka direkt från lagren i Europa.
Stefan
Ter
Forumberoende

Post by Ter »

Är det inte Toyo som bytte sina TW120 till TW180 när någon serie i USA hade samma krav? Jag har i alla fall 888 samt Federal RSR 595 på fälg liggandes men det hjälper nog dig inte tyvärr.

Kommer åka ner på söndag och kika så får heja lite xtra på dig då :)
oodsell
Ordförande i Lotusklubben

Post by oodsell »

Jomen Tread Wear över 180 är just vanliga gatdäck. TW under det är mest R-däck. Vanliga gatdäck ligger oftast mellan 200-400 vilket innebär att de har hårdare gummi och håller längre, men ger inte lika bra grepp vid bankörning. Men alla gatdäck är inte märkta med TW då det är ett amerikanskt krav.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Ser
Användare

Post by Ser »

Toyo har flera varianter på R-däck, och en variant som ligger på 180, dock inte 888 däcket tror jag nog. Det finns två versioner av Federalerna: 595 RS och 595 RS-R. De har samma mönster men RS har treadwear 180 medan RS-R har treadwear 140. Andra "nästan R-däck" är : (Klippt från rejsa)
Yokohama AD08R (TW 180)
Kumho Ecsta XS KU36 (TW 180)
Nankang NS2-R (TW 180, finns även med TW 120)
Bridgestone Potenza RE002 Adrenalin (TW 220)

Det går säkerligen att hitta helt vanliga gatdäck. Där brukar TW ligga på 300+ men det känns inte riktigt ok. Varken konkurrenskraftigt eller helt säkert om man överkör ett sådant däck.

Normalt sett åker jag Kumho V70 med TW 50. Gillar det däcket, men det är ju absolut inte ett gatdäck.

Så Ter, kika på märkningen på dina däck, har du TW 180 så får du ett helt nytt set tillbaka om jag får låna dom  :wave:

Hittar jag inga däck åker jag nog inte ens dit tyvärr. Då blir det annat banåka i helgen. Jagade i vilket fall hem trevliga bromsar och vägde in bilen idag. Mycket sugen på att testa Frenobromsarna och om luftfiltret kan ge något mer laddtryck.
Stefan
Ter
Forumberoende

Post by Ter »

Ser wrote:Toyo har flera varianter på R-däck, och en variant som ligger på 180, dock inte 888 däcket tror jag nog. Det finns två versioner av Federalerna: 595 RS och 595 RS-R. De har samma mönster men RS har treadwear 180 medan RS-R har treadwear 140. Andra "nästan R-däck" är : (Klippt från rejsa)
Yokohama AD08R (TW 180)
Kumho Ecsta XS KU36 (TW 180)
Nankang NS2-R (TW 180, finns även med TW 120)
Bridgestone Potenza RE002 Adrenalin (TW 220)

Det går säkerligen att hitta helt vanliga gatdäck. Där brukar TW ligga på 300+ men det känns inte riktigt ok. Varken konkurrenskraftigt eller helt säkert om man överkör ett sådant däck.

Normalt sett åker jag Kumho V70 med TW 50. Gillar det däcket, men det är ju absolut inte ett gatdäck.

Så Ter, kika på märkningen på dina däck, har du TW 180 så får du ett helt nytt set tillbaka om jag får låna dom  :wave:

Hittar jag inga däck åker jag nog inte ens dit tyvärr. Då blir det annat banåka i helgen. Jagade i vilket fall hem trevliga bromsar och vägde in bilen idag. Mycket sugen på att testa Frenobromsarna och om luftfiltret kan ge något mer laddtryck.
Mina är RS-R tyvärr :/
Post Reply