Hej!
Har nu justerat insugkammen för att ge något mer förtändning och fått en ännu piggare motor. Maxeffekten är något högre och kommer nu vid 6500 varv och motorn känns även sportigare. Inga problem med spikningar och jag fick faktiskt en stabil tomgång på köpet. Eftersom som marknaden är svag för Eliser så blir ni förövrigt inte av med mig så lätt.
Tills nästa säsong vill jag dock ha en 180-200 hkr om jag skall ha kvar bilen. Finns det någon i klubben som har en motor med rejält med effekt och vilka väger kan man gå?
Jaghar själv hygglig koll och har sett att b la VHPD toppar med trottlebodies verkar bra, men det är mycket reklam ute på nätet och även i den forna kolonilamakten kan man vara rätt så generös med sanningen..
så vem kan detta i klubben och finns det någon som kör med 180 hkr eller mer idag?
Man får aldrig nog - konstigt med sant!!
Jag antar att du vet det mesta. Körde på Spa i tisdags med Seloc och Ian Wilson S1 med Honda motor är fruktansvärt snabb. Snackade med Guy på Nitron Racing Systems i förr förra veckan och han berättade att de nu sätter upp två Eliser (en för racing) med Ford Mondeos 2 liters Duratec motor. De hoppas kunna sälja hela kittet inkl motor för ca 5000 pund, vilket är halva priset av Honda-kittet.
Då får du 225-280 bhp med mkt god hållbarhet. 200 bhp i Rover motorn kräver renovering ganska ofta för att hålla. Jag låg bakom the Bird med 225 bhp på Folembray i somras när vevaxeln gick rakt igen blocket!!!
Slå Guy en signal på Tel: +44 (0)1993 849449 och du kan bli en av de första!!!
Tack för tipset, det låter helt i min smak!
Låter väldigt intressant detta med en Durattecmotor. Jag har hört b la från den kille som portade min motor att det var inget probelm att få ut över 200 hkr ur Duratec-motorn med en vanlig portning. Den har helt andra förutsättningar än Rovermotorn pg av man kan generera ett helt annat flöde. Hur mycket mer tror du att den väger och fick du någon hint om när dom kommer att börja sälja kittet?
Ps var inne på deras hemsida men hittade inget - verkade vara stötsämpare mest - är detta ett projekt vid sidan av tro?
Jag minns inte helt men jag var överraskad av vikten ca 110 kg tror jag han sa. Hondan är 137 kg och K-motorn ca 97 (93?) kg.
Racingbilen de byggde skulle ha ca 280 bhp, men använder då kompressor. Gatbilen ca 200 bhp.
Jag vägde in min bil i fredags när vi gjorde geo för mina nya Nitron stötdämpare. Den vägde 751 kg utan förare och med full tank (820 kg med 70 kg förare).
Jag har ingen känsla av att vikten på Honda S1an har någon betydelse. Ian Wilson jagade en Ferrari Modena Stradale hela dagen på Spa utan att han kunde skaka av Elisen. Måste ha varit frusterande för Ferrari föraren
CAIC wrote:Jag vägde in min bil i fredags när vi gjorde geo för mina nya Nitron stötdämpare. Den vägde 751 kg utan förare och med full tank (820 kg med 70 kg förare).
Lite off topic, men Cai....är inte vikten lite högre än vad du förväntat dig? Trodde S1 vägde mindre, dessutom med lite viktbesparande detaljer. Har du alubromsar?
Nej, vikten var väntad ev lite lägre än jag trodde, men jag har inget extra i bilen. Jag tror mitt grenrör och avgasrör är lite tyngre än standard. Däcken är lite bredare.Vikten var med full tank dvs du kan dra av ca 18 kg (till halv tank).
Jag tror inte att det rullar många S1 gatbilar med vikt understigande den som min har.
Kul att få lite ny input i mailgruppen. Vad ligger det för kostnad i att uppgradera dämparna som du nämner, tänk - toppvägghållning och 280 hkr då tror jag att tom att man kan matcha Radical SR3...
Blir nog svårt att få den besiktigad i Sverige dock.
Duratecmotorn låter helt i min smak. Kanske man kan köpa en begagnad motor från krockskadad bil i SVerige och komplettra med Nitron byggsats och så några timmar hemma i verkstan.
Dämparna kostar 850 pund plus 17,5% moms. Jag trodde att det var lätt att få igenom ombyggda bilar i Sverige jmf med här i Belgien. I Frankrike är det omöjligt!
Det var många Radical på Spa i tisdags och jag tror aldrig en Elise kan hålla emot. Radicalens "downforce" kan inte åstakommas med Elisens form.
Att skaffa Duratec motorn själv och bara köpa monteringskittet från Nitrons verkar mkt lockande. Vi får väl se om de säljer detta utan motorn.