DRB-Hicom letar partner/köpare

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

DRB-Hicom letar partner/köpare

Post by Stefan_A »

Enligt uppgifter som börjat cirkulera på nätet är Lotus ägarbolag DRB-Hicom på jakt efter nya ägare till Proton och Lotus. PSA Group, Suzuki och Renault skall ha blivit tillfrågade.

http://www.autocar.co.uk/car-news/indus ... any-proton

http://www.thestar.com.my/business/busi ... om-proton/

http://www.di.se/nyheter/lotus-agare-friar-till-psa/

Personligen hade jag gärna sett Toyota som ägare. Etablerade kontakter sedan många år när det gäller motorer och växellådor. Ingen uppenbar intern konkurrens och ett bra komplement till Lexus. Dessutom skulle det förhoppningsvis ta död på det galna SUV-projektet.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
Per Mo
Forumveteran
Posts: 462
Joined: Tue 04 Oct, 2011 21:43
Location: Västerås
Contact:

Re: DRB-Hicom letar partner/köpare

Post by Per Mo »

Men om Renault köper kanske det står Lotus på Red Bulls F1-motorer i framtiden istället för TAG Heuer. :-D
Pelle Mohlin

Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20?? :steer:
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017  :race:
BMW Z3 2.8 2003-2011  :race:
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: DRB-Hicom letar partner/köpare

Post by Stefan_A »

Efter många spekulationer fram och tillbaka verkar nu Geely var en het kandidat. Affären skall offentliggöras under dagen: http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... pa-proton/

https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... ake-proton

https://www.ft.com/content/19c854fc-3fc ... f963e998b2
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: DRB-Hicom letar partner/köpare

Post by Stefan_A »

Med tanke på att Helgonet precis gått bort så vore det kanske passande med en modern P1800, baserad på Evora-chassiet? Eller att den omtalade Lotus-SUV'en baseras på XC60 istället för något annat :-D

Lite klurigt att försöka begripa den nya ägarstrukturen men det klarnar väl så småningom. Lite fler länkar för den som vill läsa lite;

https://www.reuters.com/article/us-prot ... SKBN18K0HE

https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... ake-proton

http://abcnews.go.com/Business/wireStor ... n-47601440

https://www.topgear.com/car-news/chines ... ught-lotus

Det låter onekligen lovande med följande uttalande från Daniel Li Donghui (Geely executive vice president)
"Reflecting our experience accumulated through Volvo Car's revitalization, we also aim to unleash the full potential of Lotus cars."
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: DRB-Hicom letar partner/köpare

Post by oodsell »

Jag var på ett event på Volvo Cars idag då anställda (och f d anställda) tar med sig sina entusiastbilar och ställer ut dem under lunchen. Självklart var affären mellan Geely och Lotus ett kärt samtalsämne och det var bara glada miner. Man hoppas ju att Geely behandlar Lotus på ungefär samma sätt som de har hanterat Volvo, dvs stor självständighet och att behålla utveckling och produktion på nuvarande plats.

Lite oväntat så stötte jag på klubbens förre kassör Daniel. Det visade sig att han numera flyttat till Göteborg och jobbar på Volvo Cars finansavdelning, så han hade lite "inside information" om affären. Som vanligt lite komplicerat med ägande i olika bolag, men jag tycker det verkar lovande för Lotus, Geely och Volvo. Och bli inte förvånade om det om några år finns lätta aluminiummotorer från Volvo i Lotusbilarna. Daniel hade tyvärr inte med sin unika Exige S1 då den står hos Morgan i Stenkullen för byte av kamrem, men man kan ju hoppas att den kommer ut på vägarna igen snart!
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
silke
Forumveteran
Posts: 579
Joined: Sat 01 Sep, 2007 09:38
Location: Göteborg
Contact:

Re: DRB-Hicom letar partner/köpare

Post by silke »

oodsell wrote:Jag var på ett event på Volvo Cars idag då anställda (och f d anställda) tar med sig sina entusiastbilar och ställer ut dem under lunchen. Självklart var affären mellan Geely och Lotus ett kärt samtalsämne och det var bara glada miner. Man hoppas ju att Geely behandlar Lotus på ungefär samma sätt som de har hanterat Volvo, dvs stor självständighet och att behålla utveckling och produktion på nuvarande plats.

Lite oväntat så stötte jag på klubbens förre kassör Daniel. Det visade sig att han numera flyttat till Göteborg och jobbar på Volvo Cars finansavdelning, så han hade lite "inside information" om affären. Som vanligt lite komplicerat med ägande i olika bolag, men jag tycker det verkar lovande för Lotus, Geely och Volvo. Och bli inte förvånade om det om några år finns lätta aluminiummotorer från Volvo i Lotusbilarna. Daniel hade tyvärr inte med sin unika Exige S1 då den står hos Morgan i Stenkullen för byte av kamrem, men man kan ju hoppas att den kommer ut på vägarna igen snart!
Det var riktigt roligt att ses i onsdags Olle, var längesen senast! Skoj att även få se ditt senaste inköp. Riktigt fin bil, jag har alltid varit svag för bilar i skrikiga färger. :-D Skulle inte säga att jag har någon inside information om affären däremot har jag såklart följt rapporteringen med stort intresse då jag jobbar på Volvo och brinner för Lotus! Tycker att artiklen från Bloomberg nedan summerar det ganska väl. Kortfattat så ser det ut som att Geely Holding köper 49,9% av Proton samt 51% av Lotus, både Proton och Lotus blir därmed koncernsyskon med Volvo Cars, Geely Auto samt London Taxi under Geely Holding paraplyt.
China's Geely to Acquire Stake in Malaysian Carmaker Proton (2)
2017-05-24 08:39:40.584 GMT


By Bloomberg News
(Bloomberg) -- Chinese billionaire Li Shufu’s Zhejiang
Geely Holding Group agreed to acquire a 49.9 percent stake in
unprofitable carmaker Proton Holdings Bhd. from Malaysian
conglomerate DRB-Hicom Bhd.
Geely will also buy a 51 percent stake in British sports-
car maker Lotus Cars from Proton and the two parties expect to
sign a final agreement before the end of July, the Chinese
company said Wednesday. DRB-Hicom is still negotiating on the
transaction price for stake in Proton, after reaching agreement
on a ballpark figure, Group Managing Director Syed Faisal Albar
said at a press conference in Putrajaya.
The Chinese automaker, which bought Sweden’s Volvo Cars in
2010, said the pact lays the foundation for it to explore
synergies with Proton and Lotus in areas such as research and
development, manufacturing and marketing. Geely will seek to
transform the two carmakers, and aims to build Proton into the
most competitive brand in Malaysia and a leading nameplate in
Southeast Asia.
“With Proton and Lotus joining the Geely Group portfolio of
brands we strengthen our global footprint and develop a
beachhead in Southeast Asia,” Chief Financial Officer Daniel Li
said in the statement. “We also aim to unleash the full
potential of Lotus Cars and bring it into a new phase of
development, thanks to our experience accumulated through Volvo
Car’s revitalization.”
Proton, controlled by Malaysian tycoon Syed Mokhtar Al-
Bukhary’s DRB-Hicom, was set up in 1983 by former Prime Minister
Mahathir Mohamad to steer the Southeast Asian nation’s
industrialization plan. The deal marks the end of a lengthy sale
process for the carmaker, which had to seek a foreign partner as
part of conditions for a government rescue loan. For Geely, the
purchase comes about seven years after it bought Volvo Cars from
Ford Motor Co. for $1.5 billion.

Asean Opportunity

An investment “would allow Geely to move into the Asean
market efficiently with a ready-made after-market network, which
otherwise would take years,” said Jochen Siebert, the Singapore-
based managing director of JSC Automotive Consulting, referring
to the grouping of Southeast Asian nations. “Li Shufu probably
knows that the European, U.S., Japanese and Korean markets are
not good targets for a new player, while Asean could become the
next big thing.”
For a story on Mahathir’s plan to turbocharge Malaysia with
Proton, click here.
Proton has two factories in Malaysia -- one in Shah Alam
and the other in Tanjung Malim -- with a combined capacity to
build 350,000 vehicles a year. DRB-Hicom said in a February
statement that a new partner would help improve the utilization
rate at the Tanjung Malim plant.
The Malaysian carmaker will get Geely’s Boyue sport utility
vehicle platform as well as get access to the Chinese group’s
design studios, Li said.

Lotus Deal

Lotus Cars, known for its lightweight chassis technology,
may help Geely in meeting stringent fuel-economy rules set to
kick in over the next few years. In 2012, Proton bought car
engine technology from state energy company Petroliam Nasional
Bhd. when it was involved in motor sports.
While Geely will own a majority stake in Lotus Cars, Etika
Automotive will hold 49 percent of the British carmaker, said
Syed Faisal. DRB-Hicom’s selling Lotus for 100 million pounds
($130 million) with each paying proportionately, he said. Etika
Automotive is controlled by Syed Mokhtar.
Geely was advised by HSBC Holdings Plc, DRB-Hicom by
Mohammed Rashdan’s QuantePhi Sdn Bhd. and Proton by The Boston
Consulting Group.
When DRB-Hicom privatized the carmaker in 2012 after buying
a 43 percent stake from state-owned investment firm Khazanah
Nasional Bhd., the deal valued Proton at 2.8 billion ringgit.
With sales flagging, Malaysia’s government stepped in April 2016
to make a 1.5 billion ringgit loan to the carmaker, which
allowed it to avoid defaulting on obligations to suppliers. The
agreement came with a rider that Proton find a major new
investor to put it on a more sustainable financial footing.
Geely will help repay Proton’s loan from the government as
part of the deal, Malaysia’s Second Finance Minister Johari
Abdul Ghani said at the press conference in Putrajaya.

--With assistance from Shamim Adam, Siddharth Philip and Ania
Nussbaum.

To contact Bloomberg News staff for this story:
Choong En Han in Kuala Lumpur at echoong6@bloomberg.net;
Tian Ying in Beijing at ytian@bloomberg.net;
Vinicy Chan in Hong Kong at vchan91@bloomberg.net
To contact the editors responsible for this story:
Chua Kong Ho at kchua6@bloomberg.net
Subramaniam Sharma
Hoppas ni får det bra på Knutstorp imorgon, ser ju uppenbarligen ut som att ni har vädergudarna med er. Fortfarande en liten chans att jag kommer ner och tittar, hade varit skoj!
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: DRB-Hicom letar partner/köpare

Post by Nillet »

Det påstås att det läckt lite patentskisser på SUV:en...
https://autorai.nl/lotus-suv-patentfotos/
Med hjälp av google-translate:
https://translate.google.com/translate? ... edit-text=
Image
Image
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: DRB-Hicom letar partner/köpare

Post by Nillet »

Lite kött på benen om SUV:en och annat.
http://europe.autonews.com/article/2018 ... /180319865
- Utvecklingen av SUV:en pågår
- Den kommer om ca 4 år
- Det är inte bestämt var den skall produceras, troligen i Kina
- SUV:en är medelstor eller stor, inte liten.
- 300 skall anställas, framför allt på Lotus Engineering
- Geely har sagt JA till 2 nya sportbilar, mer information kommer om 5 månader
- De nya sportbilarna kommer ut ca 2020
User avatar
Jocke_D
Stamgäst
Posts: 30
Joined: Thu 10 Dec, 2015 08:41
Contact:

Re: DRB-Hicom letar partner/köpare

Post by Jocke_D »

Mer, lite avvikande uppgifter, från Teknikens värld.

http://teknikensvarld.se/lotus-suv-bygg ... rm-601439/
Speedster - kompressor mm
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: DRB-Hicom letar partner/köpare

Post by Nillet »

SUV:en påstås ha siktats vid Heathel.
https://www.motor1.com/news/356257/lotu ... ule-spied/
OBS! Skalet har identifierats som en Lynk & Co 02 men bilderna bakifrån avslöjar att det är en "testmula" (Lotus SUV gissar man på).
Image
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: DRB-Hicom letar partner/köpare

Post by oodsell »

Det är säkert en mula. Den är förlängd med en bredare B-stolpe än på Lynk&Co. Om de hade gjort en del av B-stolpen svart så hade man inte sett det så tydligt.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests