Jag undrar om det är någon på detta forum som kan dela med sej av sina erfarenheter av Esprit S2?
Det är så att jag bestämt mej för att köpa min första Lotus... jag har läst allt jag kommit över om dessa fantastiska bilar både på nätet och i bokform.
Mitt intresse bygger i grunden på "retro"-känslan man får samt ett allmänt intresse av Lotus som märke och F1-framgångarna på 70-talet, därför lurar jag på att försöka komma över en S2:a eftersom den känns/är mer 70-tal än S3 och Turbo. Har förstått att det kan vara lite mer strul o jobb att hålla en S2:a igång. Borde jag glömma detta med S2 och sikta in mej på en S3 eller rent av en Turbo istället?? För mej är det viktigt att bilen representerar ett stycke 70-tals sportvagns-historia och kan därför acceptera bilens något sämre prestanda (?), men samtidigt får det inte vara så mycket strul så att den aldrig kommer ur garaget....
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
Det är väl inte till förmån för nåt annat än en annan Lotus hoppas jag...
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
Jag har en S2:a som jag har ägt i snart tre år. Jag har endast blivit strandad en gång med bilen på de ca 1200 mil som jag har hunnit köra och då berodde det på ett dåligt laddat batteri och en generator som inte var som den skulle (den är renoverad nu).
Detta betyder dock inte att bilen har varit problemfri. En gammal Lotus, som en Esprit från 70-talet, kräver nog att man kan meka lite själv. Bland det första jag köpte efter att ha hämtat bilen var en verkstadsmanual och den har kommit till god nytta.
De tidigare Esprit-modellerna har en del egenheter som ändrades i och med S3:an. En av dessa är att bakvagnsupphängningen inte har några övre länkarmar (allt för den låga viktens skull) utan drivaxlarna, som är fasta i längd, har fått denna uppgift (som på en Europa). Detta betyder att drivknutarna och lagren i differentialen utsätts för en hel del påfrestning vid kurvtagning, acceleration och inbromsning.
Själv upptäckte jag att just lagren i diffentialen hade blivit glappa i slutet av förra sommaren. Eftersom lådan dessutom läckte olja bestämde jag mig för att plocka ur den och lämna den hos Bennets för renovering. Denna är nu slutförd och om några veckor hoppas jag att bilen är i körbart skick igen (med ny koppling dessutom). Detta var den största reparation jag varit tvungen att låta genomföra.
Motorn i S1 och S2 är på två liter istället för 2,2 liter i S3:an. Min motor renoverades för ca fem år sedan och har alltid fungerat klanderfritt. Lotus 907-motor (vilket S1 och S2 har) och 912-motor (S3) anses allmänt för att vara driftsäkra och hållbara om de bara sköts om på rätt sätt.
Elsystemet kan vara en källa till problem. Bland annat saknar helljusen relä vilket innebär att all strömmen måste gå igenom strömbrytaren i instrumentpanelen. När kontaktytorna har korroderat i 25 år uppstår värme och kanske i värsta fall behov av brandsläckare. Jag har dock stävjat detta genom att montera ett relä och dragit en ny matarkabel. De flesta elproblem beror annars på dålig jordning eftersom det är plastkaross och all jordning måste ske genom sladdar till chassit.
Chassit är inte galvaniserat på S2:an till skillnad ifrån S3:an. Mitt eget chassi är i fint skick och rejält rostskyddat. Jag har dock hört talas om att man blivit tvungen att byta chassit på en del bilar som gått i ur och skur och kanske på saltade vägar.
Körmässigt tror jag att en S2:a och en S3:a är ganska lika. En S3:a är nog tystare och mer vibrationsfri eftersom drivlinan inte behöver vara en del av hjulupphängningen. Å andra sidan känns S2:an mer som en racerbil på grund av detta. I vilket fall som helst tycker jag att min S2:a är mycket rolig att köra och den har verkligen en fantastisk väghållning.
För övrigt kan nämnas att min bil snart kommer att bli till salu (kanske till förmån för en Elise). Jag skall bara montera några gummibussningar (som jag väntat länge på) och serva den (inklusive ny kamrem).
Skicka gärna ett mail om du har frågor.