Elise trimning

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Fredric
Forumberoende

Elise trimning

Post by Fredric »

Har nyligen köpt mig en Elise S2-01 med vissa modifieringar. Den skall ge c:a 150 hk. Nu har jag börjat kolla runt på lite nya trimgrejor. Det finns en firma som heter PTP i England och dom verkar vara mycket seriösa. Det finns ett kit som garanterar 170hk. Några av prylarna jag har ingår i kitet och då kan jag plocka bort dom och på så sätt komma ner i pris. Trots det så är det rätt dyrt, ca 32 500:- levererat i Sverige. Är det någon som har köpt liknande kit och har några erfarenheter att dela?
Har idag Piper 270 fastroad kammar som jag inte kan använda. Finns det någon som är intresserad av att köpa till en billig peng?
Guest

Post by Guest »

Hej, och välkommen till forumet. Hoppas att du även går med i Lotusklubben.

Jag förmodar att det är du som köpt Staffans gamla bil.

PTP är som sagt väldigt seriösa. Själv skulle jag i första hand vända mig till dem. Prata med Simon Watts.

Du kan dessutom kolla Dave Andrews, på http://www.dvapower.com/ ska vara väldigt duktig.

Till min gamla handlade jag flera gånger av PTP, men också av Geary på Eliseparts, http://www.eliseparts.com/ kan verkligen rekommendera deras Quick-Shifter och Gear Linkage kit.
Guest

Post by Guest »

Kolla också med Owen på http://www.race-speed.com/
Fredric
Forumberoende

Elisetrim

Post by Fredric »

Jovisst är det den bilen jag köpt! Tredje gången gillt för mig i Lotusklubben. Har tidgare haft en Europa S2 och för några år sedan en alldeles fantastisk Elite-61 i tävlingstrim.
Håller med om att PTP verkar seriösa och kunniga. Vore ändå kul att höra om det finns någon som moterat grejorna i Sverige?
Guest

Post by Guest »

Jag hade PTP/ITG Induction kit, Janspeed sportkat & avgas, vilket jag köpt på PTP. Om jag kommer ihåg rätt så har du exakt samma grejor på din.
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Hej !

Kan vara värt att observera att enligt Elise BBS diskussionssida så är PTP ökanda för att ha dålig kundservice. Dessutom för att ofta överskatta de prestanda som deras kit ger. Blir ibland lite komiskt på BBS:en, för så fort någon skriver något om PTP så väller det in hat-mejl. PTP har tydligen genom åren skaffat sig ett antal mycket missnöjda kunder.
Själv har jag bara begränsad erfarenhet av dom. Men det jag har sett får mig att undra. Fast som alltid är det svårt att veta vems felet egentligen är.

Hälsningar
Lasse H
Hörby
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Fredric
Forumberoende

Post by Fredric »

Tack för synpunkterna. Har skickat förfrågningar till några olika firmor ang trimkit och PTP har varit i särklass mest seriösa och utförliga i sina svar.
Har kollat på de två olika växel kiten. Behöver man båda?
Guest

Post by Guest »

Fredric wrote:Har kollat på de två olika växel kiten. Behöver man båda?
Ja, skulle rekommendera båda. Viktigast är gear linkage kit.

För övrigt rekommenderar jag alla som äger en Elise att köpa kittet från eliseparts.com
Fredric
Forumberoende

Post by Fredric »

Nu är växelkitet beställt! Skall bli kul att prova om det blir någon skillnad. Var det jobbigt att montera?
Guest

Post by Guest »

Fredric wrote:Nu är växelkitet beställt! Skall bli kul att prova om det blir någon skillnad. Var det jobbigt att montera?
Kan lova att det är VÄLDIGT stor skillnad. Känns som en helt ny växellåda. Det är extremt viktigt att monteringsinstruktionerna följs exakt. Det är nog relativt lätt att montera om man är lite händig. Vi monterade det på två bilar samtidigt, min gamla och en Exige. Om du inte kan meka så behöver du nog hjälp av någon mer kunnig, och som sagt, följ instruktionerna till punkt och pricka.
Last edited by Guest on Thu 17 Jun, 2004 12:14, edited 1 time in total.
Guest

Post by Guest »

Guest

Post by Guest »

Fredric, du kanske också ska se över beläggen på bromsarna. Läs denna tråd viewtopic.php?t=510
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Peter !

Idag satt jag i din "gamla" bil. Ryckte lite grann i växelspaken, som visst är kortare än originalpinnen ? Får ju ingen riktig känsla för hur lådan fungerar efter bytet till Eliseparts kit när bilen står stilla i utställningshallen. Ska fråga Wendels om man kan få povköra. Fast egentligen är jag kanske inte missnöjd med det jag har. Min vxl-låda är ganska så lättväxlad. Fast bra kan ju bli bättre.

Journalist och fotograf från Automobil var där idag och provkörde i ett par timmar 111 R. Bilder togs ur alla tänkbara vinklar. Ska bli ett tämligen stort reportage i ett kommande nummer i tidningen. Båda var uttryckligen mycket nöjda efter provkörning. Dom hade "förmånen" att få köra bilen både i sol och regn. Dom uppskattade precis samma saker som tidigare kommenterats på denna sida.

Hälsningar

Lasse H
Hörby
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Post Reply