Rätt däck till fälgarna?
Rätt däck till fälgarna?
Någon här som hittat någon slags tabell på internet över vilka däcksbredder som är lämpliga till olika fälgbredder? Jag har skaffat fälgar som är 15X7 fram och 15X8,5 bak och funderar lite över olika däcksval.
- EXCEL,PATRIK.
- Forumveteran
Lite hjälp kan man få på http://www.dack.tk/ Det är en sida som på ett lätt sätt ger en hänvisning om vad som passar i storlek men är lite osäker på om den tar hänsyn till fälgbrädden
Må gott
Patrik
Må gott
Patrik
Man skulle ju kunna räkna om från tum till mm och sen ta den
däcksbredd som ligger närmast. Då har man ju ett utgångsläge!
dvs:
7,0 tum = 178 mm = 175 däck
7,5 tum = 191 mm = 195 däck
8,0 tum = 203 mm = 205 däck
8,5 tum = 216 mm = 215 däck
9,0 tum = 229 mm = 225 däck
Den här är väl inte så dum heller:
http://toy4two.home.mindspring.com/tire.html
däcksbredd som ligger närmast. Då har man ju ett utgångsläge!
dvs:
7,0 tum = 178 mm = 175 däck
7,5 tum = 191 mm = 195 däck
8,0 tum = 203 mm = 205 däck
8,5 tum = 216 mm = 215 däck
9,0 tum = 229 mm = 225 däck
Den här är väl inte så dum heller:
http://toy4two.home.mindspring.com/tire.html
Hans Carlsson, Lotus Elite 1980
Tack för länkarna! Jag fick dock inte Patriks att funka, men jag hittade en egen, www.bigwheels.net där man fick fram rekommendationer på fälgbredder om man sökte på olika däck.
Hans, jag tror inte att man kan göra så, att man bara omvandlar från tum till mm. Jag har fått förklarat för mig av däckskillar att man mäter fälgbredd från fälgens innerkant till däckets monterinsdike innanför ytterkanten. Det blir nog nästan en tum mindre på mina fälgar än om jag mäter från kant till kant. Alltså ska man helst ha ett däck som är lite bredare i mm än vad fälgen är i tum.
Jag skrev förresten fel igår, mina bakfälgar är 15X9. Jag tror att det får bli 15/50/225-däck på dem. 235 hade nog varit bättre, men jag hittade inte några sådana 15-tummare. 15/35/245 finns, men de tar nog i skärmkanten och lägger mer påfrestning på hjulupphängningen. Fram blir det 205 brett i 50 el. 55-profil. Vad har du för däcksdimensioner Hans, du hade väl 8 tum brett fram och 9 bak?
/Rikard
PS. Jag har skickat ett meddelande till dig Patrik ang. mina fälgäventyr
ds.
Hans, jag tror inte att man kan göra så, att man bara omvandlar från tum till mm. Jag har fått förklarat för mig av däckskillar att man mäter fälgbredd från fälgens innerkant till däckets monterinsdike innanför ytterkanten. Det blir nog nästan en tum mindre på mina fälgar än om jag mäter från kant till kant. Alltså ska man helst ha ett däck som är lite bredare i mm än vad fälgen är i tum.
Jag skrev förresten fel igår, mina bakfälgar är 15X9. Jag tror att det får bli 15/50/225-däck på dem. 235 hade nog varit bättre, men jag hittade inte några sådana 15-tummare. 15/35/245 finns, men de tar nog i skärmkanten och lägger mer påfrestning på hjulupphängningen. Fram blir det 205 brett i 50 el. 55-profil. Vad har du för däcksdimensioner Hans, du hade väl 8 tum brett fram och 9 bak?
/Rikard
PS. Jag har skickat ett meddelande till dig Patrik ang. mina fälgäventyr
Rikard wrote:jag tror inte att man kan göra så, att man bara omvandlar från tum till mm.
Nej - det duger ju bara som nån form av utgångspunkt av beräkning för hur stor skillnad det borde vara i däcksbredd mellan olika fälgar. Men tittar man på Bigwheels-siten så stämmer deras max-rekommendation på fälgbredd ruggigt bra med min lista ovan.
Jo, och däcken är 205/50 VR 15 och 225/50 VR 15.Rikard wrote: Vad har du för däcksdimensioner Hans, du hade väl 8 tum brett fram och 9 bak?
Hans Carlsson, Lotus Elite 1980
- EXCEL,PATRIK.
- Forumveteran
Jag kör på en storlek större än vad som är orginal 225-50-15, mot standard 215-50-15. det gör jag på orginalfälgar men killarna på däckfirman menade att det nog var vad som gick att få på dem. Orginal speedline7Jx15.
Så det går att ha lite bredare däck utan att byta fälgar och någon skillnad på väghållningen har jag inte märkt, bilen är lika underbar att köra som innan.
Må gott
Patrik
Så det går att ha lite bredare däck utan att byta fälgar och någon skillnad på väghållningen har jag inte märkt, bilen är lika underbar att köra som innan.
Må gott
Patrik