
Min nya bil, Elise 111R
- Cartman
- Forumberoende
- Posts: 118
- Joined: Tue 15 Jul, 2003 12:20
- Location: Stockholm, Sweden
- Contact:
Tackar ödmjukast för den grundliga förklaringen. 

Kalle, bara ytterligare en wannabe som ÄLSKAR Elise.
www.oldgents.com
www.oldgents.com
Cartman och Peter !
Visst är det väl så att Fed Elise har Speedsterns ratt samt vissa inredningsdetaljer (på instrumentbrädan) ?
Performance paketet låter mycket som Lotus Sport Suspension, exklusive ställbar, kraftigare krängningshämmare.
Hälsningar
Lasse H
Hörby
Visst är det väl så att Fed Elise har Speedsterns ratt samt vissa inredningsdetaljer (på instrumentbrädan) ?
Performance paketet låter mycket som Lotus Sport Suspension, exklusive ställbar, kraftigare krängningshämmare.
Hälsningar
Lasse H
Hörby
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Ej över 4500 varv de första 100 milen. Därefter kan du varva ur bilen, men du ska inte köra för fullt förrän efter första servicen, vilken ska göras mellan 150 och 250 mil.
Har du beställt en bil?
Från manualen
"For the first 600 miles, use no more than moderate throttle openings (about half of the available accelerator pedal travel) and do not run the engine continously at engine speeds over 4500 rpm. Occasional short burst at wider throttle and higher rpm will be beneficial, as will a constantly changing cruising speed and making full use of the gearbox. [...] After 600 miles have been covered, full throttle and/or maximum rpm may be used for short periods, but not until the 'After Sales' service ths been carried out should full vehicle performance be exploited".
Har du beställt en bil?
Från manualen
"For the first 600 miles, use no more than moderate throttle openings (about half of the available accelerator pedal travel) and do not run the engine continously at engine speeds over 4500 rpm. Occasional short burst at wider throttle and higher rpm will be beneficial, as will a constantly changing cruising speed and making full use of the gearbox. [...] After 600 miles have been covered, full throttle and/or maximum rpm may be used for short periods, but not until the 'After Sales' service ths been carried out should full vehicle performance be exploited".
Det är 4 månaders leveranstid om man vill ha extragrejjer och sommaren är snart slut. :)
Står det nånstans vad som ska göras på dom olika servicarna? Finns det typ CD skivor att få tag på med den infon och hur man gör allt på bilen som VAGs ETKA där minsta skruv är beskriven och hur man byter ut den?
Står det nånstans vad som ska göras på dom olika servicarna? Finns det typ CD skivor att få tag på med den infon och hur man gör allt på bilen som VAGs ETKA där minsta skruv är beskriven och hur man byter ut den?
måste säga att jag var ute hos wendels igår och provade din "gamla" elise.. tyckte den var välidgt "hård" fick ont i ryggen bara av att sitta i den.. jag är dock ca 1.88 lång.. hur är 111R i komforten jämfört med den gamla ? Dom får in en 111R i denna vecka som jag ska få provköra. Ska bli intressant.. Den är helt ny och till salu.. men ägaren hade visst lånat ut den över "helgen" till sin polare.. tror ni dom "kör" in bilen på rätt sätt då ? eller de varvas ut ?? Jag tror nog det är säkrare o beställa en helt ny som jag själv får köra in. Tror det blir en 111R iaf. var ju väldigt sugen på Exigen som säljs här men får ju dom för ungefär samma pris.. tror då en helt ny blir säkrare.. om ägaren inte har gått ner bra i pris förståss? :)
Då blir man kanske ägare nummer 3 av 111R då fram till jul.. :) Leverans tiden lär väl ligga runt 4-5 månader om man beställer med extra utrustning..
Dom hade bara 2 st 111R hörde jag, Peter är den ena lyckliga och wendels har kvar den andra än så länge..
Något annat nytt att tillföra om 111R Peter ? är så nyfiken :)
Då blir man kanske ägare nummer 3 av 111R då fram till jul.. :) Leverans tiden lär väl ligga runt 4-5 månader om man beställer med extra utrustning..
Dom hade bara 2 st 111R hörde jag, Peter är den ena lyckliga och wendels har kvar den andra än så länge..
Något annat nytt att tillföra om 111R Peter ? är så nyfiken :)
Henrik !
En Elise, oavsett modell, ÄR hård. Dock är det tveklöst så att 111R är den mest "bekväma" av Eliserna hittills. Stolarna i den nya bilen är något mjukare (tjockare) stoppade, men det gör inte bilen till en bekväm bil i den meningen att den är i komfort som en SLK eller en Z4. En del säger tack och lov till detta faktum av det skälet att det gör bilen mer meddelsam om vad som händer när man kör. Andra får ont i ryggen. Själv tyckte jag direkt att sittdynan var för kort ( det var en -98 S1) och jag inte fick bra stöd under låren. Bytte mycket snart till en racingstol. Denna stol säljes som original tillbehör av Lotus (Wendels) och tillverkas av Corbeau. Jag lät klä min i skinn hos Top´n Trim i Helsingborg. Den stolen sitter nu i min Elise nr två. Passar mig perfekt med mina 183 cm och 78 kilo muskler. Observera att stolen är smal så den är inte gjord för den amerikanska marknaden ! Tror att det är svårt att få en annan racingstol att passa i Elisen. En kompis gjorde efterforskningar och hittade ingen annan stol som passade på bredden. I mitt fall är nog bytet av stol den bästa uppgradering jag gjort. Ryggen klagar inte ens efter långtur på 50 mil. Detta trots att jag har Lotus Sport Suspension som inte bidrar till förbättrad komfort, men förbättrar väghållningen utöver originalets. Dyker du upp i närheten av mig, får du gärna prova hur min bil känns för ryggen.
Bästa hälsningar
Lasse H
Hörby
En Elise, oavsett modell, ÄR hård. Dock är det tveklöst så att 111R är den mest "bekväma" av Eliserna hittills. Stolarna i den nya bilen är något mjukare (tjockare) stoppade, men det gör inte bilen till en bekväm bil i den meningen att den är i komfort som en SLK eller en Z4. En del säger tack och lov till detta faktum av det skälet att det gör bilen mer meddelsam om vad som händer när man kör. Andra får ont i ryggen. Själv tyckte jag direkt att sittdynan var för kort ( det var en -98 S1) och jag inte fick bra stöd under låren. Bytte mycket snart till en racingstol. Denna stol säljes som original tillbehör av Lotus (Wendels) och tillverkas av Corbeau. Jag lät klä min i skinn hos Top´n Trim i Helsingborg. Den stolen sitter nu i min Elise nr två. Passar mig perfekt med mina 183 cm och 78 kilo muskler. Observera att stolen är smal så den är inte gjord för den amerikanska marknaden ! Tror att det är svårt att få en annan racingstol att passa i Elisen. En kompis gjorde efterforskningar och hittade ingen annan stol som passade på bredden. I mitt fall är nog bytet av stol den bästa uppgradering jag gjort. Ryggen klagar inte ens efter långtur på 50 mil. Detta trots att jag har Lotus Sport Suspension som inte bidrar till förbättrad komfort, men förbättrar väghållningen utöver originalets. Dyker du upp i närheten av mig, får du gärna prova hur min bil känns för ryggen.
Bästa hälsningar
Lasse H
Hörby
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Har också förstått att min är den enda "kundbilen".Henrik wrote:Dom hade bara 2 st 111R hörde jag, Peter är den ena lyckliga och wendels har kvar den andra än så länge..
Något annat nytt att tillföra om 111R Peter ? är så nyfiken :)
Inte så mycket nytt att tillföra. Trivs väldigt bra med bilen hittills.
PS Henrik....fyll i var du bor!
Hej Mikael !
Såg den idag hos Wendels. Det är en vacker bil. Då den stod uppställd vid sidan om Peters "gamla" Elise S2 så föll sig tanken naturligt att detta par verkligen hade varit ett dream-team.
Hälsn
Lasse H
Hörby
Såg den idag hos Wendels. Det är en vacker bil. Då den stod uppställd vid sidan om Peters "gamla" Elise S2 så föll sig tanken naturligt att detta par verkligen hade varit ett dream-team.
Hälsn
Lasse H
Hörby
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests