Switch+arm för blinkers

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
AndersB
Forumberoende

Switch+arm för blinkers

Post by AndersB »

Hej!

Är det nån som har koll på vad det är för switch till heljus/tut o blinkers på Esprit S2? skulle behöva byta denna samt sätta dit nya armar för både blinkers och vindrutetorkare då dom som sitter där är skapta för RHD (upp och ner mao).
Noterade att dom har switch till försäljning på lotusbits.com, är det nån som beställt därifrån?
Anders som kör Esprit S2
Rikard
Forumberoende

Post by Rikard »

Jag försökte beställa därifrån en gång, men det tog så lång tid att få besked om när jag skulle få grejorna att jag ändrade mig och beställde från SJ Sportscars istället. Vad jag har "hört" så är det dock en seriös firma, men Mike Taylor har ett annat jobb också som gör att han ofta är bortrest och då svarar han inte på mail. Det bästa är nog att faxa eller ringa och ställa alla sina frågor på en gång (jag ska prova att beställa igen så småningom). Angående ljus- och blinkerspakarna så kommer de garanterat från någon annan (engelsk) bil, frågan är bara vilken?

/Rikard
AndersB
Forumberoende

Post by AndersB »

Kollade på SJS's hemsida utan att finna dessa grejer, ska ta och maila Steve ang detta tror jag. Förmodligen sitter dessa prylar säkert på nån Rover skulle man kunna tänka sej. Nån som vet mer säkert??
Anders som kör Esprit S2
HC
Stamgäst

Re: Switch+arm för blinkers

Post by HC »

AndersB wrote:dom som sitter där är skapta för RHD (upp och ner mao).
"Upp och ner"!
Föregående ägare har gjort nåt här. Vad då?
Jag antar att din Esprit vänsterstyrd.
På vilken sida "om ratten" sitter blinkers.
Det ska vara torkare på vänster sida o blinkers på höger.
- detta oavsett om bilen är LHD eller RHD.
Det är Leyland-delar men vet ej märke just nu.

:wave:
Hans Carlsson, Lotus Elite 1980
AndersB
Forumberoende

Post by AndersB »

Jo, det är en tidigare ägare som byggde om bilen från RHD till LHD i början på 90-talet.
Spakarna sitter som dom skall, dock är "texten" på dom upp och ner....  :eek:
Anders som kör Esprit S2
AndersB
Forumberoende

Post by AndersB »

Nu måste jag genast rätta mej själv...  :bang: den vänstra spaken är till blinkers. Ser på diverse bilder på RHD S2:or att dom har den högra som blinkers-spak. Dock kan jag även se bilder på Stevens Espriter (RHD) som har vänstra spaken som blinkers. När man gjorde modifieringen på min bil så brydde man sej mao inte om att byta ut spakarna utan man skiftade dom helt enkelt ett halvt varv.. :shock: . Detta blir ju logiskt då man betänker att om spaken förs ner så blinkar den höger i en RHD, om man sätter samma spak till vänster om ratten på en LHD så blir rörelsen uppåt för att blinka höger :lol:

Nåväl, jag måste i alla fall byta ut switchen för blinkers/hel-ljus eftersom den är lite sliten och tänkte då ta och snygga till det hela lite. :hack:
Anders som kör Esprit S2
AndersB
Forumberoende

Post by AndersB »

Kom på en till sak:
Jag är väl inte helt hemma på detta, men får man verkligen ha blinkers på högra sidan ratten? finns det ingen regel som säjer nåt om detta?
Tycker det borde bli lite förvirrat jag.... :shock:

Detta får väl anses som en dum fråga, men frågar man inte får man inget veta.. :rolleyes07:
Anders som kör Esprit S2
Rikard
Forumberoende

Post by Rikard »

Jodå, jag har vänsterstyrt och blinkersspaken på höger sida om ratten som original i min Elite.
AndersB
Forumberoende

Post by AndersB »

Nu har jag kollat lite mer, ser ut som att blinkersspaken på vänstersidan kom med S3:an. I alla fall om man får tro de bilder som förekommer i div. böcker och artiklar.
Anders som kör Esprit S2
Post Reply