Hej på er!
Jag har sedan länge velat ha en Esprit SE,nu när det börjar bli aktuellt att investera så är det en fråga jag undrat om länge.
Eftersom jag aldrig haft tillfälle att provsitta nån bil så vet jag inte om det för mig blir så kul med den,jag är 190cm lång och jag känner på mig att det kanske är ett problem,vad tror ni?
/Mvh Peter
Vem får plats i en Esprit?
-
challenger
- Användare
-
challenger
- Användare
Jag är 198 cm lång och dom enda Esprit-storlekar som passat mig är Turbo Esprit HCPI (nätt och jämnt), och V8. S1, S2, S3 och SE är inte i närheten. S4 har jag inte testat men den ska ju vara lite större.
Det går ju att få ett par cm extra genom att bulta stolen direkt i golvet och att köra i strumplästen.
Om du sätter ut var du bor i din profil så kan du ju ev få kontakt med nån Esprit-ägare för provsittning.
Det går ju att få ett par cm extra genom att bulta stolen direkt i golvet och att köra i strumplästen.
Om du sätter ut var du bor i din profil så kan du ju ev få kontakt med nån Esprit-ägare för provsittning.
Hans Carlsson, Lotus Elite 1980
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
Har för mig att det finns lite tips på www.lotusespritworld.com om hur man skapar lite bättre utrymme i en Esprit, dom få av mina vänner som har fått provköra min bil har fått plats utan att sitta illa & en polare är 185 cm & 115 kg....
(hade däremot lite problem att ta sig ut, men de berodde inte främst på hans längd...) 
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Hej där! Jag har själv en Esprit Turbo SE, och jag är 192 lång/ 92 kg. Hade väldiga problem att få plats med högra benet, då den klämdes fast mellan ratten och mittenkonsolen. Körde jag längre sträckor fick jag t.o.m kramp i benet pga att man satt "fast"
Satte då dit ett betydligt längre rattnav, och monterade dit originalratten igen. Vips så fick man utrymme.... och känns även bättre att ha ratten nämre sig
Enda negativa är att man inte når blinkers / torkarspakarna utan att släppa ratten med handen......men det kan jag leva med
Lycka till / Magnus
Hej på er!
Själv är man 181 cm och sitter perfekt i alla Espriter. Jag tror nog att smärtgränsen går där någonstans mellan 180-185cm. En annan ytterst avgörande faktor är var man har sin längd någonstans, i benen eller i överkroppen. För lång överkropp sätter definitivt "P", men ligger längden i benen kan man ju alltid pröva kreativa grepp som tex vår vän Magnus.
Mvh /Lasse
Själv är man 181 cm och sitter perfekt i alla Espriter. Jag tror nog att smärtgränsen går där någonstans mellan 180-185cm. En annan ytterst avgörande faktor är var man har sin längd någonstans, i benen eller i överkroppen. För lång överkropp sätter definitivt "P", men ligger längden i benen kan man ju alltid pröva kreativa grepp som tex vår vän Magnus.
Mvh /Lasse
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...
I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
-
challenger
- Användare