Hej,
Jag har också en S1 -98 och av de modifieringar som jag har gjort så placerar jag dem i följande prioritetsordning.
1) Sportljuddämpare (Lotus egen) så att det låter sportbil och inte symaskin

Jag köpte bilen ny och bytte ljuddämparen efter två veckor(!)
2) En motoruppgradering så att man får mera drag på högre varv. Själv var jag tvungen att välja en Lotus original uppgradering eftersom vi bodde i Schweiz då (besiktningen godkänner inga andra modifieringar där). Så det fick bli Sport 135 motorn. Jag är mycket nöjd med den, som också anses vara en av de bättre (även om det finns de som ger mera hk) Hade under andra omständigheter tittat noga på Turbo Technics kompressor. Men här är det fråga om seriöst med pengar också.
3) Definitivt sportdämpare. Jag har Lotus' LSS. Jag kommer ihåg som igår när jag hämtade bilen. Det blev en "annan bil". Till att börja med var jag inte ens säker på att jag tyckte om förändringen. Med samma körsätt upplevde jag bilen som klart överstyrd. Anledningen var självklart att original är bilen aningen understyrd. Med LSS blir den mera direktstyrd varför samma rattutslag i kurvorna med LSS blir "för mycket". Men när jag vant mig så var LSS en fantastisk förbättring. Plus att den lägre höjden är klart snyggare och "sportigare". Det finns säkert andra dämpare som är minst lika bra - men har ingen erfarenhet av dessa.
4) Kanske överraskande men byte av bromsvätska(!) och stålomspunna bromsslangar. Men det beror nog på att jag slarvat med att byta vätska så att skillnaden blev större än den borde blivit.
5) Sportkatalysator (Janspeed) - igen för ljudets skull
6) K&N luftfilter och direktintag från luftintagen på sidan av karossen. Kan dock inte säga att jag upplevde någon effektskillnad - men man hör ett mysigt insugsljud mycket tydligare.
+) Har också efter en "incident" nyligen passat på att byta toelink-stagen bak till uniball. Förhoppningsvis håller de sig "raka" bättre. Kör man med t.ex Yokohama 048 eller liknande på bana så rekommendras man att byta till uniball-stag
Jag kör för närvarande på Yokohama Advan Neova, som jag varmt rekommenderar som en mycket bra kompromiss mellan bana och "gata". De passar dessutom på originalfälgarna.
Jag har envisats med att behålla alluminiumkompositskivorna, a) för att jag tycker de fungerar mycket bra, b) för att de är "rena" (inget bromsdamm på fälgarna), c) den ofjädrade vikten är klart lägre och d) på något sätt är de extra "Lotus" (nytt grepp, innovativt, alltid lägre vikt). Men det blir nog ändå nästa projekt eftersom det inte längre finns några bra belägg att få tag i. Jag har köpt från Eliseparts men Lotus säger sig ha testat dessa och kommit fram till att de inte lever upp till deras kvalitetskrav.
Det är så'nt här och andra modifieringsfunderingar som gör att vi trots allt överlever vintersäsongen.
Vad du än hittar på - så lycka till!