Oppgraderinger i vinter!

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
mk1 black limited
Stamgäst

Oppgraderinger i vinter!

Post by mk1 black limited »

I løpet av vinteren som er på vei skal jeg ha byttet ut noe (aller helst alt) av følgende på min Elise S1:

- Nye fjærer/dempere - Nitron?
- Nytt innsug - Hurricane?
- Ny eksos - Janspeed?
- Nye dekk - Yokohama A048 eller Yokohama Advan LTS?

Som dere ser har jeg satt opp det jeg tror jeg skal ha...:-) Er det noen som har andre anbefalinger? Jeg bruker bilen både på gate og på bane. Takknemlig for tips! Og hvis noen vet om noen som leverer dette billigere enn andre må dere gjerne fortelle om det også. :-D

PS: Er det noen som vet om en LHD-versjon av denne:

http://secure.eliseparts.com/index.html ... lang=en-gb
Jørn - MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Elise S1 '98, oppgradert understell/innsug/eksos - min hjemmeside: http://www.innset.no
Göran
Svårt Lotus-beroende

Post by Göran »

Hej,

Jag har också en S1 -98 och av de modifieringar som jag har gjort så placerar jag dem i följande prioritetsordning.

1) Sportljuddämpare (Lotus egen) så att det låter sportbil och inte symaskin :lol: Jag köpte bilen ny och bytte ljuddämparen efter två veckor(!)

2) En motoruppgradering så att man får mera drag på högre varv. Själv var jag tvungen att välja en Lotus original uppgradering eftersom vi bodde i Schweiz då (besiktningen godkänner inga andra modifieringar där). Så det fick bli Sport 135 motorn. Jag är mycket nöjd med den, som också anses vara en av de bättre (även om det finns de som ger mera hk) Hade under andra omständigheter tittat noga på Turbo Technics kompressor. Men här är det fråga om seriöst med pengar också.

3) Definitivt sportdämpare. Jag har Lotus' LSS. Jag kommer ihåg som igår när jag hämtade bilen. Det blev en "annan bil". Till att börja med var jag inte ens säker på att jag tyckte om förändringen. Med samma körsätt upplevde jag bilen som klart överstyrd. Anledningen var självklart att original är bilen aningen understyrd. Med LSS blir den mera direktstyrd varför samma rattutslag i kurvorna med LSS blir "för mycket". Men när jag vant mig så var LSS en fantastisk förbättring. Plus att den lägre höjden är klart snyggare och "sportigare". Det finns säkert andra dämpare som är minst lika bra - men har ingen erfarenhet av dessa.

4) Kanske överraskande men byte av bromsvätska(!) och stålomspunna bromsslangar. Men det beror nog på att jag slarvat med att byta vätska så att skillnaden blev större än den borde blivit.

5) Sportkatalysator (Janspeed) - igen för ljudets skull :lol:

6) K&N luftfilter och direktintag från luftintagen på sidan av karossen. Kan dock inte säga att jag upplevde någon effektskillnad - men man hör ett mysigt insugsljud mycket tydligare.

+) Har också efter en "incident" nyligen passat på att byta toelink-stagen bak till uniball. Förhoppningsvis håller de sig "raka" bättre. Kör man med t.ex Yokohama 048 eller liknande på bana så rekommendras man att byta till uniball-stag

Jag kör för närvarande på Yokohama Advan Neova, som jag varmt rekommenderar som en mycket bra kompromiss mellan bana och "gata". De passar dessutom på originalfälgarna.

Jag har envisats med att behålla alluminiumkompositskivorna, a) för att jag tycker de fungerar mycket bra, b) för att de är "rena" (inget bromsdamm på fälgarna), c) den ofjädrade vikten är klart lägre och d) på något sätt är de extra "Lotus" (nytt grepp, innovativt, alltid lägre vikt). Men det blir nog ändå nästa projekt eftersom det inte längre finns några bra belägg att få tag i. Jag har köpt från Eliseparts men Lotus säger sig ha testat dessa och kommit fram till att de inte lever upp till deras kvalitetskrav.

Det är så'nt här och andra modifieringsfunderingar som gör att vi trots allt överlever vintersäsongen.
Vad du än hittar på - så lycka till!
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Göran !
Jag tycker att dina rekommendationer till vår norske vän är bra råd. Har tidigare också ägt en -98a vilken jag utsatte för en hel del uppgraderingar. Jag skulle vilja komplettera dina råd med följande: Corbeau racingstol plus cross-over bar med fyrpunktsbälten. Egentligen var väl detta en av de allra bästa konverteringarna eftersom det i mitt tycke inte hade några nackdelar. Det faktum att stolen bultas fast i bilen och alltså ej lätt låter sig flyttas i längsled, ger ägaren en mycket bra ursäkt till att inte låna ut bilen ! "Den passar inte din längd!"
Väl att märka; ska man byta till R-däck måste man också byta till bredare fälgar, åtminstone bak. Speedline har fantastiskt fina i magnesium ! Och byter man till R-däck så måste man ha hårdare fjädring (ex vis LSS eller Nitron) annars kommer ej däcken upp i temperatur.
Motorn mår också bra av att andas in kall luft utifrån istället för att dra i sig luften från det varma motorrummet. Prova själv att ligga upp och ner i en sovsäck och samtidigt utföra valfritt tungt arbete ! Bort med oe luftrenaren och i med antingen ett atg-system eller Hurricane.
Jag hade också separata spjällhus (throttle-bodies) och programmeringsbart styrsysten, Emerald 3D. Dyrt men trevligt. Dessutom hade jag bytt styrsnäcka så jag hade snabbare styrning. Nästa steg hade varit vassare kammar. Annat av intresse är oljekylare och skvalpskydd i tråget så att inte oljepumpen går tom. Detta mest ett problem (?) för banåkaren. Sen hade jag absolut skaffat en A-frame störtbåge, men mest för att det ser så fräckt ut ! Stor besvikelse attt det ej finns motsvarande till S2:an.

Så ja, nu har vi gjort av med hela veckopengen !

Hälsningar
Lasse H
Hörby
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
mk1 black limited
Stamgäst

Takk for alle gode råd! :-) Er i kontakt med Elisparts vedr. Nitron, og det ser ut til at jeg kjøper dette settet. Jeg er litt usikker på om jeg skal gå for hardere fjærer enn det som er standard i dette settet (325/400) - hva tror dere om det? De anbefaler også at jeg kjøper en anti-roll bar også etter å ha sett bildet under...:-)

Image

Forøvrig tror jeg jeg trenger en større veckopeng...:-)))
Jørn - MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Elise S1 '98, oppgradert understell/innsug/eksos - min hjemmeside: http://www.innset.no
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Du har säkert nytta av hårdare fjädrar på bana (men mindre krängning innebär att bilen släpper senare men häftigare; kanske mer svårkört) men det kan bli väldigt hårt på lite ojämn väg. Fördelen med LSS krängningshämmare är, förutom att den är kraftigare, att den är ställbar. Betyder att du kan ställa in den efter din körstil. Har läst att det finns banåkare i England som helt koppat från sin ARB.
Ska du sedan köra mycket på bana så kommer du sannolikt att köra på R-däck. Då bör du uppgradera bakre hjulupphängningen till uni-balls. Lotus har en sådan sats. Det har Eliseparts och Kelvedon också. Vad som skiljer den åt vet jag ej, jag hade själv köpt min från Wendels (Lotus).

hälsn
Lasse H
Hörby
mk1 black limited
Stamgäst

Deler bestilt!

Fjærer/dempere:
Image

Stab.-stag:
Image

Eksos (endelig litt lyd!!! Og 6 kg. lettere enn originalen skader heller ikke):
Image

Innsug - lekkert, eller hva? :
Image

5-6 dager sier (den engelske) leverandøren...jaja, vi får nå se, nå har jeg ihvertfall noe å glede meg til! :twisted:
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Grymt !! Lycka till med uppgraderingarna. Gissar att det avgassystem du köpt kommer till att låta alla inom en mils radie veta att du startat MONSTRET !

hälsn
Lasse H
Fredric
Forumberoende

Post by Fredric »

Är ju inne i samma karusell! Åker S2 och har piper 270 kammar, ITG insug, janspeed avgas. Köpte i höstas janspeed racecat och kan varmt rekommendera den.
Lättar på andningen och ger en märkbar effektökning + att det hörs att man kommer!
Håller också på att titta på nya fjäderben och Nitron verkar ju bra. Är rätt sugen på Öhlins också med det är så d-la dyrt. C:a 23 000:-
R-däck vill man ju också ha men som i en annan tråd är jag osäker på vilka fälgar man skall köpa. Kollar man på Lotus egna sidor så är det ju inte direkt någon rea på dom fälgarna heller.
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Fredric !

Det är inte "lönt" att ha uppgraderad fjädring om du inte också byter fälgar/däck. Det är också vad Lotus rekommenderar. Dom säger även att man inte ska ha R-däck utan uppgraderad fjädring/dämpning. Får inte upp tempen i däcken med den mjukare oe fjädringen. Fast det är ju klart att Lotus rekommenderar inte Nitron utan LSS. Men det beror bara på att dom inte säljer annat.

När du väl bytt till R-däck, tror jag inte att du kan tänka dig at byta tillbaks. Skillnaden är stor !

hälsn
Lasse H
mk1 black limited
Stamgäst

Da er mye montert!

Nitron:
Image

Når det gjelder innsuget, så er alt det gamle fjernet, og det nye bare venter på å bli montert.

Image

Det gamle eksosanlegget slet vi litt med å få ut.

Image

Sammenligning:
Image

Litt kapping av gammel eksos ble dessverre nødvendig:
Image

De står rett, selv om det ikke ser slik ut på dette bildet. :-)
Image

Her ble det plutselig _god_ plass:
Image

Flere bilder ligger her:
http://linjin.mine.nu/gallery/EliseModsNitron

Et par videoklipp med lyd når vi var ferdig:
http://linjin.mine.nu/albums/EliseModsN ... elyd_1.avi

Her er et med motoren varm (opp til 5000 rpm):
http://linjin.mine.nu/albums/EliseModsN ... elyd_2.avi

Nå gjenstår bare resten av innsuget og ARB'en!
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Tack för titten på bilderna. Ser lovande ut. Gissar jag rätt om jag tror att du längtar efter våren ?

hälsn
Lasse H
CAIC
Forumberoende

Post by CAIC »

Monterat:
Janspeed SS, mod airbox, K&N panel filter, flowed head, old 270 cams, Qued 4-2-1 manifold, flexi-CRP, TTB, RS15s/14s, Neovas/Dunlop SP9000/Dunlop D105 slicks, adj. ARB, Nitrons suspension, 6-point harnesses, Datatool sequential shift lights, MOG carbon shell seat

Under montering; A-frame+petty bar, electric battery cut out switch, rear tow eye, bullet cam+Sony HC40, laptimer, front brake ducts, splitter, diffuser and wing

Kunde ha köpt en bra Radical Prosport för pengarna istället.......... :shock:
Cai, Belgien men svensk
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Cai !

Hur och var fäster du en bakre bogseringsögla ?

Köpt en Radical istället ? Ja, men då hade du ju inte haft anledning att chatta på denna trevliga sajt !

hälsn
Lasse H
CAIC
Forumberoende

Post by CAIC »

Lasse H wrote:Cai !

Hur och var fäster du en bakre bogseringsögla ?

Cai> Med en 10 mm bult genom höger bak "subframe" och sedan så leder jag ut en 10 mm stålvajer genom ett hål bakom den högra reflexen, som lätt kan sättas tillbaka med karborrband och helt dölja bogseröglan när den inte vill synas.

Köpt en Radical istället ? Ja, men då hade du ju inte haft anledning att chatta på denna trevliga sajt !

Cai> Inte istället för :nono: OXÅ :-D :steer:

hälsn
Lasse H
Cai, Belgien men svensk
Göran
Svårt Lotus-beroende

Post by Göran »

Mina modifieringar i vinter (i tillägg till vad jag beskrev oven) inskränker sig till
- montering av eliseparts "gear linkage kit" för att förhoppningsvis få mera distinkta växellägen.
- äntligen byta den mycket omskrivna och nedsablade "red hose" som jag tyvärr fortfarande har (dock utan att ha haft något större obehag av den). För icke initierade så hade Elise från början en hydraulslang till kopplingen gjort i rött plastmaterial(!?). Slangen kan expandera under varma förhållanden, speciellt som den ligger parallellt med kylslangen på vänster sida.
- Mina original hjulbultar har blivit deformerade (3-4 st) så jag ska byta även dem. Beror på det extra hölje som Lotus av någon outgrundlig anledning försåg originalbultarna med. Låsbultarna har jag redan bytt efter det att en verkstad "fixat" den gamla adaptern så att den inte gick att använda.
- jag har dessutom fått hem nya bakdäck (Neovas) som ska på - men inte förrän jag slitit bort ytterligare någon mm under första banträffen :lol:

Ja roligare än så blir det nog inte i vinter. Som ni förstår så är jag inte i samma liga som Cai, men glad ändå :lol: :lol: :lol:
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Post Reply