Kontakten till fönsterhissen

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Paul
Användare

Kontakten till fönsterhissen

Post by Paul »

Hej alla !

Behöver byta kontakten till fönsterhissen till min Lotus Esprit 1990.
Är det någon som vet om det går att göra utan att skruva av
innerdörrpanelen ?

Paul
Dean
Användare

Post by Dean »

Hej Paul! Det går att bryta upp knappen med lite våld, men är inget att rekommendera, pga att det lär bli risk för brytmärken. Det är bättre att du lägger ner den tiden på att ta bort dörrpanelen istället :331: Det är bara lite små stjärnskruvar att ta bort. Om det är elhissen som krånglar, så beror det säkert inte på knappen ändå.......det är elhissmotorn som är sönderbränd. Det är tyvärr ett vanligt fel på esprit  :bang: Motorn har inget automatiskt "stopp" vid upp/ ner- fönstermanövrering på esprit, utan "tuggar" vidare hela tiden medans knappen är nertryckt :( Blir då överhettad å bränner lätt ihop. Good luck  :up: / Magnus
Paul
Användare

Post by Paul »

Skruvade av dörrpanelen och testade byta kontakten. Hjälpte dock inte
utan felet är nog som du säger i motorn. Verkar svårt att få tag i en bilelektriker som vill göra jobbet. Är det någon som vet om det är bäst att köpa ny motor eller går den att renovera?

Paul
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Hej Paul!

Problemet med fönsterhissar på Espriten kan beskrivas på följande sätt:

1. När man trycker på fönsterhisskontakten aktiveras motorn för att antingen hissa fönstret uppåt eller neråt.

2. När fönstret når sitt ändläge stängs motorn av genom att en bimetallswitch i motorn aktiveras (efter en stund).

3. Släpper man fönsterhisskontakten med en gång när fönstret nått ändläget aktiveras aldrig bimetallswitchen.

4. Problemet är att fönsterhisskontakten brukar kunna låsa sig i "uppåt" eller "neråt". Detta syns eller känns tyvärr inte. Sedan ligger alltså strömmen på motorn. Det som händer då är att bimetallswitchen aktiveras och slår av strömmen till motorn, men så snart den "avaktiverats" så kommer den att värmas upp igen för att sedan slå från strömmen igen. Och så håller det på... När detta sker blir det varmt! Till råga på eländet sitter denna switch monterad i samma plasthållare som kolen till motorn. Det som kan hända är att:
- Hållaren smälter och det kommer plasföroreningar på kollektorn på motorn så att denna inte fungerar längre. Detta kan i bästa fall lösas genom att motorn tas isär och kollektorn rengörs. Tyvärr kan dock hållaren vara så smält att den förstörts och den finns inte som reservdel vad jag vet...
-Bimetallswitchen går helt enkelt sönder så att kollektorkolen inte får någon ström. Detta kan i princip lösas genom att bimetallswitcen överbryggas. Dock ska man vara medveten om att man i så fall troligen kommer att bränna lindningarna i motorn om fönsterhisskontakten krånglar. Jag vet inte om det går att få tag i bimetallswitchen som reservdel...
-En eller flera lindningar i motorn bränns. Detta kan man kontrollera genom att mäta upp med ohm-meter. Har lindningarna brunnit är det bara att "tjacka nytt".

Detta är vad jag vet, man kan ju alltid börja att skruva isär motorn och kolla läget. Är den trasig måste den ju bytas i alla fall.

Dessvärre ligger alltså problemet med att motorn inte funkar i allmänhet i själva motorn, dock är det problemet med dåliga fönsterhisskontakter som orsakar detta.

Lycka till!

Mvh /Lasse  :wave:
Last edited by Lasse on Tue 21 Dec, 2004 14:59, edited 2 times in total.
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...

I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
Dean
Användare

Post by Dean »

Hej igen! Ja, kolhållarna smälter ihop, å de finns inte att köpa löst. Ska du köpa en ny originalmotor, så är den nya ersatt till en annan modell, å då måste man byta hela hissementet oxå  :bang: Kostar ca 2600 :- per del.....alltså blir det ca 5200:- i material. Det GÅR att laga motorn hos en duktig ellindare, men det är svårt att hitta nån som vill det.  :bow: Lycka till / Magnus
Paul
Användare

Post by Paul »

Hej !

Fönsterhissen är nu fixad och går som en klocka.
1. Skenorna för fönstret är smorda med silikonfett och tillrättade
i vinklarna då fönstret gick trögt.
2. Motorn är sönderplockad och rengjord. (Den var i bra
skick, inga lindningar brända).
3. Bimetallswitchen var sönder och den överbryggades.

Tack för hjälpen Lasse och Dean.

Gott nytt år
Paul
Dean
Användare

Post by Dean »

Tackar för det :-D Klart att vi hjälper varandra. Man kan ju säga att du hade tur i oturen med motorn då, bra det löste sig. Ha ett gott nytt år å god fortsättning du oxå  :beer:
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Man lär så länge man lever brukar det ju heta...

Jag har gjort en hel del renovering av fönsterhissmotorer sedan denna artikeln skrevs. Vad jag numera vet är att det går UTMÄRKT att "renovera" bimetallswitchen. Med hjälp av en bra kniv (läs typ Morakniv) kan man nämligen försiktigt bända isär den. Beroende på skick krävs därefter mer/mindre rengöring av inanmätet. Använd sprit eller annat lämpligt lösningsmedel. Man avslutar med att polera kontaktytorna med lite stålull. eventuellt måste isoleringspappen bytas om den brunnit upp (vilket den hade för mig. Utan pappbiten blir det kortslutning i switchen och den förlorar helt sin funktion.
Båda mina fönsterhissar har efter denna "enkla" rengöring återfått full funktion. Tidigare gick de riktigt uselt...

Mvh /Lasse
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...

I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
Post Reply