Exige S2 R ?

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Exige S2 R ?

Post by Lasse H »

I dagens Sydsvenska Dagbladet fanns en artikel om bilnyheter att vänta 2005. Jag reagerade precis som ni andra LCCS:are skulle ha gjort, dvs letade mig snabbt fram i uppräkningen till jag kom till L, och hör och häpna, där stod att Lotus skulle presentera en Exige R på Genève-mässan !!!  :up: Nu tycker jag väl inte att mitt intryck av tidigare artiklar signerade L Holmström (Sydis motorskribent) visat på ett särskilt sportvagnsintresse, men jag vill ju gärna att han har rätt ! Har själv god koll på vad som står i den engelska bilpressen, inkl Autocar, men där har inte stått något om en Exige R.

Har någon annan här på webben hört något ?

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Guest

Post by Guest »

Har tydligen stått i en Holländsk tidning också. Låter mycket osannolikt att en vassare motor skulle vara på G, men som vi vet är ju Lotus världsbäst på att hålla hemligheter.
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Efter lite forskning (dvs noggrannare genomläsning) ser jag att artikelförfattaren påstår att han inhämtat den samlade informationen i artikeln från "Tyska och svenska Auto, Motor & Sport, tyska Auto Bild och generalagenterna". Kan han med Exige R mena den race-preppade Exigen som presenterades i Genève redan i fjor våras ?
Hoppas inte det !

hälsn
Lasse H
AZAD
Forumberoende

Post by AZAD »

Det var några som pratade om den på SELOC-forumet för några veckor sen också.
Guest

Post by Guest »

Tydligen börjar det dyka upp rykten överallt. Både i England och USA.... "Exige R" ska vara en kompressormatad version med ca 240-260 hk. Passar endast i Exige (pga det större motorutrymmet). Bara att vänta till mars då...

Se bl a här http://www.elisetalk.com/forums/showthr ... eadid=8856
steef
Stamgäst

Post by steef »

Den finns med på Auto motor & sports lista över nyheter 2005. Ska tydligen visas i mars.
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Har precis läst den senaste Autocar vilken droppade ner i brevlådan iförmiddags. Finns en artikel som heter "New cars 2005". Inte ett ord om Lotus ! Tyvärr är det väl kanske så att Exige S2 R (med kompressor) bara är en wet dream. För inte är det väl så att Auto, Motor und Schport
(obs tyskt uttal) har bättre information om vad som händer hos Lotus ? Trots allt är ju Autocar omvittnat "Lotus-vänliga". Det kan ingen anklaga A,M &S att vara. Tvivlar du så gör jämförelser på vilka axx-siffror respektive tidning presenterar för Elisen och kolla sedan samma sak för ex vis Boxter.

hälsn
Lasse H
steef
Stamgäst

Post by steef »

Det stämmer säkerligen, men den står i alla fall med på listan.
Kanske rör sig om en motsvarighet till Sportbladet (Aftonbladets sportbilaga) som tar med alla rykten som rör sig. Om så är fallet kan man ju hoppas att det går likadant som med nhl-anstormningen och att vi får se den i mars.
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Var i Trelleborg genom jobbet idag. Passade på att glida in på Wendels för att tigga en kopp kaffe. Väl på plats, med kaffekoppen i hand, frågade jag Jan-Inge Theander och Andy Skilton om ryktena beträffande en Exige R till Genève-mässan. Båda nickar och säger:"Ja, det kommer en mycket starkare Elise till våren". Specifikationerna kände man inte till i detalj, men det pekar mot en kompressorladdad Toyota VVTL-i med cirka 240 hkr ! Någon mer som är intresserad ?

hälsn
Lasse H
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Som ni säkert sett skrev jag fel. Ska vara "...en mycket starkare EXIGE till våren".

hälsn
Lasse H
Reine
Stamgäst

Post by Reine »

Intresserad är bara förnamnet..

Vilken tur att jag ännu inte beställt en Elise ;)

Mvh Reine
StefanJ
Forumveteran

Post by StefanJ »

Då vet man vad man ska köpa för ny bil när man tröttnat på den nuvarande.
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Lotus Elise Motorsport
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

argh, varför man kan inte lyfta av taket på Exigen, det ser ju verkligen ut som det skulle kunna gå att göra på alla bilder.
Mikael, Fisker Karma
AZAD
Forumberoende

Post by AZAD »

Det är massa människor som kört utan tak så visst går det men det rekommenderas inte av Lotus.
Guest

Post by Guest »

Mikael_W wrote:argh, varför man kan inte lyfta av taket på Exigen,
Det är inget argument.

Image

Image
Post Reply