Exige S2 R ?

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Göran
Svårt Lotus-beroende

Post by Göran »

När jag bodde i Schweiz hade en Lotus-återförsäljare för en kunds räkning kapat av taket på en av de första Exige:erna. Pga "tilltaget" höll han på att förlora sin återförsäljarrättighet.
Dock hävdade han med bestämdhet att ingenting av vridstyvheten försämrats, vilket man kanske förstår eftersom alluminiumstrukturen är intakt och det enda som tagits bort är lite glasfiber.
Men Lotus tycker nog inte att någon annan än de ska bestämma modellutbudet ....tyvärr!
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
StefanJ
Forumveteran

Post by StefanJ »

Personligen tycker jag att den ser bättre ut med tak än utan. Tycker inte riktigt att det passar med vingen när man inte har tak.

Nästa bil blir iaf en krypton green Exige R ifall ryktena stämmer.
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Lotus Elise Motorsport
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Nytt nummer av Autocar idag i brevlådan. Fortfarande inget där om Exige R.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Autocars nummer från den 18 januari innehåller en kort artikel på sidan 19 om Sport Exige. Bilderna och uppgifterna känner vi igen från en annan tråd på detta forum. I mitt tycke är rubriken den intressantaste;"One-off Lotus hints at V6 Exige". Artikeln avslutas med följande;
According to Lotus Sport general manager Chris Arnold, Lotus Cars has so far shown no formal interest in turning the Sport Exige into a production car. "This is a pure race car", he told Autocar,"it doesn´t even have a handbrake". It does, however, set a precedent for a small, track-biased, multicylinder Lotus.

Men inte ett ord om en Supercharged Exige R.
I detta läget kan jag inte tro annat än att den bilen bara var en from förhoppning från de som gärna sett en Exige med mer effekt än Elise.
Jag vet att jag är inte den ende forumbesökaren som hoppats.

hälsn
Lasse H
Guest

Post by Guest »

Angående mer effekt... Amerikanarna har nu byggt en 111R med turbo och ca 275 hk. Den är tydligen obehagligt snabb. Läs mer på http://www.elisetalk.com/forums/showthr ... eadid=9260
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Hej Peter !

Har sett den länken och har använt en del av eftermiddagen till att läsa alla (!) inlägg. Inklusive dina. Har du varit i kontakt med Brett än ? För du har väl beställt en turbo av honom ? Måste gå in och kolla på sajten på torsdag för att se hur den test som någon tidning skulle utföra utfaller.
Vad tror du att 275 whp ger för 0-60 resp 0-100 miles/h tider ?

hälsn
Lasse H
AZAD
Forumberoende

Post by AZAD »

Undra hur dom löst problemen med värmeutvecklingen.
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Funderat lite kring axx-tider. Den Californiska trimningsfirman räknade med att ta ut 275 hkr på bakaxeln (whp). Hade en förstärkt koppling men i övrigt drivlinan oförändrad. Toyo 888 däck.
Lotus egen sexcylindriga Exige har 400 hkr, sekventiell vxllåda av tävlingstyp samt en racingkoppling. Slicks bak med 280 bredd. Total vikt 850 kg. Fabriken räknade med "under 4 sek".Då verkar kanske den amerikanska Elisens teoretiskt beräknade tider på 3,5 sek lite väl optimistiska ?

Hälsn
Lasse H
CAIC
Forumberoende

Post by CAIC »

Du skall nog läsa Seloc trådarna om amerikanska hästkrafter... :lol:
BCBBS och andra ställen oxå.
De påstådda hästkrafterna och det som hör till dem "försvinner" på den här sidan Atlanten...  :slow:
Cai, Belgien men svensk
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Cai !

Är det därför man pratade på sextiotalet, även senare, om amerikanska "pony-cars" ? Jämförelse naturlig mellan nordamerikansk ponny och en europeisk ardenner.
Fast en sak kan jag känna som ett iriterande stygn, utan att vilja ge mig in i EU-debatten, att bilar som är godkända för trafik i en del av den europeiska gemenskapen inte är det i andra. Ex vis att det är fullt ok att lagligt köra en kompressorladdad Elise eller en trimmad Caterham i England, men ej i Sverige.

hälsn
Lasse H
CAIC
Forumberoende

Post by CAIC »

Lasse H wrote:Cai !

Är det därför man pratade på sextiotalet, även senare, om amerikanska "pony-cars" ? Jämförelse naturlig mellan nordamerikansk ponny och en europeisk ardenner.
Fast en sak kan jag känna som ett iriterande stygn, utan att vilja ge mig in i EU-debatten, att bilar som är godkända för trafik i en del av den europeiska gemenskapen inte är det i andra. Ex vis att det är fullt ok att lagligt köra en kompressorladdad Elise eller en trimmad Caterham i England, men ej i Sverige.

hälsn
Lasse H
Det har varit uppenbart att de amerikanskt trimmade Eliserna (Honda) inte har samma prestanda i Europa som i USA!
Visst är det irriterande med olika regler. Det går bra att byta motor till Honda i Holland och UK, medan här i Belgien är det inte klarlagt än (det första caset i Belgien är Pascal "PeeBee" på Seloc). I Frankrike kan du inte ens byta luftfilter.... och i Tyskland måste allt vara TUV godkänt.

Fattar inte den svenska gränsen med 15 kW/100 kg...

Det stora problemet är dock racing klasserna. Om jag byter till annat än en K-motor så finns det inget jag kan tävla i här i Belgien.  :bang:
Cai, Belgien men svensk
DJ
Moderator

Post by DJ »

Lasse H wrote:Fast en sak kan jag känna som ett iriterande stygn, utan att vilja ge mig in i EU-debatten, att bilar som är godkända för trafik i en del av den europeiska gemenskapen inte är det i andra. Ex vis att det är fullt ok att lagligt köra en kompressorladdad Elise eller en trimmad Caterham i England, men ej i Sverige.
Fast vi har i alla fall snälla regler för amatörbyggen här, det har man inte i alla länder.

:wave:
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

DJ !

Amatörregelrna tror jag inte ger oss något annat än missfoster till motorcyklar med orimligt långa framgafflar, stel bakaxel och inga ljuddämpare ! Bor granne med några så uppskattningen är noll !
Amatörbyggreglerna kan godkänna ovanstående men inte fyrpunktsbälten på en Se7en.

Ursäkta min frispråkighet, men en nyligen avslutad pubafton har gjort att den annars hos mig så framträdande diplomatiska linjen har dämpats.

hälsn
Lasse H
skogshuggarn
Stamgäst

Post by skogshuggarn »

En sådan här hade ju varit trevlig  :bow:
http://www.prototyperacing.com/k20kit.htm

Mailade dom i höstas ang ev K20A i Speedstern, men la ner av kostnadsskäl  :bang: men har har vist en kompressormatad K20A (300 hk) på gång ner i en Elise :-D
Johan Classon
CAIC
Forumberoende

Post by CAIC »

skogshuggarn wrote:En sådan här hade ju varit trevlig  :bow:
http://www.prototyperacing.com/k20kit.htm

Mailade dom i höstas ang ev K20A i Speedstern, men la ner av kostnadsskäl  :bang: men har har vist en kompressormatad K20A (300 hk) på gång ner i en Elise :-D
Du måste läsa på www.seloc.org om Joe's grejor. Han tar dina stålar och levererar ej. Ian W i Holland, Bill i Schweiz och Paul G i UK som köpt Prototype kit har bytt allting. Bästa konverteringen till Honda gör Maidstone Sportscar och Blink i England och van Sten i Holland.

Kolla oxå Bernhards Audi 1,8T motor och Gary's Eliseparts.com, Duratec.

Motorcykel V8:an finns snart i A Walshy's Elise!!
Cai, Belgien men svensk
Post Reply