Bromsbelägg
Bromsbelägg
Jag har tänkt byta till en uppsättning lite tuffare belägg. Vilka rekomenderar ni?
Tack på förhand!
Mvh
Stefan
Tack på förhand!
Mvh
Stefan
- skogshuggarn
- Stamgäst
Hej Stefan,
Jag är böjd att hålla med Admin. Efter att ha fått äran att provköra hans förra bil med pagid 4.2 bytte jag förra vinten från standard belägg till pagid samtidigt som jag uppgraderade till stålspunna ledningar.
Beroende på extremstrulig affär med england fick jag Pagid 14 istället för de 4.2 jag beställt. Jag kör nästan uteslutande "vanligt" på allmän väg men måste säja att jag är fantastiskt nöjd. Jag har inte ens haft de problem med (rejs/taxi) gnissel som många pagid 14 användare brukar få utstå.
Eftersom jag bytte till stålspunna ledningar samtidigt som jag bytte beläggen så är jag lite osäker på hur stor del av förbättringen som ligger på beläggen. Men det bett i bromsarna som jag har nu har helt klart med beläggen att göra, att sedan även känsligheten i bromspedalen blev avsevärt bättre tror jag nog snarast har att göra med de stålspunna ledningarna. Sammanfattningsvis var min första reaktion på uppgraderingen att bromsarna nu känns skräddarsydda medan standard uppsättningen i relation kunde varit köpt på H&M.
Eftersom jag var orolig för gnissel från pagid beläggen försökte jag följa alla rekomendationer jag kunde hitta. Jag skall försöka hitta listan jag följde men i korthet var det kopparpasta mellan belägg och ok, planslipning av de nya beläggen före montage, ordentlig rengörning av de gamla skivorna och fasning av de nya beläggens kant (den kant som först möter bromsskivan). Inget gnissel nu så något fungerade.
Jag är böjd att hålla med Admin. Efter att ha fått äran att provköra hans förra bil med pagid 4.2 bytte jag förra vinten från standard belägg till pagid samtidigt som jag uppgraderade till stålspunna ledningar.
Beroende på extremstrulig affär med england fick jag Pagid 14 istället för de 4.2 jag beställt. Jag kör nästan uteslutande "vanligt" på allmän väg men måste säja att jag är fantastiskt nöjd. Jag har inte ens haft de problem med (rejs/taxi) gnissel som många pagid 14 användare brukar få utstå.
Eftersom jag bytte till stålspunna ledningar samtidigt som jag bytte beläggen så är jag lite osäker på hur stor del av förbättringen som ligger på beläggen. Men det bett i bromsarna som jag har nu har helt klart med beläggen att göra, att sedan även känsligheten i bromspedalen blev avsevärt bättre tror jag nog snarast har att göra med de stålspunna ledningarna. Sammanfattningsvis var min första reaktion på uppgraderingen att bromsarna nu känns skräddarsydda medan standard uppsättningen i relation kunde varit köpt på H&M.
Eftersom jag var orolig för gnissel från pagid beläggen försökte jag följa alla rekomendationer jag kunde hitta. Jag skall försöka hitta listan jag följde men i korthet var det kopparpasta mellan belägg och ok, planslipning av de nya beläggen före montage, ordentlig rengörning av de gamla skivorna och fasning av de nya beläggens kant (den kant som först möter bromsskivan). Inget gnissel nu så något fungerade.
Anders
Lotus Elise S1 111S
Lotus Elise S1 111S
Erfarenheterna från min första Elise gjorde att jag direkt, innan bilen ens var inkörd, bytte till stålspunna slangar och Pagid (den hårdare varianten, visst är det 14? Köpta från Lotus). Har inte lyckats matta dem ens vid bankörning. Fast det kan ju bero på att jag kör så långsamt att jag knappt behöver bromsa ! Faktum är att jag upplever att bromsarna bara blir bättre ju fler varv jag kör. I det ligger också en del av nackdelen med Pagid. Dom behöver värme för att fungera ! När skivor och belägg är riktigt kalla så är bromsförmågan klart sämre än med originalbeläggen. Man får trampa utav h-lsike. Sen är dom som andra här har vittnat om ibland lite gnälliga. Fast min erfarenhet är att det kommer och går. Men Boris kommentarer/rekommendationer kring monteringen av beläggen är mycket bra. Inte minst fasningen av kanterna. Om bromsarna börjar skrika efter att man kört ett tag, så kan det vara nog med att fila lite på kanterna för att oljudet ska försvinna. Bromsslangarna gör nog inget för bromsförmågan, men ger en stummare och mer lättdoserad pedal. En relativt sett billig och självklar uppgradering. Borde vara oe.
hälsn
Lasse H
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Jag hittade länken till en av de utförliga beskrivningarna som finns på nätet avseende byte av belägg till pagid
http://www.fluke-motorsport.co.uk/produ ... ation.html
Lyckat till
http://www.fluke-motorsport.co.uk/produ ... ation.html
Lyckat till
Anders
Lotus Elise S1 111S
Lotus Elise S1 111S
kolla även in Performance friction belägg. Per Stacke på www.peansweden.com säljer det 
Steel braided brakelinings. Kolla Goodridge. Dom gör de slangar som Lotus säljer som tillbehör. Effekten blir stummare bromspedal pga att
slangarna inte kan expandera under det hydrauliska trycket. Dessutom blir dom starkare än vanliga "gummi"-slangar.
Hälsn
Lasse H
slangarna inte kan expandera under det hydrauliska trycket. Dessutom blir dom starkare än vanliga "gummi"-slangar.
Hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,