Söka bil

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
anton
Användare

Söka bil

Post by anton »

Hej jag är nu här på detta forum,jag har tidigare byggt o kör seven men jag sålde den förra veckan och är nu ute efter en nu bil har kollat på esprit turbo.Jag undrar om det finns något speciellt man ska ha kåll på när man tittar på ensån bilen.Jag har sett att det finns två till salu på blocket en för 200 o en för 267 är det någon som har kåll på vad som är ett ok pris för en esprite års modell 90 mvh Anton
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Hej,

för 200-250kkr skall du få en mkt fin SE utan några direkta defekter.
Vanliga fel är: sprucket grenrör( dyrt), trasig chargecooler impeller( ca 400kr), defekt ABS( om det finns en sådan, ganska dyrt), dåliga synkringar( dyrt), trasig AC( kan bli dyrt), utmattningssprickot runt takluckan( dyrt om du inte går det själv), sliten turbo( dyrt), glapp i styrningen( kan bli dyrt), slitna framvagnsbussningar( medium, dock trist att byta) osv.
Motor har ofta en tendes att gå ojämnt på tomgång beroende på att Lotus använde sig av usla spridare från GM( går att rengöra), inget farligt men lite trist.
Annars är det som alla andra bilar, kolla att dom går rakt om du släpper ratten, kolla däckslitage, kolla också så att temperaturen ligger på ca 82 grader konstant och att oljetempen inte går mkt över 70-75 grader osv..
Nu orkar jag inte längre, andra får fylla på..

LyckaTill!
joakim
SE highwing
Tobbe
Stamgäst

Post by Tobbe »

Den för 269´ på blocket har diskuterats tidigare här på forumet, var tydligen en hel del fel på den. Förhoppningsvis åtgärdat nu...

viewtopic.php?t=1249&highlight=bgo
Esprit Turbo -88 *SÅLD*
Dean
Användare

Post by Dean »

Hej! Priset avgörs mkt på skicket. Det är inga billiga bilar att reparera precis. Personligen ,så tycker jag det är bättre att lägga till lite extrapengar å söka efter en välvårdad bil. Det har man igen i slutändan. OM det nu är en sådan bil du är ute efter......så vet jag en fin Esprit SE -91:a som snart ska säljas. Kanske gör jag ett stort misstag, men jag ska annonsera snart iaf :bawling: / Mvh Magnus
anton
Användare

Post by anton »

Jag har kollat på lite andra bilar också men jag har alltid gillat esprite Magnus du kanväll skicka ett mail eller ringa mig 070 6883373 Anton
Lotus
Forumveteran

Post by Lotus »

Bror min har en utav de finaste Espriterna i Sverige. 240.000,- körd ca.2800 mil Svart med rött läder och totalt FEL fri.  :wave:
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
Post Reply