Då min katalysator börjat skramla oroväckande så har jag börjat se mig om efter en ny. Grabbarna på bilprovningen gillar förmodligen inte den som sitter där. Inte jag heller för den delen.
På moto-concept i Tyskland finns det en kat i rostfritt utförande för 400euro. Min fråga är nu, finns det någon här som handlat av moto-concept tidigare och isåfall hur är kvaliteten på deras produkter?
Har ej hittat någon annan till vettigt pris.
MVH/Micke
Katalysator Esprit
Motoconcept är väl ok, tycker bättre om Ramspott Brandt eller PUK Esprit.
Dom har bättre attityd än vad Motoconcept har.
Om du skall byta kat tycker jag annars att du köper en sportkat eller en racekat från http://www.a-alt-avgassystem.se/katalysator.html .
Dom funkar mkt bra.

Dom har bättre attityd än vad Motoconcept har.
Om du skall byta kat tycker jag annars att du köper en sportkat eller en racekat från http://www.a-alt-avgassystem.se/katalysator.html .
Dom funkar mkt bra.
joakim
SE highwing
SE highwing
Ett annat alternativ är, http://www.katalysatorteknik.com/
-
Torbjorn Rantzow
- Användare
Re: Katalysator Esprit
Hej Micke
Jag har också råkat ut för detta fel att katalystorn börjar skramla, det som händer är att keramikdelen lossnar från sitt läge och lägger sig på sidan. Ganska vanligt fel faktiskt.
Varför inte göra ett försök att laga den.
Med lite tålamod så tror jag att man kila tillbaks keramikdelen och därefter stuka till plåthöljet en aning så att den inte lägger sig ner igen.
När min katalysator gick i sönder hade jag fortfarande garanti på bilen och Lotus tog hand om en gamla.( Jag tror att man återvinner katalysatorer.) Därav fick jag aldrig tillfälle att testa om det går att fixera dit stenen igen.
Har du kollat så att inte Lamdasonden sitter fäst på din katalystorn, den gjorde det på min, i så fall kan du inte köpa en piratkat.
Lycka till Torbjörn Rantzow
Jag har också råkat ut för detta fel att katalystorn börjar skramla, det som händer är att keramikdelen lossnar från sitt läge och lägger sig på sidan. Ganska vanligt fel faktiskt.
Varför inte göra ett försök att laga den.
Med lite tålamod så tror jag att man kila tillbaks keramikdelen och därefter stuka till plåthöljet en aning så att den inte lägger sig ner igen.
När min katalysator gick i sönder hade jag fortfarande garanti på bilen och Lotus tog hand om en gamla.( Jag tror att man återvinner katalysatorer.) Därav fick jag aldrig tillfälle att testa om det går att fixera dit stenen igen.
Har du kollat så att inte Lamdasonden sitter fäst på din katalystorn, den gjorde det på min, i så fall kan du inte köpa en piratkat.
Lycka till Torbjörn Rantzow
Hej och tack för era råd och tips!
En ny sportkat från katalysatorteknik är nu införskaffad. Den är något längre än original men jag tror nog att det skall passa ändå.
Lambdasonden på min bil är placerad direkt efter turbon så den skall
inte vålla några problem. Tänkte använda originalrören och bara kapa
bort katen.
Jag återkommer med svar om vad som hänt den gamla när jag haft
tid att byta.
MVH/Micke!
En ny sportkat från katalysatorteknik är nu införskaffad. Den är något längre än original men jag tror nog att det skall passa ändå.
Lambdasonden på min bil är placerad direkt efter turbon så den skall
inte vålla några problem. Tänkte använda originalrören och bara kapa
bort katen.
Jag återkommer med svar om vad som hänt den gamla när jag haft
tid att byta.
MVH/Micke!
Hej
Så var den nya katen på plats. Det var inga problem att få dit den med hjälp av originalrören, trots att den är något längre än originalkaten.
I den gamla hade monoliten spruckit på diagonalen tvärs över så den
var utom räddning.
Nu med både sportkat och sportavgassystem i rostfritt så är jag mycket nöjd med ljudet.
MVH/ Micke!
Så var den nya katen på plats. Det var inga problem att få dit den med hjälp av originalrören, trots att den är något längre än originalkaten.
I den gamla hade monoliten spruckit på diagonalen tvärs över så den
var utom räddning.
Nu med både sportkat och sportavgassystem i rostfritt så är jag mycket nöjd med ljudet.
MVH/ Micke!