Bensinskatteuppror! Sriv på!
Bensinskatteuppror! Sriv på!
Kristoffer Davidsson
Gul Elise -02
Gul Elise -02
Tack för bensinpriserna, miljöpartiet
Vad skall ni göra när Sverige har gått tillbaka till 1700-1800 talet i utvecklingen.....Koleldning var/är väl inte så miljövänligt heller....
Vad skall ni göra när Sverige har gått tillbaka till 1700-1800 talet i utvecklingen.....Koleldning var/är väl inte så miljövänligt heller....
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
Jag kan nog knappast kalla mig miljöpartist men tycker ätt att det börjar bli dags att lägga lite tryck på biltillverkarna. Vi sitter ju fortfarande och åker omkring i samma gamla konstruktioner som skapades på 1800-talet = lite B.
Det hade ju varit lite kul om staten hade premierat sk miljöbilar på ett riktigt sätt som att slopa moms, vägskatt, energiskatt etc för alltid på dessa fordon. Och då menar jag inte Bi-fuel bilarna som måste framstå som skämt då det är fullt möjligt att åka bensin hur mkt man vill utan riktiga elbilar/hybridbilar. Jag själv skulle inte kunna tänka mig en bättre bil en liten El- Lotus att cruisa till jobbet i, tyst och billigt i drift. Dock skulle ju detta aldrig funka då staten bara ser bilismen som kassakor för övrig usel verksamhet....
Bahhhhhhhhhhhhhhh!

Det hade ju varit lite kul om staten hade premierat sk miljöbilar på ett riktigt sätt som att slopa moms, vägskatt, energiskatt etc för alltid på dessa fordon. Och då menar jag inte Bi-fuel bilarna som måste framstå som skämt då det är fullt möjligt att åka bensin hur mkt man vill utan riktiga elbilar/hybridbilar. Jag själv skulle inte kunna tänka mig en bättre bil en liten El- Lotus att cruisa till jobbet i, tyst och billigt i drift. Dock skulle ju detta aldrig funka då staten bara ser bilismen som kassakor för övrig usel verksamhet....
Bahhhhhhhhhhhhhhh!
joakim
SE highwing
SE highwing
Jag tycker man kan slopa den fasta bilskatten och lägga all skatt på de drivmedel man vill ha bort. Straffskatta bensin och diesel, låt folk konvertera sina bilar till nåt kretsloppsbränsle(att t.ex. biogaskonvertera en bil kostar c:a 15000 i delar)
Åker en bi-fuel till vardags (sedan en månad) och den funkar ju hur bra som helst, man märker ju ingen skillnad alls mot bensindrift. Varför har jag inte köpt det tidigare...
Mycket positivt överraskad faktiskt över hur bra biogasen funkar (sen kan man ju ha negativa åsikter om volvo i övriga avseenden...)
Med den här erfarenheten tycker jag att det är konstigt att det får säljas nya bensin-/diesel- bilar över huvud taget! Mesig lagstiftning är väl felet.
Kommer ni ihåg hur olyckskorparna kraxade på 80-talet då katalysatorn skulle införas?
Man skulle aldrig mer kunna bygga en sportbil, det skulle bli döden för bilintresset etc.
RENA LÖGNER av trångsynta ledarskribenter i motorpressen.
Sätt nya skarpa lagar där fossilbränslet helt förbjuds i nya bilar om några år, så lovar jag att bilindustrin har tagit fram bra lösningar till det datumet!
/Daniel
Åker en bi-fuel till vardags (sedan en månad) och den funkar ju hur bra som helst, man märker ju ingen skillnad alls mot bensindrift. Varför har jag inte köpt det tidigare...
Mycket positivt överraskad faktiskt över hur bra biogasen funkar (sen kan man ju ha negativa åsikter om volvo i övriga avseenden...)
Med den här erfarenheten tycker jag att det är konstigt att det får säljas nya bensin-/diesel- bilar över huvud taget! Mesig lagstiftning är väl felet.
Kommer ni ihåg hur olyckskorparna kraxade på 80-talet då katalysatorn skulle införas?
Man skulle aldrig mer kunna bygga en sportbil, det skulle bli döden för bilintresset etc.
RENA LÖGNER av trångsynta ledarskribenter i motorpressen.
Sätt nya skarpa lagar där fossilbränslet helt förbjuds i nya bilar om några år, så lovar jag att bilindustrin har tagit fram bra lösningar till det datumet!
/Daniel
Håller med i vad du säger DJ. Det är alldeles för billigt att köra bil!
Inte?
Varför tar då "folk" bilen till jobbet som ligger fem minuters promenad bort?
Svaret är naturligtvis att det är bekvämt. Vid något bensinpris måste gränsen gå, då man endast använder bilen när man verkligen behöver (tidsbrist, mycket packning, nöjeskörning *ahum...* etc.)
Inte?
Varför tar då "folk" bilen till jobbet som ligger fem minuters promenad bort?
Svaret är naturligtvis att det är bekvämt. Vid något bensinpris måste gränsen gå, då man endast använder bilen när man verkligen behöver (tidsbrist, mycket packning, nöjeskörning *ahum...* etc.)
Problemet är väl snarare att det inte står på förns priset rakar i höjden utan hjälp av skattehöjningar, har börjat läsa på angående oljan pga. mitt intresse för aktier m.m. och man blir lite kallsvettig när man inser att "peak of oil" närmar sej med stormsteg, alltså när utbudet inte längre klarar att möta efterfrågan. Nordsjön har peakat, USA peakade ca 1972, och det är bara en tidsfråga innan OPEC peakar. Då blir det inte roligt...enligt vissa bedömmare så kan detta inträffa så tidigt som 2007.
Med detta menas inte att oljan tar slut, men att hälften då är utvunnit ur världens reserver och vi står inför decline i oljeproduktionen.
Med detta menas inte att oljan tar slut, men att hälften då är utvunnit ur världens reserver och vi står inför decline i oljeproduktionen.
Anders som kör Esprit S2
Vill inte ge mig in i den politiska debatten ovan. Men efter att ha jobbat i politiskt styrda organisationer nästan hela mitt yrkesverksamma liv så ryggar jag vid tanken att låta våra politiker lagstiftningsvägen avgöra hur våra framtida bilar ska se ut ! För att motivera detta tydligare och bättre säger jag bara: Vägverket ! Då förstår ni säkert vad jag menar.
Tidn Autocar har sedan ca ett år tillbaka en kolumn där man intervjuar (med samma frågor till alla) personer med bilanknytning. Från räserförare till konstruktörer. En av frågorna lyder så här: "What would you do with your last gallon of fuel ?" Brukar bli roliga svar. Men mitt eget svar på den frågan hade nog blivit: "Druckit upp den ! För sedan är ju det roliga ändå över."
hälsn
Lasse H
Tidn Autocar har sedan ca ett år tillbaka en kolumn där man intervjuar (med samma frågor till alla) personer med bilanknytning. Från räserförare till konstruktörer. En av frågorna lyder så här: "What would you do with your last gallon of fuel ?" Brukar bli roliga svar. Men mitt eget svar på den frågan hade nog blivit: "Druckit upp den ! För sedan är ju det roliga ändå över."
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Men varför måste det roliga vara slut? Lärdomen från katalysatordebatten??
Tänk dig en lättviktslotus med en liten gasturbin som går på vätgas!
Har en bekant som biogaskonverterar sin 50-tals Mercedes, det verkar inte vara några problem.
Är lite frestad att göra samma sak med Lotusen.
Det vore lite kul att åka lika fort som alla andra, fast på miljöbränsle, bara för att retas med skeptiker.
(Men det faller nog på tidsbrist i likhet med många andra kul idéer)
Har själv nu använt c:a 10 liter bensin de senaste 180 milen (Lotusen har jag inte fått ut än) och jag tycker det känns bra i alla fall, även för plånboken då biogasen är skattefri och lite billigare. 8.85kr/kubikmeter motsvarar ett bensinpris på 7.40 kr/l.
Nåt måste vi väl göra för att minska utsläppen.
Tänk dig en lättviktslotus med en liten gasturbin som går på vätgas!
Har en bekant som biogaskonverterar sin 50-tals Mercedes, det verkar inte vara några problem.
Är lite frestad att göra samma sak med Lotusen.
Det vore lite kul att åka lika fort som alla andra, fast på miljöbränsle, bara för att retas med skeptiker.
(Men det faller nog på tidsbrist i likhet med många andra kul idéer)
Har själv nu använt c:a 10 liter bensin de senaste 180 milen (Lotusen har jag inte fått ut än) och jag tycker det känns bra i alla fall, även för plånboken då biogasen är skattefri och lite billigare. 8.85kr/kubikmeter motsvarar ett bensinpris på 7.40 kr/l.
Nåt måste vi väl göra för att minska utsläppen.
Daniel !
Det första (nästan) jag gjorde när jag fick min Elise var att ta bort ljudanläggningen. Om jag skulle köpa en Elise med Wankelmotor så hade jag behövt en kraftig ljudanläggning. Med högtalarna på utsidan, spelande riktigt motorljud !
hälsn
LAsse H
Det första (nästan) jag gjorde när jag fick min Elise var att ta bort ljudanläggningen. Om jag skulle köpa en Elise med Wankelmotor så hade jag behövt en kraftig ljudanläggning. Med högtalarna på utsidan, spelande riktigt motorljud !
hälsn
LAsse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
Smaken är som...Lasse H wrote:Daniel !
hälsn
LAsse H
Jag har drömt om att ha wankel i min bil
Låg vikt, hög effekt och ett SAGOLIKT LJUD, när de är trimmade och får andas fritt och varva högt.
(Min lillebror råkar åka omkring med en 550 hk 1.3-litersmaskin, visserligen med tvångsmatning men ändå, som inte väger så värst mycket.
Jag kan ibland fantisera om att ha en sån spis i mitt lilla lätta åk