oljefilter

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
AndersB
Forumberoende

oljefilter

Post by AndersB »

bytte olja och filter i går, det gamla filtret hette "fram" eller nåt...nu har jag satt i ett lotusfilter. Dock beter sej trycket annorlunda nu:
Med det gamla filtret så "fladdrade" oljetrycksmätaren med ett ganska stort spel mellan tomgång, accelerattion etc. Med Lotusfiltret så ligger nivån väldigt stabil hela tiden mellan 50- ca:60 på skalan.
Är detta normalt? är det så här stor skillnad beroende på olika filter?

:hack:
Anders som kör Esprit S2
HC
Stamgäst

Post by HC »

Hejs!

Jag har också bytt filter (Fram > Lotus) och jag kan inte märka nån skillnad i hur oljetrycket beter sig före och efter.
Nu kommer jag inte ihåg värdena så här "på rak arm" men efter kallstart visar nålen ca 75%, vid tomgång ca 25%, och vid normalkörning ca 50%. Jag kan inte karakterisera det som "fladdrande" dock, utan mer som stabila rörelser. Och det är vad jag förstått ungefär så det ska bete sig.

Kanske nån annan "tekniker" vet mer.....?  :wave:
Hans Carlsson, Lotus Elite 1980
AndersB
Forumberoende

Post by AndersB »

så som du beskriver det betedde sej trycket exakt med fram-filtret, med lotus filtret går det inte under 50% av skalan, men däremot så stiger det vid acceleration som förut. Mycket skumt detta, har dock för mej att det skrevs en del om detta ämne på pistonheads.com, där menade man att lotusfiltret betedde sej lite anorlunda jämfört med just då fram(tror jag) och detta skulle då vara bättre för motorn (?) Jag får ta på mej min engelska jakthatt och ackompanjerat med ett förstoringsglas lusläsa pistonheads forumet igen. fortsättning lär följa.
:steer:
Anders som kör Esprit S2
DJ
Moderator

Post by DJ »

Om lotusfiltret är "fullflödes" och framfiltret "vanligt" så kan det vara en del av förklaringen, förutsatt att tryckgivaren sitter efter filtret så klart.

Hur ser filtrena ut? Har de lika många hål in etc.

Eller så kanske det var bypassen som spökade på framfiltret, var det gammalt och skitigt?

/Daniel
CAIC
Forumberoende

Post by CAIC »

Tips
intressant filter diskussion på Seloc

http://forums.seloc.org/viewthread.php?tid=49395
Cai, Belgien men svensk
Post Reply