CAIC wrote:Kul!! Vi ska oxå köra ifrån honom
Sista helgen i juli 2006.
Inte tror väl PTP att de kan få 300 hk ur K2000 motorn. Rekordet hittills är 252 bhp och den motorn behöver byggas om ofta. Varför satsar du inte på en Honda, Audi eller Duratec istället? Alla är mer tillförlitliga och kan oxå pressas upp till 300 hk.
300 hk med NA kan nog bli lite tufft. Jag har funderat på lite andra motorer, men det verkar som att alla väger mer. Men självklart är jag öppen för förslag.
Mvh
Stefan
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport www.jmsport.se
Lotus Elise Motorsport
CAIC wrote:Kul!! Vi ska oxå köra ifrån honom
Sista helgen i juli 2006.
Inte tror väl PTP att de kan få 300 hk ur K2000 motorn. Rekordet hittills är 252 bhp och den motorn behöver byggas om ofta. Varför satsar du inte på en Honda, Audi eller Duratec istället? Alla är mer tillförlitliga och kan oxå pressas upp till 300 hk.
300 hk med NA kan nog bli lite tufft. Jag har funderat på lite andra motorer, men det verkar som att alla väger mer. Men självklart är jag öppen för förslag.
Mvh
Stefan
Jag har stångats med detta hela sista året. Byta motor gör att min bil inte längre får köras på vägen i Belgien, men detta är egentligen inte problemet! Det finns ingen lämplig klass att tävla i om jag byter motor.
Tourisme klasserna kräver en K-motor och i Silluette måste motorn var minst 3 l för att man skall ha en chans. Tänk om man hade råd med Sport Exigen
Vikten är inget att bekymra sig över. Det problemet finns egentligen bara med Audin och då är värmeproblemet med turbon en större hämsko.
Honda är vanligt idag. Men jag känner mig inte 100% säker på denna eftersom den behöver kompressor för att få bättre prestanda än en race K-motor.
Ett tips är att snacka med Geary och Guy på Eliseparts om Duratecen. 280 bhp och över 200 llbft utan kompressor eller turbo. Jag tror dock att denna mkt lätta motor kräver en Quaife låda för att funka väl. Men vilken dröm att ha den motorn med en sexpetad sequentiell låda i bilen.
Visst vore det en dröm att ha en sådan motor och låda i bilen, men ifall man ska ha det så blir det tyvärr helt plötsligt väldigt mycket dyrare . Honda motorn har jag funderat på, men precis som du säger så verkar det som att man måste sätta kompressor på den för att komma upp i dom effekterna som en Race K- motor har.
Mvh
Stefan
Stefan Jonasson
Lotus Elise Motorsport
Jag satsar på över 110 hk/liter i min speedster och är ganska säker på att det är uppnåbart. (är det ett ord? )
Dock en sugmotor på 150 hk/liter e ganska tungt att uppnå, men jag har sett S2000 motorer som gett 132hk/liter som sugmotor utan extremt mycket moddar.
Men omöjligt e inget.. gamla STCC motorer gav väl över 300 hk å var på 2 liter?
Turbo² wrote:Jag satsar på över 110 hk/liter i min speedster och är ganska säker på att det är uppnåbart. (är det ett ord? )
Dock en sugmotor på 150 hk/liter e ganska tungt att uppnå, men jag har sett S2000 motorer som gett 132hk/liter som sugmotor utan extremt mycket moddar.
Men omöjligt e inget.. gamla STCC motorer gav väl över 300 hk å var på 2 liter?
Visst går det att få ut 300 hk ur en NA 2 litersmotor. Men det är fruktansvärt svårt samt att tillförlitligheten nog inte blir den bästa.
Jag är ganska nöjd med en bit över ca 250 hk, tror att det räcker ganska bra om man bantar ner bilen till någonstans mellan 700-750 kg.
Stefan Jonasson
Lotus Elise Motorsport
Även jag drömmer om en Honda-motor i min Elise. Fast en god vän sa till mig att man kanske skulle tänka på att V-TEC motorn är extremt högvarvig och har tämligen låg effekt under 6.000 rpm. Det gör bilen mer svårkörd (även på bana) än en motor med riktigt bra bottendrag. Innan man på allvar funderar på att byta (inget realistiskt för min del eftersom jag körmer än 1.000 vägmil om året och minst av allt vill ha trassel med SBP) kanske det är en god idé att prova en Civic R eller en Integra R.
Även om nackdelarna med motorns effektkurva märks mindre i en lätt bil som Elise än i de tyngre Hondorna så menade min vän att även om Honda gör marknadens bästa motorer (?) så är det inte enbart en positiv körupplevelse. Fast över 6.000 rpm är dom fantastiska. Fast det krävs mycket aktiv och exakt körning för att hålla varvtalet så högt hela tiden !
hälsn
Lasse H[/img]
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Jag känner Ian Wilson i Holland väl. Han har den snabbaste Honda Elisen med Japan motorn än så länge (snabbare än en kompressormatad S2 från MSC). Vad de gör är att de ändrar varvtalet när kammarna byter till ca 4000 varv (istället för 6000), på så sätt får motorn bättre vrid tidigare och blir riktigt lättkörd. Ian's bil är mkt enklare att köra på race banan än en trimmad K-motor.
I race Elisen måste jag ha 6500-8500 varv för att ha bättre kraft än i min egen 160 hk S1.
Ian har flera gånger postat sina kurvor på Seloc och om jag inte minns fel så ligger vridet på ca 160 llbft från 4000 till 8000. Mkt bra och lättkört.
Detta visst jag inte att man kunde göra på i-VTEC. Original så har jag hört att körbarheten ska vara ganska så dålig på låga varv, men om man kan ställa om den så, så förändras ju en del. Men jag tror att jag håller mig till K-motorn iaf. Det enda alternativet jag tycker är riktigt intressant är Duratecen, men det blir så väldigt dyrt om man ska byta till en låda från Quaife m.m.
Stefan Jonasson
Lotus Elise Motorsport
Cai !
Det lät riktigt intressant. En sådan kurva gör ju säkert bilen mycket mer lättkörd. Mer förlåtande om man inte hela tiden lyckas ligga perfekt i effektbandet, även vid växlingar upp och ner. Inte minst svårt i "racing-trafik" där man ju inte alltid kan köra som man planerat.
Sen är det eländigt med myndigheternas inställning. Hade det gått att byta lagligt, så hade jag börjat spara. Har inte råd att ha en bil bara för bana och en för att köra på väg med.
hälsn
Lasse H
Duratecen är definitivt mest intressant. Bara det att starta med en sprillans ny motor (kolla Seloc idag om beg. Honda motorer. Det finns mkt skit på marknaden just nu.). Dessutom så finns det hur många som helst som kan trimma motorn. Om jag använder en turbo eller kompressor på race så flyttas jag upp i klass med x1,7 dvs en Audi 1,8 går i klass över 3 liter och Hondan i klass upp till 3,5 liter. Det betyder ett getingbo med sexcylindriga bilar med runt 400-500 hk... som sagt det är en omöjlighet.
Men frånsett tävlingsreglementet (kanske en korkad frågeställning, men om du tänker i form av track-days istället för tävling) vilken motor ska man då välja ? Hondans tillförlitlighet är ju legendarisk. Fast å andra sidan så finns det inget som slår större cylindervolym ! Är väl ingen större viktskillnad mellan Fordmotorn och Hondamotorn, eller ? Fast båda är betydligt tyngre än K-motorn.
Förklara för mig varför inte Duratecmotorn kan användas tillsammans med original vxl-låda ? En sekventiell Quaife-låda är sk-tdyr. Såg ett pris för nå´t år sedan och då kostade den ca 80.000:- !! Dessutom är den tydligen väldigt tung.
hälsn
Lasse H
Varken Hondan eller Duratecen är mkt tyngre än K-motorn. Jag kommer inte ihåg exakt, men differensen är marginal. Dessutom sitter de lägre och har vikten lite mer framåt. Detta kompenserar väl.
Jorå, Duratecen använder standardlådan till K-motorn. Det är väl bara det att om man byter motor för så mkt pengar så verkar det för mig väldigt konstigt att behålla en växellåda som är såpass dålig. Prova en Honda med den sexväxlade lådan och det är stor skillnad.
För trackdays och vägbruk skulle jag nog välja Hondan eller Audin. För tävling Duratec.
Min grej är väl dock att jag inte klarar av kompromisser. Det är väl därför jag släpar med mina race slicks även till trackdays. Har man kört bana på slicks så är alla vägdäck (även semi-slicks) bara dåliga kompromisser.
Då är läget klart för mig. Jag "behöver" en 2,0 l Honda i-VTEC med rensade luftvägar. Orig 6-vxl låda. Plus lite krafs till som lättningsprylar som vi kommunicerat om tidigare. Visst, ja. Så måste jag se till att lagstiftningen ändras !
Har sagt det tidigare, men jag kan absolut inte förstå varför en Harley-Davidson med förlängd framgaffel, stel baksving, styre som sträcker sig mot skyn, strålkastare sosm bytts till en riktigt liten en och absolut inga ljuddämpare kan bli godkänd (?) hos Sv Bilprovning och tillåtas köras i trafik. Finns ett antal där jag bor. Medan en motor som är godkänd i en annan bil inte får transplanteras till en annan. Tro nu inte att jag är mc-hatare för det är jag inte. Har själv haft några. Dock ej HD. Men var finns logiken ??!!
hälsn
Lasse H
Då är läget klart för mig. Jag "behöver" en 2,0 l Honda i-VTEC med rensade luftvägar. Orig 6-vxl låda. Plus lite krafs till som lättningsprylar som vi kommunicerat om tidigare. Visst, ja. Så måste jag se till att lagstiftningen ändras !
Har sagt det tidigare, men jag kan absolut inte förstå varför en Harley-Davidson med förlängd framgaffel, stel baksving, styre som sträcker sig mot skyn, strålkastare sosm bytts till en riktigt liten en och absolut inga ljuddämpare kan bli godkänd (?) hos Sv Bilprovning och tillåtas köras i trafik. Finns ett antal där jag bor. Medan en motor som är godkänd i en annan bil inte får transplanteras till en annan. Tro nu inte att jag är mc-hatare för det är jag inte. Har själv haft några. Dock ej HD. Men var finns logiken ??!!
hälsn
Lasse H
Haller helt med dig Lasse, det ar ett mysterium..
Vi kanske skulle skaffa oss skinnvastar med texten "Lotus angels of sweden" !?
Tillbaks till amnet, ar det ingen som satt i en 4 cyl esprit motor i en Elise, den ar ju ganska kompakt & det gar ju fa ut valdigt mkt HK ur dom !
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...