Hur gör man för att få mer negative camber?

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
kotten
Forumveteran

Post by kotten »

Nummer 15 är alltså ABS plattan?

Det ser väldigt likt ut.
Lars Johansson - LINKÖPING
**SÅLD** Lotus Elise 111S S1 **SÅLD**
**SÅLD** Lotus Exige -06 **SÅLD**
**SÅLD** Caterham R400 Superlight -05 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf GTI DSG -06 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf R DSG -10 **SÅLD**
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
peter milton
Forumveteran

Post by peter milton »

kotten wrote:
P Milton wrote:Jag har enl mitt protokoll 2, 10 grader neg. camber bak och säkert runt 5 mm shims kvar.
Fram så har jag 1,2 resp 1,0 grader neg. camber men har inte koll på shims mängden, ska kolla.
Ska på hjul inst. på tisdag, främst eftersom pappret säger +4,8 toe out bak!! bör vara -4 nånting, vill kolla upp det innan allt mönster är borta på bakdäcken.
Jag åter kommer om hur inst. blev, men kommer nog bara att röra toe in .  :wave:
Meddela gärna hur det gick med toe värderna på din bil. Skall bli intressant om din firma mäter i mm eller minuter. Som du har sett så har jag ju lite funderingar på detta.

Lars.
Tänkte höra om jag får vara med i din klubb " Vi som inte fattar nått hur att få till en bra hjulinställning" klubben.
Jag var på hjulfirman idag och gjorde en kontroll av inställningarna.
De mätte i gr och minuter, så långt bra. Det visade sig att det gamla protokollet som jag hade inte stämde med det som jag har idag.
Cambern var olika på höger resp. vänster sida både fram och bak. Lotus vill ha -0,3 gr fram i camber, jag hade -0.42 på Höger resp. -1,06 på Vänster. Notera att jag har 3mm shims på V sida
och 4mm på H sida. :shock:
Mao så kan jag lägga till 3mm på vänster för att få vad Lotus rekommenderar, dina värden verkar extrema eller?
Bak så är det värre, på V sida så har jag -2,12 med 4mm shims allt enl. Lotus önskemål.
På H sida så har jag -1,06 med 2mm shims, ta bort dom så blir det bara -1,66, Lotus vill ha minst -1,8, elände  :bang:
Ska ta ett snack med Andy i morgon och om vi kanske kan göra något åt det på fredag när jag ska dit.
Maskinen på firman ska stämma, nyligen kalibrerad, men man vet ju aldrig.Firman var ju seriös och ville inte ställa toe förrän camber stämde.
Får kanske åka till en annan firma och kolla, enda trösten är att dagens övning inte kostade något.
Om nån har några idéer så är jag tacksam  :bow:
Har kört en Norfolk Mustard Yellow Elise S1 -00.
DJ
Moderator

Post by DJ »

Det låter som om nånting är snett. :(

Har bilen varit i närkontakt med något under sitt liv?

En deformerad länkarm kan ju ställa till det, men är lätt att byta. Mardrömmen vore ju ramen.

Daniel
Lotuslös :(
peter milton
Forumveteran

Post by peter milton »

Nej, bilen har en känd historia och ska vara skade fri.
Ska nog kolla med en firma till och se vad de kommer fram till.
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Jag har kunnat följa Peters bil på nära håll från det den var ny tills Peter köpte den i våras. Kan garantera att den ej varit med om något hårt.
Tycker att det är en god idé att kolla den första firmans uppgifter med en annan. Eftersom bilen är svår att lyfta så finns risk att man fuskar med inställningarna. Att förre ägaren till bilen bytt bussningarna i hjulupphängningen kan kanske göra att inställningarna strulats till ?
Sen kan jag tillägga att jag körde bilen nyligen (har kört den ganska ofta när förra ägaren hade bilen) och den eventuella felaktiga inställningen är inget som känns när man kör. Fast det krävs nog en skickligare och känsligare chaufför än jag för att känna det ?

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
peter milton
Forumveteran

Post by peter milton »

Tack Lasse för tröstningen :-D
Jag gjorde en chansning att Andy på Wendels kunde fixa en hjul koll på fredag men firman som de anlitar kunde inte på så kort varsel :(
Få se vad jag hittar på
kotten
Forumveteran

Post by kotten »

Det är bara att lägga till shims så du får vad du vill ha. 1mm är ca 0.25 grader.

Gällande bak, att du bara kan få 1.66 grader och alla shims borta, det tycker jag är tillräckligt nära. Det är ju faktiskt en tolerans på +- 0.2 grader
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
peter milton
Forumveteran

Post by peter milton »

kotten wrote:Det är bara att lägga till shims så du får vad du vill ha. 1mm är ca 0.25 grader.

Gällande bak, att du bara kan få 1.66 grader och alla shims borta, det tycker jag är tillräckligt nära. Det är ju faktiskt en tolerans på +- 0.2 grader

Du kan ha rätt i att det räcker men jag ska forska lite mer, ger mig inte så lätt. :lol:
Din fram camber är inte den ganska extrem, menar att den är en bra bit över Lotus rekommendationer, eller?  :wave:
DJ
Moderator

Post by DJ »

2-3 grader negativ camber är rätt vanligt på bilar när bankörning prioriteras.

Allt för att få så jämn däcktemp som möjligt över hela bredden.

:steer:

Daniel
Lotuslös :(
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Peter !

Håller med Lasse J om att 1,66 grader är tillräckligt nära för att det ska vara godkänt. I mina papper i samma ämne (dock som du vet S2) så anger Lotus Sport att godkänd tolerans för camber är så mycket som
0,0 till minus 0,2 grader FRAM. Motsvarande BAK är minus 1,8 till minus 2,0 grader. Godkänd diff på samma axel är 0,1 grad, gäller både fram och bak.

hälsn
Lasse H
kotten
Forumveteran

Post by kotten »

P Milton wrote:
kotten wrote:Det är bara att lägga till shims så du får vad du vill ha. 1mm är ca 0.25 grader.

Du kan ha rätt i att det räcker men jag ska forska lite mer, ger mig inte så lätt. :lol:
Din fram camber är inte den ganska extrem, menar att den är en bra bit över Lotus rekommendationer, eller?  :wave:
Precis vad Daniel säger, om man kör på bana så är nog -1.8 grader fram inte så extremt ändå. Detta har jag fått från Lotus Motor Sport department i England.
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
kotten
Forumveteran

Post by kotten »

Peter,

Du skulle väl inte köra på bana, och då är ju dina camber vinklar bra.
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
peter milton
Forumveteran

Post by peter milton »

kotten wrote:Peter,

Du skulle väl inte köra på bana, och då är ju dina camber vinklar bra.
Helt rätt.
Jag tänker skruva in lotus rekomenderade värde på -0,3 neg camber fram och sitta nöjd med det och bak så blir det runt -1,8 på ett eller annat sätt.
Hemma pulare som man är så har jag roat mig att mäta cambern bak m.hj.a. mitt digitala vattenpass (jo det finns såna) med det så kan jag mäta lutning i tiondels grader.
När jag mätte på fälgkanten så fick jag det till att det var en skillnad på en grad precis som vi konstaterade igår, MEN nu var det bra på höger och 1 gr för mkt på vänster. :nut:
Jag tycker att detta sätt borde vara någorlunda rätt, så fel tror jag inte passet visar fel, eller? Det visar ju 90 grader på en lodrät vägg.
Ska testa lite mer i morgon.
Jag vill bara hamna inom toleranserna på bägge sidor och inget extremt.  :wave:
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Peter !

Om inte golvet din bil står på är absolut jämnt, så är inte ditt fina vattenpass till mycket nytta.

hälsn
Lasse H
peter milton
Forumveteran

Post by peter milton »

Lasse H wrote:Peter !

Om inte golvet din bil står på är absolut jämnt, så är inte ditt fina vattenpass till mycket nytta.

hälsn
Lasse H
Glädjedödare... :-D
Men du har ju rätt igen, ska kolla detta i morgon.
Tror nog förvisso att mitt betonggolv i garaget borde vara hyggligt plant, iaf tvärs.
I´ll be back.
Post Reply