Någon som idag har en Elise har bytt bilen mot denna
Jag provkörde ovanstående bil idag. Har kört 6an vid ett flertal tillfällen, men detta var första gången i 8an. Extremt rolig bil. Otrolig väghållning, motor, växellåda, bromsar etc. Helt enkelt en 4 dörrars Elise.
Som sagt. Har förmånen att ha EVON som förmånsbil i företaget. Av olika orsaker sålde jag Elisen i våras och det gav naturligtvis en svår sportbilsabstinens vilken EVON har stillat till stor del. Det är en otroligt snabb bil som med lite modifikation kommer att leverera 300 hkr+ med orginal avgassystem. Styrning och väghållning är i klass med Lotusen och problemet är att man kör tokfort på allmän väg. En kompis som b la har innehaft en 450 hkr M5 och kört min Lotus ett antal kort sa att han har aldrig kört så fort på allmän väg (Hagby) som med EVON.
Jag är dock alltid ett Lotusfan och i framtiden vill jag ha en kompressormatad 111R!!
Enligt min blygsamma uppfattning är både Mussibussi Evo och Subaru Imponera lite för mycket Max Power. Motsvarar 60-talets hottade Amazoner och Saabar. Fast förb-nnat mycket snabbare ! Med när det gäller sportbilar (alltså ej ovanstående eller M3:or) så är det ju upplevelsen som räknas. Jag tycker att en Frogeye eller en Morgan +4 är mer sportbil än en Evo eller en M3. Hoppas att jag inte retar någon med ovanstående uttalande. Vill inte tvinga på någon min uppfattning, men diskuterar den gärna.
hälsn
Lasse H
Hörby
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Jag har ägt en Mussibussi Lancer (ok, ok ej en EVO) men den var så attans tråkig att jag mår lätt illa bara jag ser en Lancer. Oavsett trimningsgrad. Sen är dom ju så fruktansvärt fula. Nu har jag en turboladdad Subaru Forrester, men det är väl ingen merit i sammanhanget ?
Kan trots allt förstå att skogsåkarna är glada för sina EVO eller Imprezas. Men om jag kunde välja så skulle jag hellre ta en riktig sportbil. Hur man nu definierar det ? Att en Austin Healey Frog Eye är en sportbil vill jag hävda, även om accelerationstiderna till 100 km/tim kanske ska beskrivas som "eventually" istället för i sekunder (tror att det ska vara ca 19 sek). Tror att jag är minst 30 år för gammal för en trimmad riskokare.
Nu var jag nog både provocerande och magsur !
Kanske gillar jag inte att bli frånåkt av nämnda bilar ?
Hälsningar
Lasse H
Hörby
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Läs gärna senaste Teknikens värld där dom testar ca 20 st moderna sportbilar. Jag tycker att en sportbil skall vara sportig och framförallt rolig att köra.
Tycker inte du ska behöva skämmas för dina åsikter, Lasse.
Jag håller med dig.
Hade jag velat haft en Evo eller Impreza så hade jag sålt någon av mina andra bilar och köpt en direkt. Men jag skulle snarare säga - aldrig i livet.
Har provkört en polares Impeza och en annans Skoda Oktavia RS räser. Men det var inget som gav mig något.
Det anser jag vara för de som spanar på siffror och håller på med olagliga streetrace.
Såg för övrigt en streetracebil häromdan. Någon sån där japansk variant. Har inte sett en bil med prestanda som passar för någon som helst sorts racing, som har så små bromsar.
Urk och blä, är min högst personliga slutsats.
Kalle, bara ytterligare en wannabe som ÄLSKAR Elise. www.oldgents.com