Väghållning Elise

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Fredric
Forumberoende

Väghållning Elise

Post by Fredric »

Har nu haft min Elise S2-01 drygt en månad. Har hunnit med en bankörning på Kinnekulle och 250 mil totalt. Gillar bilen skarpt, men mycket vill ha mer! Tycker bilen understyr lite väl mycket när man pressar hårt, mest känns det ju såklart på bana. Är det någon som har några tips? Blir det stor skillnad med R-däck? Vilka skall man ha isåfall? Lite camber fram? Andra tips mottages tacksamt.
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

kolla in denna: http://lccs.nu/forum/viewtopic.php?t=75 ... highlight=
Vet även att detta har diskuterats flitigt tidigare på forumet så sök du igenom trådarna så kommer du att hitta något mera.
Vet att Lotus själva levererade ett lite bredare däck till de som vill åka på bana, tror det var 185or då 175 är standard.
joakim
SE highwing
Göran
Svårt Lotus-beroende

Post by Göran »

Jag har ingen erfarenhet av S2.
Men min S1 hade en liten tendens till understyrning som standard. Det försvann dock helt när jag monterade LSS.
S1:an fick också kritik för "lift-off overstear" vilket jag TROR ledde till att Lotus gjorde S2:an ännu lite mera understyrd "för säkerhets skull".
Bredare däck fram och sportdämpare är värt att prova (om du nu inte redan har detta).
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Guest

Post by Guest »

Fredric,

Kör du med 185or fram? I så fall är bilen bra mycket mindre understyrd än standard (med 175or). Du kan köpa R-däck, dock finns det inga som passar dina fälgar, i så fall måste du även skaffa nya fälgar. De bredaste däcken du kan använd fram är 185or på originalfälgar. Lotus rekommenderar inte att man kör med R-däck på original fjädring. Jag har själv haft en lång diskussion med Lotus om saken.

Enklast är att köpa hela LSS kittet, dvs däck (A048or, 195 fram, 225 bak), fälgar (OZ) samt fjädring (andra Bilstein). Lars Hansson här på forumet har ett sådant på sin S2a. Spana http://lccs.nu/forum/viewtopic.php?t=105
Fredric
Forumberoende

Post by Fredric »

Hej och tack för tipsen! Det var min bil du provade på banan som jag förstår det. Om greppet fram var mycket bättre med de 185'or som nu sitter så måste det varit rätt dåligt med originaldäck?
Har inte budget för tillfället med nya fälgar, däck och dämpare. Är det ingen som provat sig fram med olika camberinställnigar? Har en kompis som kör racing och enl honom gör det en enorm skillnad, även små justeringar.
Göran
Svårt Lotus-beroende

Post by Göran »

Har du kollat så att vinklarna är som dom ska vara enligt Lotus?
Det är lätt att även små törnar får dom att ändra sig.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Guest

Post by Guest »

Den stora anledningen till understryningen sitter nog i så fall bakom ratten :winking: Som Gavan Kershaw (Lotus testförare) säger.... "det är inte bilen som understyr, det är föraren"

Det sista jag skulle fippla med på en Elise är hjulvinklar etc. Tänk på att det ligger 1000-tals mil på bana i utveckling av inställningarna. Dock kan man ju göra som Göran säger, dvs kolla så allt verkligen är rätt inställt.

Mitt tips är således "allt eller inget", dvs LSS eller ingenting alls.

Kan dock säga att 111R (med 175or fram) har ett mycket bättre grepp än standard S2 och den känns alltså mycket mindre understyrd.
Post Reply