Styrrack till Esprit Turbo 88-92

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Lasse
Forumveteran

Styrrack till Esprit Turbo 88-92

Post by Lasse »

Hallå där ute!

Är det någon som vet om styrracket/styrsnäckan som sitter i Espriten under dessa år kommer finns lätt tillgängligt från något annat bilmärke? Skulle behöva byta... har just upptäckt att den fungerar som en ganska effektiv vattenpump när det regnar ute (skador därefter  :bang: ).

Mvh /LasseW  :wave:
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Kära Esprit-Turbo ägare.

Varifrån styrracket kommer har inte kunnat fastställas. Dock är orginalet "obsolete" och har ersatts med någonting modernare som kostade c:a 5000 SEK. Jag tog mig därför i kragen och reparerade mitt.

Kort beskrivning av problemet:
Rejält glapp i styrningen.

Orsaker:
Glapp i styrracket kan bero på många saker men den vanligaste är slitage av kuggstången kring mittläget så att den glappar där men inte i ändlägena. Detta problem går inte att fixa med mindre än att byta kuggstången.
En annan orsak kan vara glapp i styrstagens kulleder. Detta kan ibland åtgärdas genom att dessa skruvas åt.
Sen har vi de vanliga problemen med slitna styrleder och styrspindlar...

SE:ns styrrack:
I manualen står det att denna är en "non-servicable unit" och att slitage på kuggstången inte kan åtgärdas genom omshimsning av pinjongens läge. Detta är iof sig riktigt, men "there is more to it".
Konstruktuionen är nämligen dessutom sådan att kuggstången pressas mot pinjongen av en fjäderbelastad hållare av nylonplast som dessutom fixerar kuggstången i höjdled. Syftet med hållaren är att man ska kunna acceptera visst glapp vid "tung styrning", tex manövrering vid stillastående eller låg fart. Vid högre farter när belastningen är lägre hjälper fjädern till att hålla kuggstången dikt mot pinjongen så att det inte blir något glapp.
Det som hänt på min bil var att hållaren blivit så sliten (bla av rosten) att kuggstången kunde röra sig "upp-ner". Eftersom pinjongen och kuggstången har snedskurna kugg så gick därför den initiala rattrörelsen till att flytta stången uppåt eller neråt. Dessutom var passningen på hållaren i hålet dålig vilket gjorde att hållaren dessutom kunde "vicka" och ytterligare bidra till denna effekt. Slutligen ska hållaren sitta i stort sett dikt mot sin "botten" (luckan på styrväxeln som är riktad frammåt). Det gjorde den inte heller pga slitage varför stången dessutom kunde pressas bort från pinjongen med glapp som följd.
det resulterande glappet på ratten var c:a 10 cm(!) samt klonkande ljud från framvagnen.

Åtgärd:
Jag lät helt sonika en finmekanisk verkstad tillverka en ny plasthållare med "noll-toleranser". Dessutom skruvade jag åt styrstagen. Resulterande glapp: 0 cm. Kostnad: c:a 500:-

Visserligen har Turbo SE:n rätt breda framhjul vilket frestar på styrracken på denna, och styrracksproblem är enligt uppgift från England vanliga. Emellertid är det nog troligen så att om din bil inte gått jättelångt (En bil som jag just servat har gått 12.000 mil och har absolut inget glapp), så är det troligen det ovanstående som är problemet och inte sliten kuggstång.

Mvh /Lasse
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...

I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
Kenneth Sundfors
Stamgäst

Post by Kenneth Sundfors »

Jag tycker mig ha ett litet glapp i styrningen på min -87.Det är dock väldigt lite. :steer:
Går det att kolla om det är samma problem på min utan något jätte arbete.

Hur många timmar fick du lägga ner på jobbet?

Och hade en ny styr-rack löst hela problemet?
esprit HCI-87
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Hej Kenneth!

Allt tar tid att göra på en Lotus :-D Jag upskattar 3-4 timmars arbete med demontering/montering och rengöring.
När det gäller själva åtgärderna på racket så tar det den tid det tar beroende på vad som inte är ok. Jag tog med hela racket till en verkstad jag känner och vi fixade den på en kväll).
Jag är inte 100% på att det är exakt samma konstruktion på våra styrrackar (din 87, min 89), men det är ganska troligt.

Börja med att testa enligt följande:

Existerar glappet oavsett rattutslag? Om det gör det så är det troligtvis problematiken beskriven ovan. Om det bara glappar runt ett begränsat område, troligtvis "rakt fram" så är det sliten kuggstång.

Du ber någon vrida ratten i "glappet" samtidigt som du tittar på styrstaget på framhjulet på vänster sida.

Om ingenting rör sig överhuvudtaget så är det rattstången (har ett antal kardanknutar) som kan glappa. Det borde gå att se den ingående axeln in i racket, och då kan du ju se att den rör sig som den ska.

Om staget rör sig upp-ner så är det problematiken ovan.

Om staget inte rör sig kan det iof sig bero på "kuggstången trycks bort från pinjongen"-problematiken beskriven ovan men då i kombination med att glappet finns oberoende av rattutslag.

Lycka till!

Mvh /Lasse  :wave:
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...

Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Kenneth Sundfors
Stamgäst

Hej igen!
Typiskt! Jag hade bilen på lyft igår mellan 09-11 d.v.s när du skrev
ditt medd. så jag läste det för sent.
Jag får kolla :shock: enligt din beskrivnig nästa gång jag har bilen uppe.
(synd att man inte har en egen) :bold:
Glappet är dock så litet att jag tror man måste skruva ner för att
kunna kolla ordentligt.
Ärligt talat är frågan om man inte skulle avvakta och se om felet ökar
med tiden ,som det är nu är det inte direkt störande, och det blir ju troligtvis lättare att hitta.
esprit HCI-87
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Har du glapp i styrningen är detta MKT tydligt om du kör på en spårig väg. Bilen kommer att bete sig mkt nervöst coh hoppa hit och dit.
För att kolla glapp i styrlederna, mellan kuggstång och styrstag behöver du bara att klämma åt leden under gummibälgen mellan tumme och pekfinger medans någon vrider ratten fram och tillbaka( förslagsvis är man två personer som utför detta moment om man inte har spindelkropp :lol: ). Det kommer då vara mkt enkelt att känna om det glappar imellan kuggstången och styrstaget.
Man kan också göra detta på förarsidan och känna om kuggstången vandrar opp och ner istället för höger/vänster.
Billigt och enkelt.

:steer:
joakim
SE highwing
Kenneth Sundfors
Stamgäst

Hej Joakim!  :wave:
Nej! Bilen beter sig inte nervöst och hoppar hit och dit när jag kör på
en spårig väg!
Däremot kan man känna ett litet litet "tick" när man glider över spåren.
Det är faktiskt så att jag (med era beskrivninar) mer börjar tro på ett litet
glapp i någon kula eller led.
Jag skall testa enligt tipsen nästa gång bilen är uppe.
esprit HCI-87
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Hej!

Du måste testa med hjulen på underlag så att det är finns vridmotstånd. Annars kommer de omnämnda fjädrarna att göra att allt verkar juste...

Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Kenneth Sundfors
Stamgäst

Jag förstår  :bang: Ska testa i helgen. Vad beträffar konstruktionen
är den nog inte 100% samma(Du har väl krock-kudde). Och då vet jag att det skiljer lite på några leder. Men skillnaden är nog inte så stor.
esprit HCI-87
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Nepp ingen fegispåse :-D

Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Kenneth Sundfors
Stamgäst

Hej igen Lasse!  :wave:
Jag har haft lite ont om tid så jag har inte kollat vidare.
Men jag tog kontakt med en verkstad där jag vet bilen varit tidigare.
Och dom var så snälla att dom skrev ut service-ordrarna och skickade till
mej.
Där stod följande: Litet glapp styrväxel insida. Säger det dig något?

M.V.H
Kenneth

Ps. Du har två! espriter en -89 SE och en ...? :steer:
esprit HCI-87
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Då är det troligen fråga om problemet jag beskriver i det första inlägget.

Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Post Reply