Hej Kenneth!
Allt tar tid att göra på en Lotus

Jag upskattar 3-4 timmars arbete med demontering/montering och rengöring.
När det gäller själva åtgärderna på racket så tar det den tid det tar beroende på vad som inte är ok. Jag tog med hela racket till en verkstad jag känner och vi fixade den på en kväll).
Jag är inte 100% på att det är exakt samma konstruktion på våra styrrackar (din 87, min 89), men det är ganska troligt.
Börja med att testa enligt följande:
Existerar glappet oavsett rattutslag? Om det gör det så är det troligtvis problematiken beskriven ovan. Om det bara glappar runt ett begränsat område, troligtvis "rakt fram" så är det sliten kuggstång.
Du ber någon vrida ratten i "glappet" samtidigt som du tittar på styrstaget på framhjulet på vänster sida.
Om ingenting rör sig överhuvudtaget så är det rattstången (har ett antal kardanknutar) som kan glappa. Det borde gå att se den ingående axeln in i racket, och då kan du ju se att den rör sig som den ska.
Om staget rör sig upp-ner så är det problematiken ovan.
Om staget inte rör sig kan det iof sig bero på "kuggstången trycks bort från pinjongen"-problematiken beskriven ovan men då i kombination med att glappet finns oberoende av rattutslag.
Lycka till!
Mvh /Lasse

Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...
I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America